Sinvano Startet 14.April.2017 Link til dette innlegget Startet 14.April.2017 Fant ut jeg måtte lage meg en liten tråd om min eldre Scand 20. Satser på å få litt pågangsmot, og tips fra dyktige personer her på forumet. Kjøpte båten ifjord, og hadde den på sjøen halve siste sesong. Første del gjøres innvendig. Pusse ned og lakke styrekonsoll Male motorkasse Male innvendig "Ny" dørk Generell opprustning innvendig. Har demontert en del, og startet litt forsiktig å pusse på glassfiberen. Fjernet den gamle skinn tapeten. Litt bilder Et par spørsmål ang glassfiber. Pusser med maskin, brukt 80 korning, blir dette for grovt? Er det topcoat jeg bør bruke for å male innvendig? Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 24.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2017 Pusset litt mer på treverk idag, og litt på motorkasse. Usikker på om jeg bare kunne malt rett over motorkassen? Er det noen som kan anbefale noe beis/lakk? Håper å få pusset litt mer innvendig i båten snart slik at jeg kan starte med å male. Tenkte jeg skulle prøve biltema sin adkylmaling innvendig samt motorkassen. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 26.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Leste litt mer på forumet og valget falt på owatrol edelolje. Venter på litt høyere temp i været så kan jeg få startet med å lakke. Pusset litt mer innvendig idag på båten, men hadde glemt igjen posen med ekstra sandpapir så begrenset hvor mye jeg fikk tatt. Prøver å spørre igjen, er P80 fint å bruke til å pusse ned med, kan jeg med fordel bruke grovere? Testet også ut biltema sin billige nyinnkjøpte våt støvsuger for å ta nedi motorrom og under ballast. En del ballast som dere ser i bildet under, det må til da båten er ganske ustabil, spesielt sidelengs i sjøen :) Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 30.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2017 Pakket ut båten av vinterpresenning idag. Stoler blindt på værmeldingen en uke fremover nå, og håper det holder slik det er meldt. Sol og varmt. Har begynt på en båtkrybbe, ønsker å ha den stående litt mer trygt enn den gjør nå. Pusset også litt mer idag. Tenker å få kjøpt maling iløpet av uka, kanskje jeg kan få begynt å male. Når jeg har pusset en del nå kan jeg bruke white sprit for å tørke rent med? Evt hageslange, vann og la dette tørke? Litt bilder Båtkrybbe Sitér dette innlegget Link to post
GjeEsp Svart 30.April.2017 Link til dette innlegget Svart 30.April.2017 Heisann Flott at noen legger ned litt tid og krefter i eldre båter? Pussing av skrog innvendig med 80 papir er sikkert bra, det viktigste er å få fjernet gammelt lim og skit. Videre er det greit å fjerne alt løst (støvsuge), for så å vaske med aceton. Det burde holde før du maler skroget innvendig. Motorkassen ville jeg nok ha pusset med endel finere papir før maling, men helt riktig å pusse den (skape heft for maling). Vet ikke hvordan det er med alkydmaling, men lurt å forsøke med fordriver for å få et jevnest mulig resultat. Lykke til videre med både vær og shinings av skuta? Mvh Gjert Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 (redigert) Sinvano skrev On 26.4.2017 at 22.22: Prøver å spørre igjen, er P80 fint å bruke til å pusse ned med, kan jeg med fordel bruke grovere? Bruk den korningen som er nødvendig for å fjerne gammelt, gjerne p40 eller p16. Har du behov for glatt overflate pusser du med finere korning, før du påfører nytt. Men grov overflate gir bedre feste. Gjør små prøver. Sinvano skrev for 12 timer siden: Når jeg har pusset en del nå kan jeg bruke white sprit for å tørke rent med? Evt hageslange, vann og la dette tørke? Spyl gjerne rent med vann. Miljøvennlig og effektivt. Men sørg for at det er helt tørt før påføring av maling, og bruk gjerne acteon for å fjerne fett og voks. Redigert 1.Mai.2017 av Åge Grevlingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 1.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Takker for svar. Blir vel litt mer puss imorgen tenker jeg :) Har forsøkt å lakke litt på treverk idag. Ble ikke slikt jeg hadde håpt på, har ikke fått fjernet gammel lakk ordentlig så edeloljen trakk ikke inn. Prøvde Herdings lakkbeis for å få litt mer farge, må sjekke resultatet når dette har tørket ordentlig imorgen. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 2.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Idag ble båtkrybba ferdigstilt. Ikke fått pusset noe mer foreløpig. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 5.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 Værgudene er fremdeles på min side. Idag ble det to strøk med primer. Håper på å få malt iløpet av helga. Litt spent på å se resultatet etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 8.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Da var det bare rett hjem fra jobb idag og hive på kalesjen siden det var regn i lufta på vei hjemover. Men iløpet av ettermiddagen kom sola tilbake og jeg fikk tatt et strøk med maling. Sitér dette innlegget Link to post
Jensen142 Svart 9.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2021 Hej , jeg har startet renovering af samme båd, er du færdig med din ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.