tuttafatta Startet 15.April.2017 Del på Facebook Startet 15.April.2017 Vurderer å montere en 3,5 hk Suzuki 4-takts som nødmotor på min gamle Saga 25 fot, i tilfelle Penta'n streiker. Båten veier 3,5 tonn. Lurer på om det vil fungere med så liten motor på så tung båt. Regner ikke med rare farten, men er det fare for at Suzuki'n rett og slett overbelastes og tar skade? Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 15.April.2017 Del på Facebook Svart 15.April.2017 Set bare på mindre prlpell☺ så lenge du oppnår det turtallet du skal ha så er vel det gog kok☺ Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 15.April.2017 Del på Facebook Svart 15.April.2017 Enig med andk. Men for øvrig veier vel en Saga 25 neppe så mye som 3,5 tonn. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 15.April.2017 Del på Facebook Svart 15.April.2017 Hvordan skal du feste motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann Siri Svart 15.April.2017 Del på Facebook Svart 15.April.2017 Er det i det hele tatt nok futt i den motoren til å få båten fremover? Spesiellt hvis det er bittelitt strøm i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 15.April.2017 Del på Facebook Svart 15.April.2017 Går helt greit med liten motor på stor båt, bare se på alle seilbåten med en liten påhengsmotor på hekken. Skal ikke rare motorkraften til for å få 4-5 kn. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 15.April.2017 Del på Facebook Svart 15.April.2017 (redigert) Bårdp skrev 27 minutes ago: Går helt greit med liten motor på stor båt, bare se på alle seilbåten med en liten påhengsmotor på hekken. Skal ikke rare motorkraften til for å få 4-5 kn. Du trenger vel mindre kraft for å drive en seilbåt fram enn snekke med deplasment skrog. Hvis det blir vind og sterk strøm er det ikke sikkert motoren gir nok kraft, men hvis alternativet er null motorkraft kan det gå i nøden. Utrolig hvor lite som skal til for å drive båten fram. Har klart å drive fram en stor snekke med en liten padleåre for eksempel. Største utfordringen er vel hvordan den skal monteres og startes opp ved behov. Er ikke så lett å klatre ned bak der hvis det er litt bølger for å sette den i gang. Man må vel også kunne styre gass og gir når man skal legge til land. Redigert 15.April.2017 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 15.April.2017 Del på Facebook Svart 15.April.2017 Overbelastning er neppe noe problem, hadde en 7,5hk Johnson på en 27 fots seilbåt tilbake på 90 tallet, den fikk kjørt seg mye, tilsynelatende uten å ta skade av det. Men ville nok vurdert å gå litt opp fra 3,5hk... Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 15.April.2017 Del på Facebook Svart 15.April.2017 2,5 hk på en 25 fot seilbåt Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.April.2017 Del på Facebook Svart 15.April.2017 (redigert) - på blankt hav ja, uten motvind. Gi den 2,5 hk'n litt bølger imot, så skal den få jobbe litt. Og om det er sjø så drukner den og suger vann vekselvis. Seilbåtmotor har gjerne også ekstra lang stamme. Redigert 15.April.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 15.April.2017 Del på Facebook Svart 15.April.2017 tuttafatta skrev for 15 timer siden: . Lurer på om det vil fungere med så liten motor på så tung båt. Regner ikke med rare farten, men er det fare for at Suzuki'n rett og slett overbelastes og tar skade? Om du med fungere mener fremdrift så er svaret ja til en viss grad. Bedre enn ingenting iallefall. Ta skade? nei langt ifra. andk skrev for 11 timer siden: Set bare på mindre prlpell☺ tullprat. Behold original. 3,5tonn? tja Vekten på båten er ikkje så relevant, vekt handler mest om treghet i slikt et tilfelle. En seilbåt glir veldig mykje lettere gjennom vannet i lav fart så forvent ikkje slik en speedbåt som den seileren viste seg å være men noe fremdrift i vindstilla får du . Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 15.April.2017 Del på Facebook Svart 15.April.2017 Alt går vel fremover på flatt hav. Problemet kommer når det blir motvind/bølger. Men ja, jeg kunne også tenkt meg en "nødbrakett" til å sette gummibåtmotoren på hekken for å komme meg i havn om hovedmotoren får problemer. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bertine II Svart 15.April.2017 Del på Facebook Svart 15.April.2017 (redigert) Ja, det er fare for det. Det som skjer når du setter denne motoren på en så stor båt, er at den selv med full gass ikke når maks turtall. Da vil motoren jobbe med i et turtallsområde der den avgir et høyere dreiemoment, men lavere effekt. Det høyere dreiemomentet kommer av at middeltrykket er høyere, og dermed belastningen på krysspinnlagre, veivlagre og rammelagre. Trolig er motoren dimensjonert for dette, men det vet man jo ikke med sikkerhet. Det du kan gjøre, er enten å spørre importøren, eller å skifte til en lettere propell, slik én av de andre har foreslått. Gjør du det siste, får du også mer effekt ut av motoren, og derved høyere fart. Det kan sikkert komme vel med. Redigert 15.April.2017 av Bertine II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuttafatta Svart 16.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2017 Takk for svar og tips, høres ut som dette kan fungere. Da prøver jeg meg litt fram :) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.April.2017 Del på Facebook Svart 16.April.2017 Som kjent fra gamle snekker og skøyter skal det ikke mange hk til når effekten omsettes i en saktegående, stor, propell. En påhengsmotor er jo stikk motsatt, den vil "spinne" og ha liten skyvkraft til å stå imot vind og strøm. Og ikke minst: På en så tung båt vil det skje svært lite om man må slå bakk og det er sig i båten. F.eks. ved tillegging i havn. Denne motoren er kanskje så liten at den kan dreies 180 grader, men vanlige motorer, som også har eksosutslipp i propellen, har nærmest null bremseeffekt. Mercury har en "seilbåtpropell" som kan slippe ut eksosen i forkant under bakking, har ingen erfaring med denne. Sitér dette innlegget Link to post
tuttafatta Svart 16.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2017 Innser at 3,5 hk er i minste laget og hadde helt klart valgt større motor hvis jeg skulle kjøpe nytt. Men denne Suzuki´n har jeg fra før. Brukte den tidligere som nødmotor til en Nordan 18 på ca. 500 kg. Fungerte, men gjorde ikke mer enn 2-3 knop. Og siden Saga´n er vesentlig tyngere, var jeg altså usikker på om motoren ville tåle belastningen. Ser for meg å feste en heve/senke-brakett på badeplattformen. Motoren kan dreies 180 grader. Må kanskje hjelpe til med årer når jeg legger til. Målet er jo bare å komme seg til land hvis hovedmotor svikter. En fordel med liten motor er at den er lett å løfte av/på. Vind og bølger er en utfordring. Dette får bli et prøveprosjekt i sommer, kanskje eksperimentere med ulike propeller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.