R.O Startet 15.April.2017 Link til dette innlegget Startet 15.April.2017 Hentet en ny(brukt) båt rett før påsken, båten har en Lowrance HDC7 plotter fra 2008/09. Båten jeg solgte hadde en Garmin DV plotter fra 2015. Grafikk/oppløsning på den 9 år gamle Lowrance plotteren var ikke helt på høyde med min forrige Garmin, og ved en anledning kom jeg farlig nærme et skjær jeg ikke hadde sett på plotteren. Selv syntes jeg plotteren er et svært viktig verktøy, og vurderer derfor å oppgradere. Jeg ser det er en del gode tilbud på 7" med knapper, men det er kanskje en grunn til det..? Jeg er litt skeptisk til touch skjerm i båt, våte og kalde fingere, eller er det ubegrunnet...? Sitter relativt beskyttet bak vindskjermen i en 22 fots DC. Trykket litt på en Garmin XVS (tror jeg) i butikken, og touch skjerm virket veldig behagelig i forhold til zoom og flytting av kartbilde osv.. Så da er spørsmålet, Touch skjerm eller knapper, eller begge deler..? 7 eller 9 tommer. Ser for meg at man fort kan angre på å kjøpe for liten skjerm. Selv om ikke ny plotter betyr all verden for båtens bruksverdi, så vil den sannsynligvis bli noe mere attraktiv med en nyere plotter, det kan kanskje bruker som unnskyldning for å strekke plotter budsjettet.... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.April.2017 Link til dette innlegget Svart 15.April.2017 Begge deler. Touch er fint når det ikke bølgr. Men i litt sjø er det knapper som gjelder Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 15.April.2017 Link til dette innlegget Svart 15.April.2017 (redigert) Definitivt knapper eller begge deler. Touch er en veldig kjekk ekstrafunksjon, men alene kan det fort bli litt håpløst, spesielt når det er vått eller mye bevegelse i båten. Gå for en 9-tommer om du kan. Det er betydelig større skjerm enn en 7-tommer. Forskjellen er mye større enn hva den høres ut som. Redigert 15.April.2017 av Kenneth 81 (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
R.O Svart 15.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2017 Hva med oppløsningen, ser at Garmin og Lowrance har 9" til under 9.000kr, men disser har 480x600 i oppløsning, lavere enn flere 7 tommere..? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 16.April.2017 Link til dette innlegget Svart 16.April.2017 (redigert) Stor skjerm med relativt lav oppløsning gir selvsagt ikke like fint bilde som stor skjerm med høy oppløsning, men det fungerer overraskende bra. Jeg kjøpte en Garmin 92sv på båtmessen på Lillestrøm. Jeg skulle egentlig ha 7-tommeren, men når jeg kunne sammenligne dem side ved side så var det ingen tvil selv om jeg i utgangspunktet var skeptisk til oppløsningen. (Både 72sv og 92sv har oppløsning på 480x800 pixler) Redigert 16.April.2017 av Kenneth 81 (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
R.O Svart 19.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Da står valget mellom Garmin 92 og Lowrance Elite 9" Ti... Blir neppe feil med noen av disse... Kan pluggen fra 2008 Lowrance plotteren brukes blir det Lowrance, må jeg koble om blir det Garmin..:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.