Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

Skriveleif

Komodo skrev for 9 timer siden:

Jeg har også lurt på å sette inn et batteri framme ved trusteren. 

Hvordan ser du for deg at denne kretsen skal fungere? Tenker på oppkobling av fjernstyrt hovedbryter samt lading. Kan du lage en skisse / skjema av den koblingen du skal gjøre?

Vi har også fjernstyrt hovedbryter på vår SE80. Dette er Sleipner sin bryter, og den fungerer på den måten at når jeg trykker inn to knapper på styrepanelet (for trusteren) aktiveres releet og det ligger spenning fram til trustermotoren. Etter et par minutter legger dette automatisk ut. Mao, jeg har aldri spenning fram til motoren unntatt akkurat når den er aktivert for bruk. Jeg ble anbefalt av en ingeniør på Sleipner å legge det opp slik da det alltid er en viss mulighet for at motoren kan henge seg mens den går. 

Tja, si det. Har vel ikke kommet fram til det selv ennå. Jeg har i dag 1x115 batteri til forbruk og thruster. Tanken min var å benytte plassen til lithium og ta det gamle forbruksbatteriet og flytte det fram til thruster. Har egen original Sleipner hovedbryter til truster og var ikke klar over at den var "fjernstyrt". Dette burde jeg lest meg fram til før jeg begynte å tenke ;) Ideen var å bruke de gamle 75mm2 til lading. Litt overkill, men dog. Men om det er sånn at den originale hovedbryter er "fjernstyrt" så tar jeg heller å flytter den fram. Skal selvsagt plassere den slik at jeg når den også manuelt. BlueSea bryteren ser jammen fin ut, så man skal ikke se bort fra at jeg bytter ut de gamle bryterne til motor og forbruk med slike, men ikke i år :) Gått nok båtlapper allerede ;)

Kjellg

Kjellg

Komodo skrev for 9 timer siden:

Jeg har også lurt på å sette inn et batteri framme ved trusteren. 

Hvordan ser du for deg at denne kretsen skal fungere? Tenker på oppkobling av fjernstyrt hovedbryter samt lading. Kan du lage en skisse / skjema av den koblingen du skal gjøre?

Vi har også fjernstyrt hovedbryter på vår SE80. Dette er Sleipner sin bryter, og den fungerer på den måten at når jeg trykker inn to knapper på styrepanelet (for trusteren) aktiveres releet og det ligger spenning fram til trustermotoren. Etter et par minutter legger dette automatisk ut. Mao, jeg har aldri spenning fram til motoren unntatt akkurat når den er aktivert for bruk. Jeg ble anbefalt av en ingeniør på Sleipner å legge det opp slik da det alltid er en viss mulighet for at motoren kan henge seg mens den går. 

Tja, si det. Har vel ikke kommet fram til det selv ennå. Jeg har i dag 1x115 batteri til forbruk og thruster. Tanken min var å benytte plassen til lithium og ta det gamle forbruksbatteriet og flytte det fram til thruster. Har egen original Sleipner hovedbryter til truster og var ikke klar over at den var "fjernstyrt". Dette burde jeg lest meg fram til før jeg begynte å tenke ;) Ideen var å bruke de gamle 75mm2 til lading. Litt overkill, men dog. Men om det er sånn at den originale hovedbryter er "fjernstyrt" så tar jeg heller å flytter den fram. Skal selvsagt plassere den slik at jeg når den også manuelt. BlueSea bryteren ser jammen fin ut, så man skal ikke se bort fra at jeg bytter ut den gamle bryterne til motor og forbruk med slike, men ikke i år :) Gått nok båtlapper allerede ;)

• Create New...