Draco20DC Startet 15.April.2017 Del på Facebook Startet 15.April.2017 (redigert) Hei.. Kjøpte meg en windy 22 sport i går. Veldig fornøyd, men har et par ting jeg lurer på: 1. Motoren i båten kommer med varmeveksler. Det var et must for meg. Men nå lurer jeg veldig på om denne motoren ble levert uten dette originalt?? Er dette noe som er satt inn i ettertid? Har googlet litt, men finner ikke svar 2. Er både risere og manifold sjøvannkjølte, eller er det som på merc at bare risere er saltvannskjølt? 3. Risere og manifolder er 7 år gamle. Hva er levetiden på disse delene? Har hørt 6 år... Kommentar fra moderator: Tittelen er endret, var aq211 a varmeveksler Alle må vennligst lese reglene for man poster, sier blant annet: "Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn." Redigert 16.April.2017 av Ingar Moderert tittel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 15.April.2017 Del på Facebook Svart 15.April.2017 AQ211a var opprinnelig en saltvannskjølt motor, slik at ferskvannskjøling er ettermontert, enten av forhandler når motoren var ny, eller senere av noen andre. Hvorvidt det systemet som er montert på din båt også inkluderer manifoldene er vanskelig å si uten å vite noe som helst om hva som faktisk er montert, det bør dog være rett frem å se på slangene hvorvidt manifoldene er ferskvanns- eller saltvannskjølt. Sitér dette innlegget Link to post
Draco20DC Svart 15.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2017 Takk for svar Adeno. (Igjen :-) Så det var vanlig at forhandlere ettermonterte dette? Da er det håp. Har ikke henter båten enda, så får ikke skjekket, men enig i at det burde være mulig å se det. Levetiden på manifolder regner jeg med avhenger av kjølesystemet..? Tenker du 7 år er langt over tiden dersom de er saltvannkjølte? Sitér dette innlegget Link to post
Draco20DC Svart 15.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2017 Har bare dette bildet, og det kan se ut som om en slange går fra varmeveksleren og ned til manifold. ( nederst til venstre i bildet) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 16.April.2017 Del på Facebook Svart 16.April.2017 Heile manifolden er sjøvannskjølt. Varmevekseren ser iallefall heilt likt ut som volvo brukte på den tiden. Når den ble montert er likevel sjølvsagt vanskelig å si. Ferskvannskjøling er veldig oppskrytt på desse motorene og har ingen betydning levetiden så hva du mener med at det er håp..Denne motoren er nå veteran uansett så det er heller andre ting som burde bekymre som generell alder osv. Du sier et slikt system var viktig for deg- eineste praktiske forskjellen på med og uten er at du kan hente ut varme til defroster og varmtvannstank o lign. Om du er i tvil så er nå det bare skifte manifolder. Fort gjort og ikkje spesielt kostbart. Sitér dette innlegget Link to post
Draco20DC Svart 16.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2017 Jeg trodde at tæring var vesentlig mer fremtredende om motor var kjølt med sjøvann?? Hva er vitsen med lukket system og holde halvannet ute da...? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.April.2017 Del på Facebook Svart 16.April.2017 Fordelen er at kjølevannet kan holde en høyere temperatur med ferskvann enn saltvann. Saltvann begynder å krystalisere seg ved rundt 60 grader, mens en motor liker seg best med en kjølevanstemperatur på rundt 90 grader. Når motoren har blitt 30 år gammel, så er det i grunnen ett fett om den er saltvannskjølt eller ferskvannskjølt, da har den i teorien hatt sin levetid. Og det er mest sansynlig ikke saltvannet som tar knekken på den. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 16.April.2017 Del på Facebook Svart 16.April.2017 (redigert) Har aldri sett at det er rusten innvending som tar knekken på en slik. Men så har da eg heller ikkje sett alt. At en motor liker seg best på 90' tjaaa, de blir nå heller sjelden utslitt slike motorer på den måten om den går på 60 eller 90', de som det meste annet ender sine dager på meir tilfeldige feil. Med den belastningen en båtmotor går i så er ikkje tempen på kjølevannet om og gjer skal være så varmt heller. Litt kaldere vann og litt feit på bensinen så går de kjølig og fint på hard belastning. Meir overraskende på meg iallefall er at de ikkje har oljekjøler. Redigert 16.April.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.April.2017 Del på Facebook Svart 16.April.2017 (redigert) Tilbake til bildet ditt. Jeg ser en slange som går fra varmeveksler og til manifold. Hvis det kun er en slange inn, og ingen tilbake fra manifold og til motorblokk/varmeveksler, så kan du gå ut i fra at manifoldene er kjølt med saltvann. Det samme gjelder headeren (stykket der eksosslangen er montert). Ellers så er jeg vel ikke fullt så pesemistisk som de andre. Hulda har installert en GM diesel fra 1985 (eller mellom -85 og 1990). Dog tror også jeg at varmeveksleren er ettermontert, en eller annen gang. Mener å huske at utskifting av manifold, og spesielt den delen der eksosslangen er montert, har en 'garantert' levetid på 7 år. Poenget er at om du får lekkasje her, så vil vannet finne veien inn på stempeltoppene. Og da blir det kostbart. Redigert 16.April.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 16.April.2017 Del på Facebook Svart 16.April.2017 (redigert) Ja eg kjenner godt til de manifoldene der og heile er sjøvannskjølt. Har tilogmed liggende slike. Skal du ha ferskvannskjølt manifold og kun saltvann i kneet så må du ha en eller annen ettermarkedssett. Som igjen ender opp med å ikkje passe overens med plasseringa av utløpet mht bukkehornet. Samt muligens kapasitetsproblemer på varmeveksleren. Det koster meir enn det smaker og har ikkje noe for seg å gjer om. Redigert 16.April.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco20DC Svart 7.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Da tenker jeg at jeg bytter manifold og risere i år når feriepenger kommer. Kan noen bekrefte riktig levetid på disse jernklumpene? Har hørt alt fra 4-10 år?? Disse har stått på i 7 år tror jeg? Noen enkel måte å kontrollere dette på? Skru av riswren og titte nedi, men vil jeg da se det stedet som er mest utsatt?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.