Jump to content

Edit History

Subsea79

Subsea79


Glemte og skrive inn kjøleboks ?

Beklager og starte nok en tråd om dette, men har lest ALT av tråder om emnet og klarer ikke konkludere. 

 

Jeg har en daycruiser med ett stk. 68Ah batteri. 

Batteriet har (til jeg kjøpte den) drevet starter, lanterner, lys i instrumenter, plotter, ett lys i cabin, etc. 

 

Jeg har laget til ekstra lys i cockpit, 12V ladekontakt til og skal inst. En aut. Lensepumpe. 

 

Ønsker og fastmontere en lader (ctek e.l) i båten, som jeg kan plugge i av og til i hjemmehavn, samt og bruke når jeg er på tur og ligger i gjestehavner. Er dette noe problem??

Det blir jo maks en natt eller to, men ser for meg at det blir en del lading av iPad og telefon til kids, bruk av lys, samt drifte en enkel kjøleboks. 

 

Alternativet når jeg er på tur, er og dra en skjøteledning med 220v rett inn i båt og bruke denne direkte på lading av telefon etc, men beste løsning føler jeg er å koble til lader, og bruke 12v anlegg ombord. Da kan jeg bruke båtens lys og sikre meg start. 

 

Har ikke lyst og montere inn en hel landstrømspakke eller flere batterier, da fruen enda ikke har tatt innover seg dette med båtvaluta. 

 

Jeg er (som dere sikker skjønner) ny på dette, og blir svimmel av og lese om landstrøm, båtelektrisk og lading. 

 

Takk for svar og tolmodighet ?

 

Ps: motor er en Suzuki DF 140, så antar ladekapasitet på motor er bra i forhold til batteristørrelse. 

Subsea79

Subsea79

Beklager og starte nok en tråd om dette, men har lest ALT av tråder om emnet og klarer ikke konkludere. 

 

Jeg har en daycruiser med ett stk. 68Ah batteri. 

Batteriet har (til jeg kjøpte den) drevet starter, lanterner, lys i instrumenter, plotter, ett lys i cabin, etc. 

 

Jeg har laget til ekstra lys i cockpit, 12V ladekontakt til og skal inst. En aut. Lensepumpe. 

 

Ønsker og fastmontere en lader (ctek e.l) i båten, som jeg kan plugge i av og til i hjemmehavn, samt og bruke når jeg er på tur og ligger i gjestehavner. Er dette noe problem??

Det blir jo maks en natt eller to, men ser for meg at det blir en del lading av iPad og telefon til kids, bruk av lys, håndholdt lyskaster, etc. 

 

Alternativet når jeg er på tur, er og dra en skjøteledning med 220v rett inn i båt og bruke denne direkte på lading av telefon etc, men beste løsning føler jeg er å koble til lader, og bruke 12v anlegg ombord. Da kan jeg bruke båtens lys og sikre meg start. 

 

Har ikke lyst og montere inn en hel landstrømspakke eller flere batterier, da fruen enda ikke har tatt innover seg dette med båtvaluta. 

 

Jeg er (som dere sikker skjønner) ny på dette, og blir svimmel av og lese om landstrøm, båtelektrisk og lading. 

 

Takk for svar og tolmodighet ?

 

Ps: motor er en Suzuki DF 140, så antar ladekapasitet på motor er bra i forhold til batteristørrelse. 



×
×
  • Create New...