Jump to content

Lenco Trimplan dårlig kontakt

Grandezza 27oc

Recommended Posts

Ja, selve retraktoren kommer som regel med fast loddet kabel som skjøtes et sted mellom retraktor og kontrollboks.

Finn denne. Ligger ofte i motorrom eller bak styrekonsol eller på veien mellom disse.

Kontakten bak betjeningspanelet kan også renses med rensespray. Ta ut kontakten, spray og press inn og ut noen ganger. Forsiktig da den lett ryker.

På mitt system så var alle koblinger i kontrollboks loddet.

Sushi

Virket de avogtil, og når de ikke virket var LED indikatorene svart? Altså ingen lys i bryterpanelet? Jeg har gått over alle koblinger slik Billa foreslår, men kan ikke garantere for at jeg har fått med meg alle koblingene. Jeg også mistenker hjernen, men håper selvsagt det bare gjelder en kobling. Skal i båten og sjekke i morgen?

Barracuda, jeg måtte også bytte hjernen til slutt. Problemet lå i kontakten mot panelet. Kontakten kan ikke byttes. Den følger hjernen.

Men, er det like dårlig på begge sider?

LED panelet skal gi feilmelding med lyskode. Tror Maritim har kodeark på sin hjemmeside.

Sørg for at det er strøm frem hele tiden. Du har vel både sikring og en bryter på veien.

Forøvrig så er Maritim veldig greie med å bytte tilbake produkter under feilsøking.

Sushi

Husker ikke helt hvordan det var. Men første gang virket de av og til og da mener jeg det var lys i inikatorene. Det toppet seg da jeg var på ferie på sørlandet og flapsene sluttet helt og virke med den ene helt nede og den andre helt oppe.. kjørte fra Kr sand til Arendal med bra slagside da jeg måtte rekke Maritim før de stengte før helgen. Kunne ha kjørt i deplasementsfart men da hadde jeg ikke rukket butikken.. fikk byttet de med engang.

andre gangen sluttet de brått å virke og det var ikke lys i indiakatorene. Fikk også da byttet med engang. Det er ikke store jobben å demontere hjernen hvis du kommer greit til den. Mener en lednig gikk til tenninga, en til strøm, en til jording og to til flapsene som var hurtigkobling.

Har vært i båten i dag, fulgt ledningsnettet  helt fra hekken og fram til kontrollvirksomhet og bryter. Alle koblinger sprayet og alle sikringer intakt. Fortsatt null lys i LED indikatorer ei heller feilmeldinger.. Kommer heldigvis til hjernen veldig greit, har hatt denne nede i dag og inspisert men uten hell.. Som dere skriver og som lest på andre tråder her inne på på nettet generelt så tror og håper jeg det er hjernen, den skiftes enkelt på 5 minutter heldigvis.. 

så i morgen blir det tur til Maritime og kjøpe ny... 

Da kom delen og feilen var som " håpet" det var nok hjernen som var synderen. 

Når jeg demonterte hjernen så var det en veldig mistenkelig svilukt av +/- koblingen.  Da ble mistanken styrket, men en kan jo aldri  vite med disse båtene våre. 

På Vestlandet har vi sommer og sol og temp oppimot 12-14 grader så i helgen blir båthelg

Takk for god hjelp. 

IMG_5360.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...