Jump to content

Volvo Penta DPH - servo virker ikke ved lavt turtall

Andicap

Recommended Posts

Jeg har en Volvo D4 260 med DPH-drev og har to problemer med styringen;

- Det virker å være en del slark/dødgang i styringen. Har ikke fått testet rorutslag mot utslag på drev, men er vel nærliggende å tro at dette kan være luft i systemet?

- Servo virker ikke på lavt turtall. Det blir med andre ord veldig tungt å ratte når en trenger det som mest.

Noen som har en mening om hva som kan være galt her (tenker da mest på spørsmål 2)?

På rattstammen, overkant, har du en skrue/ lokk som du skrur opp. 

Der skal du se at det er olje nedpå. Rød olje. 

Etterfyll og gjør max rattutslag begge veier. Da lufter du, etterfyll, til at nivået ikke synker. 

Det er lurt å ordne seg med trakt og en liten slange når du skal fylle på. Legg noen gamle filler under og hold tørkepapiret klart ?

Nå har ikke du sagt hvor gammel motoreninstallasjonen din er men hvis jeg skal gjette, så vil jeg anta det er servopumpen som gradvis blir dårligere. Jeg har D6-310 fra 2008. Hadde min båt på drevservice i fjord høst, da kommenterte mekanikeren dette hos meg. Symptomet var, tregt å ratte, var ikke akutt men jeg måtte påregne å bytte servopumpen hvis det ble mye verre.  Vistnok ikke et helt ukjent fenomen..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...