volvo_penta_ Startet 16.April.2017 Link til dette innlegget Startet 16.April.2017 Har et merkelig problem med instrumentene mine. Gjelder VP41A dobbel installasjon. Begge motorene oppfører seg som normalt, og alt OK når de startes og stoppes en og en. Det eneste symptomet jeg da legger merke til, er at de 3 røde varsel lampene (temperatur, olje trykk og ladelampe) lyser noe svakere på bb. motor når tenningen settes på. Alt OK altså med kun tenningen på begge motorene. Det er når jeg starter bb. motor at problemene begynner. Da slukker olje trykk og lade lampe på STYRBORD motor å lyse, mens temp. indikatoren blinker. Jeg kan så også starte stb. motoren, og da går det noen sekunder (kan faktisk variere noe hvor lenge) så går alarmen på denne motoren, ladelampen lyser og turteller faller til 0. Alt er da fortsatt OK på bb. motor, som det alltid er. Trodde problemet lå i dynamo på stb. motor, så byttet denne, men det var ingen forskjell. Dynamo er også byttet på bb. motor tidligere. Har ikke så god greie strøm osv. men tenker jo i retning av noe jordingsproblemer? Trenger tips på hvor jeg kan begynne å lete etter denne "merkelige" feilen. I utgangspunktet trodde jeg at motorene var helt adskilt fra hverandre mtp. strøm, da de iht. tidligere eier har hver sitt start batteri. Må sjekke mer opp i dette nå, da de tydeligvis henger sammen, siden instrumentene påvirker hverandre, som beskrevet over. Voltmeteret på stb. motor gir også utslag mens bb. motor startes, felles jord? Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 17.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Har lest det meste jeg kommer over av tråder som berører dynamo og lading. Ser at en gjenganger hos noen, er at dersom du ligger med konstant landstrøm/lading, og starter opp med toppladede batterier, blir spenningsforskjellen mellom dynamo og batteri for liten, til at lading aktiveres, og man kan få lade alarm, og miste turtalls signal pga. dette. Skal forsøke å dra ut landstrøm, og aktivere noen forbrukere for å utelukke dette, men regner med det må være noe annet/mer galt siden problemer ikke er tilstede når jeg starter og stopper en og en motor hver for seg, og de sådan virker til å være ok isolert sett. Problemet melder seg kun når begge går samtidig. Kan det være at den ene dynamoen (bb) lader for mye, og derfor "slår ut" den på stb. motor? Kan dette skje dersom batteriene for hver av motorene kun har felles minus? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 For å utelukke kontaktfeil i signalkablene bør du kontrollere alle koblinger på kablene som går mellom den sorte boksen på motorene og frem til styreposisjonen. Disse kablene kan ha en skjøt på veien fremover dersom avstanden er av noe lengde. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
volvo_penta_ Svart 17.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Takk for svar Brigg. Var nede en tur i båten igjen i dag, men rakk ikke måle kabler, pga. klargjøring til utsett til helgen. Men fikk konstatert følgende: - Feilen oppstår selv om landstrøm er frakoblet, og det er slått på noen forbrukere for å dempe spenningen på batterier. - Batterier har felles minus, men det ser ut som er via motorene, fra batteriet på ene siden av båten, vis starteren, så via blokka, så med kabel mellom motorene (i svinghjuls husene) og så med kabel til de 2 andre batteriene på andre siden. Dette bør vel holde? Tykke kabler som er brukt. - Når feilen oppstår, (alarm, + ladelampe og turteller går til 0) lader fortsatt motoren til batteriene, denne ligger på 14.2 V. - Det varierer hvor lenge stb. motor må gå, før det oppstår, dette synes jeg er merkelig, sett bort fra at det ikke er vakel i ledninger event. Noen som har koblingsskjema for instrumentpaneler, for å sjekke at disse har god kontakt med minus? Har en scannet utgave av verksted håndboka som er uleselig. Forslag om hvor man begynner for å finne ut av dette mottas med takk. Selv om dynamoer er nye, vurder jeg å enten kryss bytte de, for å se om feilen følger disse, event sende de til sjekk for å vite at disse er 100% i orden. Alternativt legge opp ny kabel fra W på dynamo, til instrument for å verifisere at det ikke er denne som faller ut. Synes det er rart alarmen går, men det ligger 14.2 V på batteriene fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Har ikke noe svar, bare synspunkter. Ville prøvd å finne ut om ladespenning er bare fra den ene dynamoen. Kan virke slik siden den andre gir alarm, og den turtelleren som faller til 0 , indikerer vel også at den ikke lader , og neppe noe feil med ledning til W, men sjekk for sikkerhetskyld. Dynamo på disse motorene har B minus kontakt på baksiden av dynamo, og ikke som mange andre som bare har minus via gods i dynamoens festebolter. Festeboltene på dynamo kan være klargjort (isolert) for to-polet anlegg. På en-polet anlegg, slik du har, skal det gå kabel fra dynamoens B-minus og til motorblokka. Fra samme minus kontakt på dynamo går minusledere til startrele, instrumenter, stopprele osv. så det er litt rart om jording mangler siden alt dette fungerer, men ville sjekket om dynamoen er skikkelig jordet. Koblingsskjema er det i instruksjonsboka som kan lastes ned fra VP hjemmeside. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Har trådstarter evt noen ide om når denne feilen oppsto? Jeg synes også dette lukter jordfeil lang vei. Det kan være en dårlig jording som får høyt spenningsfall i det dynamo begynner å lade. Ville i første omgang startet motor slik at feil inntrer og gått systematisk og målt for spenningsfall over alle overganger både på minus og plussledere. Det er kanskje også en felles jording og strømforsyning til instrument/alarmpanel som kan sjekkes for spenningsfall/dårlig kontakt? Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 18.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Takk for info. Feilen har vært her mer eller mindre siden jeg overtok båten, men den har ikke blitt så mye brukt, pga. andre ting som også har måttet utbedres. Vet derfor lite om historien til feilen, og når/hvordan det har oppstått. Eneste endringer jeg har gjort, har vært å bytte begge dynamoer, da jeg har trodd dette har vært årsaken. Hvor lav spenning må det være for at alarmen slår inn? Registrerer som sagt 14.2V på batterier, selv når alarmen står og hyler. Bak på dynamoen, så jeg det var 2 ledninger både til pluss, og 2 til minus, det betyr at den ene fra minus skal stå rett på blokka/motoren? Hvorfor er det 2 stk. kabler også på pluss? Er det et felles jordingspunkt som går på instrumentpanelet, for varsellampene? hvem ledning er i tilfellet dette? Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 23.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 Sjekket litt mer i dag, kryssbyttet instrumentpanelene, for å sjekke om dette er årsaken. Feilen er der selv om disse har byttet plass. Kom til å se en annen ting, på stb. motor dynamo er det en tykk ledning på minus, som går på blokka og 1 tynn ledning i tillegg. På bb. motor er det også denne tykke som går til blokka, men her er det 3 tynne i tillegg som er koblet på denne minusen. Alle disse ser ut til å komme fra det originale nettet. Var sprøytet med grønnt, så litt vanskelig å se fargen på di, må event. prøve å skrape litt i de. Motorene er nok ikke eksakt samme årgang, men fantes det forskjellige utgaver av ledningsnettene og hvordan de skal kobles på dynamo? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.