johan3848 Startet 17.April.2017 Link til dette innlegget Startet 17.April.2017 (redigert) Hej alla, Jag är ny i forumet, men har läst och följt många intressanta inlägg. Jag heter Johan Sundström, bor i Filipstad (Värmland) Sverige. Jag har letat begagnad motorbåt i ett år. Min fru och jag har fastnat särskilt för de norska snekkene (Snipa på Svensk), och är särskilt intresserad av Joda 7500 alt Nidelv 25 classic, då det verkar vara bra båtar välbyggda med god norsk kvalitet, med samma skrov från mästaren Alf Jensen. Har som många andra också följt Kodvaag's projekt med sin Joda 7500 'Ulven'. Därför frågar jag lite om Joda 7500 och Nidelv 25 & 26 classic: - Det sägs att Joda uppdaterade gelcoat och fanér på inredning (1986?), stämmer det? Blev skrovet "vitare" och mindre gult i färgen? - Vilka svaga punkter har Joda 7500? Vad bör man kontrollera särskilt på båten, förutom det vanliga, med skrov, gelcoat, tätningar och motor? - Att byta motor som Kodvaag gjorde, är det en bra idé förutsatt att man "finner" en god diesel på 120-160hk till rätt pris? Drömmen är en Steyr-diesel men då kostar beg-motorn mer än båten. Jag menar, klarar egentligen skrov och motorförstärkningar i Joda-skrovet en starkare motor? Joda såldes väl original med motorer på runt 55-75 hk. Nidelv 25 C har ju fabriksmonterade motorer på upp till 160 hk. Är då de byggda med kraftigare förstärkningar vid motorns fästen i motorrummet eller? - Eller är det klokare att satsa på en Nidelv 25 classic, trots högre pris? Vad får man för pengarna? - Vi har även tittat på en Nidelv 26 classic nya versionen från 1995--, denna har ju annat skrov, är inte lika graciös och vacker i sina linjer, men fantastiskt bra utrymmen för en barnfamilj. Men vad jag förstått ett skrov som inte är jämförbart med Joda 7500/Nidelv 25 C i fartegenskaper. Men i låga farter med motorer på runt 55-65 hk, vilken båt skulle ni välja om man kan acceptera att turen inte går särskilt snabbt? Vilken båt ger mest nytta för pengarna och blir mest vettig att ha länge? - Vi kommer göra mest kortare 1-2 dagsturer med barnen, inte veckolånga båtsemestrar med boende. I Värmland har vi inga hav eller vackra fjordar. Men vi har väldigt fina insjöar och så Vänern förstås. Därför söker vi en 25-fots eller max 26 fot så båten går att transportera på trailer. De tre båtar jag frågat om här går alla att köra på trailer (i Sverige). Erfarenheter, dela gärna med er. Tack på förhand // Johan. Redigert 17.April.2017 av johan3848 stavning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.