Jump to content

Uttern T55/D55 erfaringer

hbbe565

Recommended Posts

Hei,

Jeg har hatt en D55 - og var godt fornøyd med den. Jeg hadde 75 hk 4T Mariner - og da gjorde båten 33 knop. Nok for meg. Valget av Optimax eller 4 taker er mye smak og behag. Jeg ville valgt 4 takter pga lavere støy og at mange er skeptiske til å kjøpe brukt 2takter.

Det er ikke veldig praktisk å sitte å kjøre en D55 med kalesjen oppe. Om jeg husker rett pleide jeg å åpne et felt foran førerplassen når jeg kjørte.

Det er ikke lenge siden det var omtrent samme spørsmål om D55/T55 - om du søker etter det på forumet (se nederst til venstre på siden - der har du et søkefelt) da tror jeg du finner det du leter etter og antakelig en hel del mer info

Har selv D55 m/90 Merc 4-t (alt 2005 modell)

Kalesjen er fortsatt tett og fin hos meg, men det kan lekke litt inn rundt vinduet ved MYE regn og høy fart. Noen dråper i minuttet.

Vindskjermen skjuler ingen synsfelt, den er laget av glass :lol: men stolen kan senkes/heves slik at man ser under kalesjen når det trengs og over når man kjører uten kalesjen, som jo er slik denne båten er ment å bli kjørt. Kalesjen er egentlig en nødløsning på de fleste båtene i denne størrelsen.

Valget mitt sto også mellom Optimax 90 og 90 4-takter. Valgte det siste da støy er viktig for meg (putrer mye + fisker noe) tror også den er lettere å selge om noen år. Men valget er ikke lett...prisen der jeg kjøpte var også helt lik på disse motorene.

Men uansett -veldig fornøyd med både båt og motor. Det kostet litt mer enn jeg hadde tengt å handle ny båt for, men jeg synes jeg fikk veldig mye for pengene (t.o.m ny BK-henger på kjøpet) at jeg ikke har angret et sekund. Båten passer oss 4 bra til våre små utflykter + en wakeboard-tur med kammerater. Lykke til!

Vil vindskjerm/kalesje fungere bedre på en Yamarin 5820 eller en Bella 612 (Noe dyrere båter).Bør vel også motrisere disse med 115hk.Er disse vesentlig bedre i motsjø også?

<{POST_SNAPBACK}>

En jeg kjenner hadde en 620 - som han nå har byttet i en 640. Bella 620 er omtrent samme som 612. Bellaene kan ikke sammenlignes med D55. Bellaene har bedre skrog og etter min mening bedre kvalitet. Om du står mellom i valget mellom Bella 612 og Uttern D55 vil jeg anbefale Bella 612.

Vil vindskjerm/kalesje fungere bedre på en Yamarin 5820 eller en Bella 612 (Noe dyrere båter).Bør vel også motrisere disse med 115hk.Er disse vesentlig bedre i motsjø også?

<{POST_SNAPBACK}>

Når du nevner slike båter, så bør du absolutt også vurdere Askeladden 605 explorer, som også er en kjempebåt. Kvaliteten på askeladden er også hakket over uttern. Dessuten vil du sansynligvis få mer igjen for en askeladden når du skal selge den en gang. Optimax eller 4-takter er ett fett. Jeg er helt uenig i de som påstår at firetakteren går stillere. Personlig synes jeg faktisk at det er mer behagelig støynivå på optimaxen, men det er også litt mer vibrasjoner i enkelte turtallsområder. Firetakten er også bra, men regn med endel høyere serviceutgifter. skal du bruke båten mye i lave hastigheter (dorging o.li.), så vil nok firetakten være det beste alternativet.

• 1 år senere...

Hei Jeg har akkurat kjøpt en uttern t 55 1,7 dti, å er igrunn meget fornøyd med båten så langt.. det eneste er at jeg synes giret er ganske upresist å få tilbake i nøytral både fra forover og spesielt fra akterover posisjon... dette er noe som skaper en del problemer og uønskede situasjoner ved fin manøvrering io trange havner når du skal legge til kai :confused:

er det noen andre som har opplevd noe lignende?? skal ringe selgeren idag tenkte jeg å kanskje få dem til å se litt på det.

problemet oppstår spesielt når jeg bare skal bremse farten litt den sisste meteren før kai, da jeg legger den i akterover i ett sekund for å stoppe farten, får jeg plutselig store problemer med å få den tilbake i nøytral..

takker for alle tilbakemeldinger

Redigert av Sprakk (see edit history)
  • 4 år senere...

Vi har hatt Uttern T55 diesel to sesonger og er svært fornøyd. Kalesjen er tett og fin å sitte under - åpne sidefeltene i regnvær så forsvinner også duggen. Men båten er absolutt best å kjøre åpen! Invester i foret lue og varmedress så funker det bra i nå i oktober!

Vindskjermen er litt lav og skrånende. Det har både fordeler og bakdeler. Jeg foretrekker uansett å se over skjermen - det gir best sikt. Men i ruskevær går det fint å sige litt ned i stolen og se gjennom vindskjermen.

Trimflaps anbefales på denne båten - har montert fjærbelastede Smart Tabs som justerer seg automatisk med farten - enkle å montere - da fikk båten enda bedre sjøegenskaper, særlig bedre i krappe motbølger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...