Jump to content

Brukt motor - 2-takt eller 4-takt?

Helge C Norvang

Recommended Posts

Hei,

Jeg trenger påhengsmotor til nyinnkjøpt bruktbåt og trenger iltt tips i forhold til hva jeg skal gå for - 2-takt eller 4-takt?

Skal ha en 30 eller 40HK motor og tenker å bruke ca 25000,- på den... brukt.

Skal sitte på en 18-fot skjærgårdsjeep i ferskvann.

Skal brukes endel til dorging, altså på lavt turtall.

Det frister med 4-takt pga bensinforbruk og lydnivå, men samtidig - en 4-takt krever mye mer vedlikehold og service, ikke sant?

Hvordan bør jeg veie fordeler og ulemper her?

Takker for tips!

Ok, takker for svar så langt.

Høres ut som det er 4-takt jeg bør gå for. Det som gjorde at jeg var bittelitt skeptisk til dette var at jeg hadde hørt at det er mye og dyrt vedlikehold og service på 4-takere. Men høres ikke ut som det stemmer helt, ut i fra de tilbakemeldingene som kom her...

Helge C Norvang skrev for 13 timer siden:

Hvordan bør jeg veie fordeler og ulemper her?

Du bør gjøre deg opp en egen mening om hvilke faktorer som har betydning, og vekte disse etter egne preferanser.

Alt dreier seg ikke bare om penger, i hvert fall ikke når en dorger på blikkstille vann.

Faktorer av betydning er vanligvis:

Økonomi: herunder verditap, vedlikehold, drivstoff, service.osv

Miljø: Forbruk og utslipp, osv.

Brukskomfort: Støy, røyk, lukt osv

Faktorer og vekting må du avgjøre selv, men du bør tenke litt på hvorfor de japanske produsentene har kuttet to-takt, og

hvorfor Yamaha er Norges mest solgte 30 år på rad.

Et alternativ kan være å kjøre med to motorer. En ny 6 hk firetakt påhenger med 5 års garanti til dorging, og en større gammel motor til å komme til dorgeplassen. Eller el-motor til dorging.

Hei

Vet ikke hva du pleier å gjøre selv. 4-taktere må du bytte motorolje og oljefilter på. Det tar altså kanskje 15 min lengre tid å ta sesongvedlikeholdet ift 2-takt. Alt det andre er vel omtrent det samme? Yamaha har tannrembytte på enkelte modeller, men de er vel noe større enn du er ute etter. Har god erfaring med Suzuki 50 og 60 HK 4-takt. Stillegående og fine å ta service på.

Henrik

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...