Helge C Norvang Startet 17.April.2017 Link til dette innlegget Startet 17.April.2017 Hei, Jeg trenger påhengsmotor til nyinnkjøpt bruktbåt og trenger iltt tips i forhold til hva jeg skal gå for - 2-takt eller 4-takt? Skal ha en 30 eller 40HK motor og tenker å bruke ca 25000,- på den... brukt. Skal sitte på en 18-fot skjærgårdsjeep i ferskvann. Skal brukes endel til dorging, altså på lavt turtall. Det frister med 4-takt pga bensinforbruk og lydnivå, men samtidig - en 4-takt krever mye mer vedlikehold og service, ikke sant? Hvordan bør jeg veie fordeler og ulemper her? Takker for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Hei, du vil nok finne et større utvalg i 4 takt motorer til salgs i dag, da ser vi vekk i fra konvensjonelle 2T motorer. De 2T motorene med moderne direkte innsprøyting teknologi er Evinrude E-Tec og Tohatsu Lpdi motorer i denne klassen. En 4T motor krever ikke mye mer vedlikehold kontra en 2T. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 hva slags båt er det? Har hatt en Yamaha F40 2002 modell, fungerte knirkefritt og kan gå på dorgefart dagen lang, og vil ikke si vedlikeholdet var omfattende Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mort1 Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Siden du skal dorge en del ville jeg kjøpt 4-takt. Mindre støy og mindre eksoslukt på sakte fart. Det ekstra vedlikeholdet er vel stort sett olje og oljefilterbytte en gang i året, og registerreim ca hvert 4-5 år. Ventilene er vel selvjusterende idag. Sitér dette innlegget Link to post
Helge C Norvang Svart 18.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Ok, takker for svar så langt. Høres ut som det er 4-takt jeg bør gå for. Det som gjorde at jeg var bittelitt skeptisk til dette var at jeg hadde hørt at det er mye og dyrt vedlikehold og service på 4-takere. Men høres ikke ut som det stemmer helt, ut i fra de tilbakemeldingene som kom her... Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Helge C Norvang skrev for 13 timer siden: Hvordan bør jeg veie fordeler og ulemper her? Du bør gjøre deg opp en egen mening om hvilke faktorer som har betydning, og vekte disse etter egne preferanser. Alt dreier seg ikke bare om penger, i hvert fall ikke når en dorger på blikkstille vann. Faktorer av betydning er vanligvis: Økonomi: herunder verditap, vedlikehold, drivstoff, service.osv Miljø: Forbruk og utslipp, osv. Brukskomfort: Støy, røyk, lukt osv Faktorer og vekting må du avgjøre selv, men du bør tenke litt på hvorfor de japanske produsentene har kuttet to-takt, og hvorfor Yamaha er Norges mest solgte 30 år på rad. Et alternativ kan være å kjøre med to motorer. En ny 6 hk firetakt påhenger med 5 års garanti til dorging, og en større gammel motor til å komme til dorgeplassen. Eller el-motor til dorging. Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Hei Vet ikke hva du pleier å gjøre selv. 4-taktere må du bytte motorolje og oljefilter på. Det tar altså kanskje 15 min lengre tid å ta sesongvedlikeholdet ift 2-takt. Alt det andre er vel omtrent det samme? Yamaha har tannrembytte på enkelte modeller, men de er vel noe større enn du er ute etter. Har god erfaring med Suzuki 50 og 60 HK 4-takt. Stillegående og fine å ta service på. Henrik Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.