Bertramsen Startet 17.April.2017 Link til dette innlegget Startet 17.April.2017 (redigert) Jeg driver å tester en QL850 baugpropell som har vært under vann. Relekort og kontaktorer ser ikke ut til å fungere lenger. Relekortet er rustet og flere komponenter er løse, kontaktorene hører jeg bare et svakt klunk fra når jeg gir de 24v. Jeg gir de 24v ved å holde den sorte (nr4) og enten gul eller brun (nr2 eller nr3) mot batteripolene. (øverste bilde er lånt) Jeg ønsker å få testet om motoren fungerer. Er det noen som vet hvilken av disse 4 (3) jeg kan smelle pluss-hovedkabelen innpå bare for å se om motoren går? Den øverst til høyre er minus-hovedkabel. En annen ting jeg lurer på om denne, er om motoren kan demonteres mens båten er på vannet. Noen som har peiling på det? Redigert 17.April.2017 av Bertramsen (see edit history) Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
HansH Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Anbefaler sterkt å åpne og rense før tvangskjøring. Med litt arbeid og rens kan sannsynligvis mye reddes. Releer og kretskort kan ofte fikses etter en runde i saltvann. Skyll godt i rikelige mengder med rent og litt oppvarmet vann. Tørk og spray medelektrorens. Tørk bort synlig korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 17.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Ja, jeg har vurdert det. Det er da jeg evt. trenger å vite om motoren kan demonteres mens båten er på vannet. Tenkte bare å teste kort for å se om motoren i det hele tatt virker da. QL BP800V er det visst den heter, ikke 850 som jeg skrev lenger opp. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Eg kjenner ikkje din baugpropell, men på min så vert gear sittande igjen på tunellen vist eg ønsker å ta ut motoren. Du må klare å sjå kor det naturlig skal delast når du er ombord. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
GeirFrode Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Kan denne manualen passe tro? Det ser ut for meg som om 5 er felles, og 6 og 7 er impuls for hvem vei motoren skal gå. Jeg har en QL 600 i min båt, og hvis jeg ikke husker helt feil, skal det gå an å bare legge en loop mellom de respektive punktene. F.eks mellom 5 og 7, eller 5og 6. Aldri begge samtidig. Tror ikke det var nødvendig å dra med 12V/24V (12V i min båt) fra batteri inn i disse koblingene. Men ta dette med en liten klype salt, da det er 6 år siden jeg gjorde denne jobben, og husken er ikke såååå god lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 18.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Takk for svar og link til manual! Jeg har manualen på min. Greia er at mitt printkort var så ødelagt at jeg har klippet det av. Det manglet flere ben på komponentene på det. Det finnes deleobjekter å få kjøpt, men jeg skulle gjerne visst om motoren i det hele tatt går før jeg bruker penger på dette. Jeg prøver å gi motoren/kontaktorene det som printkortet vanligvis ville gitt dem, og det ser for meg ut som det skal gjøres med ledningene 2 eller 3 og 4 samtidig som hovedkabler er tilkoblet. Altså enten 2 og 4 eller 3 og 4 ettersom hvilken vei man prøver. Det står ingenting i manualen om motor kan demonteres på vannet, men det ser ut på bildene som at det skal gå. Ønsker bare å være litt ekstra sikker på dette, siden jeg bor i båten. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
hanto1 Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Har en litt mindre QL der er det bare og løsne 4 unbraco bolter og trekke motoren rett opp. Motor og undervannshus er festet i en klokopling. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 18.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Takk igjen! Da tar jeg sats og skrur den av. Så få jeg bare håpe at dette er noe som kan renses/repareres. Jeg reparerte nettopp en Jabsco vannpumpe som hadde lidd samme skjebne. Der var det ganske tungt å løfte av motorhuset pga magnetene inni. Kommer jeg til å klare å få fra hverandre denne uten spesialutstyr? Noen som har åpnet store motore før, og kanskje har noen råd og vink? Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Bertramsen Svart 18.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Da har jeg fått gjort litt. Det gikk greit å få av motoren. Det var bar de 4 umbracoene som Hanto nevnte, og båten flyter fortsatt. Å få motoren fra hverandre derimot, var ikke like lett. Det meste sitter fryktelig godt. Her er så langt jeg har kommet: Da jeg begynte klarte jeg ikke å snurre den, nå snurrer jeg den uten at rotoren går innpå noe sted. Det er litt stygg lyd i kulelagrene, spesiellt det øverste som jeg ikke har klart å løsne ennå. Har fått løs nederste lokket, det satt i en segerring under kulelageret. I den andre enden sliter jeg litt. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal få løs denne siden. Det er ingen segerring her, men det ser ut for meg som at akselen bare skal presses gjennom. Har ingen avdrager som passer her, så jeg har prøvd å sette i en bolt og banke litt uten at det rikker seg. Hadde da motoren på 2 stk 2x4 på høykant slik at rotoren kunne snurre. Ellers har jegt prøvd å løsne det "4-armede" alu lokket, men er litt usikker på hva jeg driver med der. Løsnet umbrakoskruene og klarte da å dreie lokket litt, men jeg fikk ikke løsnet det fra resten av motorhuset. Har tatt et bilde av lageret jeg mener akselen må gjennom. Det ser ut som et helt vanlig kulelager, og det ser ut som det må presses ut denne veien, etter at akselen er presset igjennom. Ellers tok jeg også et par bilder av releet, det ser ganske så trist ut. Har ikke begynt med det ennå. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
bellen Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Nå kjenner jeg ikke til denne elektromotoren, men har skruet en del på vanlige elektromotorer (Type trefaset). Først tror jeg at du må skrue løst børstene som er montert på sidene bak på motoren, det er vel di som du ser der det går noen sorte ledninger inn på en fjørbelastet arm. Så tror jeg at når du skruer ut di 4 umbracoskruene i bakkant og tar vekk festebraketten, så skal du kunne dra ut lokket sammen med rotoren. Mulig at du må banke litt på akslingen i fremkant for å få banket løst lokket. Etterpå er det mest sansynlig bare å bruke ters eller presse for å få av lokket fra lageret og lageret av akslingen. Lagerene må du nok skifte, og di får du nye stort sett over alt. Jeg kan ikke garantere at min oppskrift fungerer på denne måten for å ta løst rotoren, men det virker mest logisk for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 19.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Hei! Er enig i at det virker logisk. Jeg skal prøve ditt forslag ikveld, Bellen. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Bertramsen Svart 19.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Da har jeg fått den fra hverandre, Bellens forslag funka fint for å få akslingen ut. Ser ikke så aller værst ut, vi får se om ikke en grundig rengjøring kan hjelpe litt. Etterpå skulle jeg prøve å terse av lokket fra akslingen, det gikk desverre ikke like fint. Jeg tok tak ytterst i lokket fordi det var så liten klaring på midten, og jeg var redd for å ødelegge kobberet innenfor der. Da gikk det slik: Etter det var jeg ikke like redd for å ødelegge så med litt knoting fikk jeg det av ved å ta tak på midten. Kulelagrene kom også etterhvert, det i toppen hadde faktisk segerring på undersiden. Dette skal altså ved montering først settes i lokket, deretter presses hele lokket med lager på aksling. Akkurat som Bellen sa egentlig. Tror jeg skal bruke noe annet enn isopor under når jeg skal montere igjen. Så må jeg skaffe et par kulelager, og finne en som kan hjelpe meg å sveise litt aluminium. Takk igjen for all hjelp så langt! Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Bertramsen Svart 23.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 Da har jeg baugpropell som fungerer igjen. Jeg pusset over rotor og magneter med pussematte og renset kulelagerene i aceton og fettet de opp på nytt. Den løse "armen" på lokket borret jeg hull gjennom og fikk festet den med en skrue, jeg orket ikke å vente på en sveiser i denne omgang. Kontaktorene fikk jeg igang igjen ved å skylle, pusse og smøre opp hele greia, som HansH anbefalte. Brukte vel en time på å stå å dytte kontaktorstemplene frem og tilbake, så nå glir de lett igjen og det klakker skikkelig til nå jeg gir de 24v. Jeg har foreløpig ikke noe relekort, så jeg kjører sikret pluss opp til joysticken og derfra tilbake til kontaktorene. En ulempe med det er at jeg ikke har sikring mot å kjøre motsatt vei innen en viss tid, slik det er i relekortet. Dette er for at man ikke skal kunne kjøre motsatt vei før propellene har stoppet helt. Jeg har kikka på ebay og funnet noe som kanskje kunne funke, men den har så merkelig produktbeskrivelse at jeg ikke forstår helt om den klarer det jeg trenger. Altså en timingfunksjon som hindrer en relekanal å åpne, hvis den andre relekanalen nettopp har vært åpen. Kanskje noen kloke hoder her skjønner dette bedre enn meg...? her er link: http://www.ebay.com/itm/New-24V-2-Channels-Relay-Self-lock-Cycle-Timer-Module-PLC-Home-Automation-Delay/200973312692?_trksid=p2045573.c100033.m2042&_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D41375%26meid%3D0cce81b4572f484aa3cec1ad2a8c3732%26pid%3D100033%26rk%3D8%26rkt%3D8%26sd%3D262646273041 Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.