grønnpåalt Startet 18.April.2017 Link til dette innlegget Startet 18.April.2017 (redigert) Å bo i båt ble brått satt på hylla, jeg har nemlig kjøpt meg hus! 10 min gangavstand til jobb istedenfor 40 min med bil hvis jeg skulle bodd i båten. Og plutselig har bikkja vokst seg til 40 lite håndterbare kg og mye pels. Den båten hadde råtna innenfra Men seilbåtdrømmen lever fortsatt. Og vi starter smått. Jordomseiling skal jeg ikke på før om en del år, så tanken er å lære å seile og nye sjølivet i noen år. Men hva skal jeg se etter i en seilbåt? Jeg har noen krav og tenkte å legge ut en ønskes kjøpt annonse på Finn.no etter hvert. Når sommeren er over og det går mot høst så blir nok mange båter lagt ut for salg og da har jeg litt å velge mellom. Mine krav så langt er: - Pris: Under 50 000,- jeg har tro på at jeg kan få det jeg trenger for den prisen - OK seilgarderobe siden jeg skal lære å seile så hadde det vært greit med seil som er i OK stand og "flere å velge mellom" - Trenger ikke større vedlikehold på noen år. Ganske opplagt kanskje, men dette er ikke noe jeg har stor kunnskap om og derfor vil jeg vente med store oppussinger - Romslig båt, gjerne med stor cockpit. Jeg har en stor drøm om at bikkja kan være med. Det er hva jeg stiller som krav nå, men hva annet er realistisk? Redigert 18.April.2017 av grønnpåalt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 (redigert) En gammel innenbordsmotor kan fort koster mye penger hvis noe ryker, så utenbordsmotor er kanskje ikke så dumt i denne prisklassen. Hva med en Marieholm IF? https://www.finn.no/boat/forsale/search.html?q=If https://www.ifklubben.no Redigert 18.April.2017 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Under 50' og ønske om å unngå større vedlikehold. Hm...... man får ikke gull av å betale for gråstein. Da må du kanskje innstille deg på at du og bikkja får det litt trangt, at du har påhengs, og kanskje ikke eget toalettavlukke. 24-26 fot gjerne? Litt gammelt svensk eller fransk fra 80-tallet, evt en eldre englender? Stor cockpit? Da er svaret enkelt. Du vil ha en godt vedlikeholdt Maxi 77. Når det kommer til juli-august hil markedet flomme over av disse, og du kan slå til med penga i bordet. Sitér dette innlegget Link to post
grønnpåalt Svart 18.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 42 minutes ago, shipahoy said: En gammel innenbordsmotor kan fort koster mye penger hvis noe ryker, så utenbordsmotor er kanskje ikke så dumt i denne prisklassen. Hva med en Marieholm IF? https://www.finn.no/boat/forsale/search.html?q=If https://www.ifklubben.no Enig det med innenbordsmotor! Dette har jeg hørt om før. Marienholm IF ser ut som ok båter, takk for tips! 33 minutes ago, Festina_Lente said: Under 50' og ønske om å unngå større vedlikehold. Hm...... man får ikke gull av å betale for gråstein. Da må du kanskje innstille deg på at du og bikkja får det litt trangt, at du har påhengs, og kanskje ikke eget toalettavlukke. 24-26 fot gjerne? Litt gammelt svensk eller fransk fra 80-tallet, evt en eldre englender? Stor cockpit? Da er svaret enkelt. Du vil ha en godt vedlikeholdt Maxi 77. Når det kommer til juli-august hil markedet flomme over av disse, og du kan slå til med penga i bordet. Nei nå forventer jeg ikke å få en splitter ny båt for 50k, men en sånn en jeg slipper å lappe hull i med det første (med mindre jeg ikke lærer å seile nokså fort... :P ) Jeg tenkte før at jeg MÅ ha do med dør, men gikk vekk fra dette. Folk får gå ut når jeg skal tisse :D Maxi 77 har jeg sett mye på, ganske populære båter, er det ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Leste nylig i et par år gammelt nummer av Seilmagasinet, der det handlet om nettopp anskaffelse av billig seilbåt. Der var også Maxi 77 og IF hotte kandidater, men erfaringen var at Maxi ofte ble solgt raskt. Det virket som etterspørselen er større. Men IF er på sitt vis en meget god og trygg båt, imidlertid byr den på mindre plass. Maxi er rommelig, men mindre elegant. For 50 K bør det være mulig å få et bra eksemplar av begge, og fortsatt ha litt til overs. Ellers dukket det opp en Snapdragon 747 på Finn nylig, som er ukjent i Norge, men som har eget toalettrom og fem køyeplasser. Columbie 66 har også eget toalettrom. Her må man være obs på lekkasjer og skader i sandwichkonstruksjonen, men er ellers en god båt med imponerende plass. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.