Jump to content

Modifisere Bruce anker til å passe i vippebeslaget?

ronla

Recommended Posts

Noe som kan hjelpe med gode råd for å få et 5 kg syrefast Bruce anker til å passe i vippebeslaget?

Jeg har nettopp montert en Engbo Maxi 32 vinsj på badeplattformen på styrbord side på en Askeladden P66 Weekend. Men etter at jeg hadde montert vippebeslaget oppdaget jeg flere problemer (og noen av dem burde jeg absolutt ha forutsett). 

Det viktigste er at vippebeslaget er for kort (har for lite "overheng), slik at vingene på ankeret treffer badeplattformen. Beslaget er plassert så langt ut som mulig dersom alle bolthullene skal brukes. Det jeg vurderer er å bore ett 8mm hull og sette inn en bolt på tvers i selve "armen" på ankeret slik at bolten hindrer ankeret i å entre så langt inn i vippebeslaget.  Noen som har gjort noe tilsvarende? Er det i så fall ulemper med en slik løsning, f.eks at ankeret ikke blir liggende like stabilt i vippebeslaget. 

En positiv effekt kan være at ankeret løser bedre ut da overhenget blir større og akselerasjonen bedre??

Jeg kan selvsagt bytte ut vippebeslaget, men bolthullene vil neppe passe. 

Jeg legger ved ett bilde som kanskje illustrerer problemstillingen bedre (den gummibelagte sjakkelen satte jeg på for å teste effekten av å hindre ankeret i å entre vippebeslaget helt). 

Bilde - Bruce i vippebeslag.jpg

Husk at du ideelt sett, ikke bare ideelt, men du skal, sikre ankeret med wire/ tau når det ligger i krybba. Dette for at det ikke skal rase ut uforvarende. ? 

Dersom denne sikringen er fra øyet på ankeret, hvor ankertauet er festet, og ned mot badeplatformen, så vil ankeret blad løftes litt mere opp og vippen i krybba pressen ned på plass. Vil det da ligge bedre? 

Du gjør lurt å få det til å ligge pent og trygt. Det kan bevege seg mye der bak når man har blikket fremover og suser av over bølgene 

Bitteliten sin løsning er ikke dum og dønn solid. 

Redigert av Eureka (see edit history)
13 minutes ago, Eureka said:

Deter for at det ikke skal rase ut uforvarende. ? 

Etter mitt syn minst like mye for å spare vinsjen mens en er underveis. Konstant banking er ikke særlig sunt for akselen; jeg har sett to tilfeller av ankervinsjer der ankelen har brukket tvert av. Neppe et særlig sannsynlig utfall med lett bruk, men vel verdt å ha i bakhodet før en legger ut på noen lengre strekninger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...