Fjord21DC Startet 19.April.2017 Link til dette innlegget Startet 19.April.2017 Som emnetittelen sier, kan man kjøre motor (eldre Yamaha utenbords, 50hk, 2 takt) uten termostat montert for å sjekke kontrollstrålen. Jeg får full vanngjennomstrømning ut av kjølekanalen der termostat sitter hvis jeg fjerner termostat og kjører motor, så vet at impeller og kjøling er ok. Skulle gjerne sjekket om kontrollstråle fortsatt er fraværende når termostat fjernes. Mistenker at strålen først kommer når termostat åpner? Greit bare å sjekke at det er free-flow.. Eller skal det alltid komme kontrollstråle? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Har aldri høyrt om motorar der kontrollstråla først kjem når termostaten opnar. Min barnelærdom er at kontrollstråla er henta frå ein liten bypasskrets som er uavhengig av thermostat. Ergo. det skal alltid vera kontrollstråle så lenge motoren går. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Du må gjerne starte og kjøre motoren uten termostat, men det tar lenger tid før den blir varm. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Kjellg Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Hadde en Yamaha F80 og der var kontrollstrålen bypasset termostat. Men jeg hadde et lignende problem med at kontrollstråle manglet. På min var årsaken salt ansamling i utgangen for kontrollstråle. Renset med streng og alt var ok. Etter det jeg husker så gikk det an å ta av slange for kontrolstråle fra blokka. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 19.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Takk, skal feilsøke litt etterpå.. Men så lenge blokka får vann og det fosser ut ved termostaten (høyeste punkt på motor) så må man vel anta at alt er i orden med impeller og kjøling.. ?? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Følg slangen for kontrollstråle og prøv å koble den av fra blokka. Teoretisk sett kan det være noe som tetter for vann etter termostat, men begynn med det enkleste som å ta av slangen og sjekk. Du har ikke hatt impeller kræsj tidligere? Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 19.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Ingen kræsj tidligere! Kun bytte av impeller! Ved start denne sesongen så så jeg kraftig kontrollstråle i noen sekunder, og kraftigere ved rusing på tomgang. Etter ca. 20 sek stoppet bare kontrollstrålen, helt plutselig. Mistenker at noen avleiringer har løsnet ved oppstart og satt seg fast et eller annet sted.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Norcem21 skrev 4 minutes ago: Ingen kræsj tidligere! Kun bytte av impeller! Ved start denne sesongen så så jeg kraftig kontrollstråle i noen sekunder, og kraftigere ved rusing på tomgang. Etter ca. 20 sek stoppet bare kontrollstrålen, helt plutselig. Mistenker at noen avleiringer har løsnet ved oppstart og satt seg fast et eller annet sted.. Sikkert bare avleiringer Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 19.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Problem løst! Avleiringer og mye av det innover i systemet! Blåst opp og nå fungerer alt tipp topp.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Goodie :) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Hvordan hadde det vært å kjøre systemrens igjennom påhengeren? Systemrens kjøper du på Klyve i Skien. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.