CSSGT
Beklageligvis ble det ikke laget noen hentetråd før eller under seilasen. Det ble fort en del å tenke på og forberede før avreise til Stavanger, og underveis hadde man nok med 10-12 timers seilas, så mat/drikke/varme/sove før det var opp igjen og gjenta. Hver dag
Så da blir det en lite oppsummering i ettertid i stedet:
Årets båtsesong startet i påsken, med å seile vår nye skute Kapas fra Stavanger til Son.
Litt ambisiøst med tanke på at jeg ikke har seilt på 25 år, men vi fikk rekruttert erfarent mannskap, inkludert en rådgivende kaptein, så jeg var ikke veldig bekymret.
Det ble en ganske fantastisk tur nedover og oppover kysten.
Selv om været varierte var det aldri veldig dårlig så den delen gikk bedre enn jeg hadde turt å håpe.
Friskt var det imidlertid, og klær som var beregnet å være to skift ble brukt alle på en gang:
Fast antrekk ben, 4 lag:
2 superundertøy, turbukse, vind/vanntett skallbukse.
Fast antrekk kropp, 5 lag:
Brynje, superundertøy, tynn fleece, tykk fleece, lett foret vind/vanntett jakke.
Pluss lue, buff og hette på hodet.
Bare for å komme i gang, teste skuta litt og gjøre et lite innhogg i etappen fra Stavanger (Vestre Åmøy) til Egersund valgte vi å gå til Tananger på søndag kveld (9. april)
Kort oppsummert gikk turen slik:
Stavanger - Tananger søndag kveld (kult å starte, teste autopiloten og seile litt i 12-14 m/s vind)
Hummeren Hotell Tananger mandag (avslapping, flytting av akvarium på hotellet)
(- Det var meldt opp mot 20 m/s og 4 meter bølger mandagen, så vi valgte å ligge i Tananger en dag)
Tananger - Sogndalstrand tirsdag (fin vind nedover Jæren, regn de siste 4-5 timene. Kjølig!)
Sogndalstrand - Kristiansand onsdag (her mønstret rådgivende kaptein Jørgen av).
Kristiansand - Risør torsdag (innaskjærs, gjennom Blindleia. Første etappe uten rådgiver, feiret med biff og vin på Kast Loss i Risør)
Risør - Krukehavn (Hvasser) fredag (gikk utrolig sent opp forbi Stavern/Svenner/Rakkebåene. Skikkelig motstrøm/vind/avdrift. Krukehavn stengt og død da vi endelig kom frem)
Krukehavn - Son lørdag (kaldt, men heldigvis kort etappe).
Kjære Hildegard fikk en ilddåp som rederinne og ble kastet ut i "livet på skrå". Det taklet hun utmerket, og sto timesvis til rors (kanskje motivert av at hun ble litt uvel av å være nede i båten ?)
Tusen takk til rådgivende kaptein Jørgen som tok seg tid til å bli med i påsken, det hadde IKKE vært like bekymringsløst uten deg.
Det samme til altmuligmann og skipselektriker Daniel, det hadde ikke blitt landstrøm uten.
Det ble mange timer ute til rors og autopiloten var uunnværlig, holdt skuta utrettelig på rett kurs time etter time.
Skuta fungerte 100%, ingen problemer med motor, seil, elektronikk, VVS etc
Litt uenighet med Raymarine plotteren, men fikk dreisen på den etter hvert. Har ikke funnet ut av alt, men det kommer vel.
Se mer på www.kapasseil.com
Gleder meg vanvittig til båtsommeren!