Jump to content

Hvordan monteres en viskermotor i glassrute?

trekko

Recommended Posts

viskereiglass.GIF.fd09be759ea949d6aa871f80f6296ded.GIF

pussermotor.GIF.e81a56542def9a514ba3d8269ab2e8aa.GIF

Har fått montert in ett nytt vindue i båten, men det gjenstår og montere pussermotor.

Den sitter på min båt montert med begge fester i gjennom glasset.

Må montere ny motor for å få nye tettninger.

Men i det bakre hullet, der følger det ikke med tetninger.

Prøver å finne ut beste mulig monteringsmåte..

Tenker meg en liten bit av en slange gjennom hullet som skruen går i. 

Oring på begge sider av glasset bak rustfrie skiver.

Bruke en rustfri skrue med rustfri låsemutter på innsiden så kan det monteres med passe lavt moment.

Hvis det finnes en Uv resistent dobbelheftende tejp så kan den monteres ved siden av skruen, på braketten.

Er sikkert noen gammel båtbyggere her som veit hvordan det gjøres best =)

Når jeg monterer slike viskere så bruker jeg en flat hodet 5 mm skrue fra innsiden. 

Stor syrefast skive og hettemutter  på utsiden. Litt tettemasse på skruen og i hullet..... vasker med rødsprit. Med denne metoden får du også litt tettemasse inni jhettemutteren så da sitter den bedre.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Herdet glass tåler egentlig ganske mye av slag I glassflaten, men veldig lite fra kanten. Mao du kan slå hardt med en hammer på flatsiden, men treffer du kanten på et glass med dor, sprekker det lett. Når du først har et hull I et glass så har du en sårbar kant. Ett sandkorn her kan sprenge glasset om det kommer I klem. Glass og metall har jo forskjellig utvidelseskvotient, så pass på at ting er rengjort godt før du setter det I sammen. Jeg ville brukt to lag med krypmpestrømpe på gjengepartiet som går igjennom ruten. stor skive med stor pakninig på ut og inside av glasset. Så litt loctite på mutteren eller låsemutter. Om motoren utvider seg mer en glasset så kan den fritt utvide/bevege seg mellom selve viskerhullet og det andre.

Hei trekko. Jo så enkelt er det når glassprodusenten har laget hullene før herding av glasset. Bruker en litt tykt flytende tettemasse rundt skrue og bak skiver. Trekker minimalt til.... derfor tettemasse som gjengelås for hette mutter. Da blir det en god pakning mellom gjengene og glasset og skive og glass. Har aldring hørt om at noen glass har godt i stykker med denne monterings metoden. Hullet er etter hukommelsen mellom 6 og 7 mm og skruen 5mm.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...