trekko Startet 19.April.2017 Del på Facebook Startet 19.April.2017 Har fått montert in ett nytt vindue i båten, men det gjenstår og montere pussermotor. Den sitter på min båt montert med begge fester i gjennom glasset. Må montere ny motor for å få nye tettninger. Men i det bakre hullet, der følger det ikke med tetninger. Prøver å finne ut beste mulig monteringsmåte.. Tenker meg en liten bit av en slange gjennom hullet som skruen går i. Oring på begge sider av glasset bak rustfrie skiver. Bruke en rustfri skrue med rustfri låsemutter på innsiden så kan det monteres med passe lavt moment. Hvis det finnes en Uv resistent dobbelheftende tejp så kan den monteres ved siden av skruen, på braketten. Er sikkert noen gammel båtbyggere her som veit hvordan det gjøres best =) Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 19.April.2017 Del på Facebook Svart 19.April.2017 Ville brukt en form for støttehylse som er på minst samme tykkelse som glasset kanskje en mm tykkere så er du sikker på at du ikke strammer for hardt det skal ikke mye til før glasset sprekker. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
trekko Svart 19.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2017 Jeg tenkte en liten bit gummislange hjelper på det, er og en fordel at den komprimerer seg litt når man trekker til skruen så det blir tett. Men kanskje er det bedre med en form av hylse i plast som er 0,5mm tykkere enn glasset. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 19.April.2017 Del på Facebook Svart 19.April.2017 Jeg tror det er noe sånt de bruker en stiv plast hylse eller aluhylse for og sikre at man ikke trekker til så hardt at det blir spenninger i glasset . Glasset skal tåle mye slag,vibrasjoner og temperatur forskjeller. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
trekko Svart 19.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2017 Jeg lover deg, det tåler ikke mye slag Ikke ens en liten 00 skiftnøkkel som faller fra 30cm, sikkert med maksimal uheldig vinkel, men men.. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 19.April.2017 Del på Facebook Svart 19.April.2017 Når jeg monterer slike viskere så bruker jeg en flat hodet 5 mm skrue fra innsiden. Stor syrefast skive og hettemutter på utsiden. Litt tettemasse på skruen og i hullet..... vasker med rødsprit. Med denne metoden får du også litt tettemasse inni jhettemutteren så da sitter den bedre. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
nomen Svart 19.April.2017 Del på Facebook Svart 19.April.2017 Hmm.. på min båt (Skarpnes 30) er det ikke noe hull til det bakre festet. Der ligger braketten bare imot glasset. Det har jo fungert siden 1985, men jeg hadde egentlig foretrukket ett feste bak der. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
KarmaZ Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Hvordan gjøres det ved montering i glass? Bare borre seg oppover i diameter? Tenkte montere vindusvisker i daycruiser. Enten borre i glass ved og montere motor innenfor glasd, eller montere motor i taket framme i båten og borre hull i taket, men liker minst mulig gjenomføringet med tanke på lekkasjer Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Herdet glass tåler egentlig ganske mye av slag I glassflaten, men veldig lite fra kanten. Mao du kan slå hardt med en hammer på flatsiden, men treffer du kanten på et glass med dor, sprekker det lett. Når du først har et hull I et glass så har du en sårbar kant. Ett sandkorn her kan sprenge glasset om det kommer I klem. Glass og metall har jo forskjellig utvidelseskvotient, så pass på at ting er rengjort godt før du setter det I sammen. Jeg ville brukt to lag med krypmpestrømpe på gjengepartiet som går igjennom ruten. stor skive med stor pakninig på ut og inside av glasset. Så litt loctite på mutteren eller låsemutter. Om motoren utvider seg mer en glasset så kan den fritt utvide/bevege seg mellom selve viskerhullet og det andre. Sitér dette innlegget Link to post
trekko Svart 20.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2017 I den her tråden er det en intressant diskussion om hull i herdet glass. Ser gjerne at dere fortsetter der =) Kortversionen er at det ikke er praktiskt gjennomførbart, bestill isteden nytt glass med hull fra en glassmester. Allt annet er bare teoretiskt. Sitér dette innlegget Link to post
trekko Svart 20.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2017 Knude, det høres nesten for enkelt ut, men regner med at du har erfaring =) Er det ikke risiko for at skruen tar opp momentkrafter og overfører de i sidled til glasset? Er det alldeles overkill med en plasthylse, oring, låsemutter og tetningsmasse? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Hei trekko. Jo så enkelt er det når glassprodusenten har laget hullene før herding av glasset. Bruker en litt tykt flytende tettemasse rundt skrue og bak skiver. Trekker minimalt til.... derfor tettemasse som gjengelås for hette mutter. Da blir det en god pakning mellom gjengene og glasset og skive og glass. Har aldring hørt om at noen glass har godt i stykker med denne monterings metoden. Hullet er etter hukommelsen mellom 6 og 7 mm og skruen 5mm. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Eureka Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Butyltape må jo være bra som tettning ? Sitér dette innlegget Link to post
trekko Svart 22.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2017 Ja, det kan ikke skade, det har jeg i båten =) Takk for hjelpa =) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.