Jump to content

Edit History

jrr1969

jrr1969

hvilken olje bruker du -

jeg har samme gear på min og da jeg henvendte meg til et verksted -for båtmotor og gear -

skal ikke nevne navn her-

fikk jeg beskjed og bruke ATF dexron 2 ellers ville gearet havarere- da jeg hadde tappet den gamle olja av og fylt på denne ny innkjøpte atf dexron 2- ble fylt eksakt til nivået på peilepinnens max merke

så startet jeg opp og reiste hjem over fjorden ca 45-50 minutters tur-

merket ved fortøying i havna hjemme den var merkbart hardere i innkoplinga både forover og akterover enn tidligere - men ikke noen ulyder-

men den slo liksom litt da den koplet inn, istedet for og kople normalt inn -

og merket dette med hard innkopling -enda mer da jeg påfølgende dag var å fylte opp tanken.

og la til ved flytebrygga der tank anlegget er -det er bar et par hundre meter unna brygga-

så dermed ble jeg mistenksom og la båten tilbake i fortøyinga -og reiste hjem og fant frem på nettet flere workshop manualer for ZF BW7 og leste så mye jeg kunne finne om temaet-

og deriblant fant jeg et oil chart- diagram fra ZF fabrikken som nevner :  Gir -modell og type og hvilken olje som skal fylles på den enkelte -

samt oversikt over anbefalte olje produsenter og oljer de anbefaler.

 

der står det 100% tydlig at for ZF BW 7 ;skal vanlig motor olje-single grade -sae20 eller sae30 brukes,

(og disse er gearet iallefall Bukh leverte på eldre motorer,iallefall dv36 og dv48 og giret er lett gjennkjennelig med girshifter oppå kassa samt den har skilt i bakkant over aksling med merke og modell betegnelsen steplet inn )

 

"men derimot de nyere gear Bukh bruker; marine 60 gearet skal ha atf dexron 2- "

 

Men  dette gjelder  IKKE de gamle ZF BW 7 kassene de SKAL ha ;

sae20 eller sae30 single grade minral olje.

 

men da etter at altså autorisert verksted ga slik helt på jordet gir olje anbefaling

-jeg spurte utelukkende om hva olje jeg skulle ha på spesifikk  ZF BW 7 giret i min båt-så ikke noe sjans for at det ble missforstått eller at de  snakket om en annen modell eller type gir .

 

de ga rett og slett helt feil opplysninger og kan sikkert gjort det for flere eller fylt på feil hos dem der har levert båten inn for service -

jeg har nå tappet og byttet 2 ganger (så jeg vet 100% sikkert at all atf dexron 2 er ute av kassa )

sjekket avtappet for spon eller lammell rester og ikke noe ting heldigvis der var ikke noe rester av metall eller smuss av noe slag i den  olja jeg tappa av - -men den gikk jo mindre enn 1 time med feil olje også da

.-og hadde jeg kjørt feks uke -mnd med dette hadde nok det sett ganske annerledes ut

 

og nå er kassa 100% tom for atf dexron2  og er skylt gjennom 2 ganger og nå påfylt rett olje :

motoroil sae 30 api cd-

og den ble umiddelbart mykere i innkoplinga.

så nå gjenstår test tur.det ble så seint igår, så test tur ble utsatt til i dag-

men tror det har gått greit og håper selvsagt det-

kommer til og kontakte verkstedet på mandag el tirsdag og spørre hva pokker de gjør på.

så er din spes hard i innkoplinga- sjekk at du har fått rett olje påfylt.

jrr1969

jrr1969

hvilken olje bruker du -

jeg har samme gear på min og da jeg henvendte meg til et verksted -for båtmotor og gear -

skal ikke nevne navn her-

fikk jeg beskjed og bruke ATF dexron 2 ellers ville gearet havarere- da jeg hadde tappet den gamle olja av og fylt på denne ny innkjøpte atf dexron 2- ble fylt eksakt til nivået på peilepinnens max merke

så startet jeg opp og reiste hjem over fjorden ca 45-50 minutters tur-

merket ved fortøying i havna hjemme den var merkbart hardere i innkoplinga både forover og akterover enn tidligere - men ikke noen ulyder-

men den slo liksom litt da den koplet inn, istedet for og kople normalt inn -

og merket dette med hard innkopling -enda mer da jeg påfølgende dag var å fylte opp tanken.

og la til ved flytebrygga der tank anlegget er -det er bar et par hundre meter unna brygga-

så dermed ble jeg mistenksom og la båten tilbake i fortøyinga -og reiste hjem og fant frem på nettet flere workshop manualer for ZF BW7 og leste så mye jeg kunne finne om temaet-

og deriblant fant jeg et oil chart- diagram fra ZF fabrikken som nevner :  Gir -modell og type og hvilken olje som skal fylles på den enkelte -

samt oversikt over anbefalte olje produsenter og oljer de anbefaler.

 

der står det 100% tydlig at for ZF BW 7 ;skal vanlig motor olje-single grade -sae20 eller sae30 brukes,

(og disse er gearet iallefall Bukh leverte på eldre motorer,iallefall dv36 og dv48)

 

"men derimot de nyere gear Bukh bruker; marine 60 gearet skal ha atf dexron 2- "

 

Men  dette gjelder  IKKE de gamle ZF BW 7 kassene de SKAL ha ;

sae20 eller sae30 single grade minral olje.

 

men da etter at altså autorisert verksted ga slik helt på jordet gir olje anbefaling

-jeg spurte utelukkende om hva olje jeg skulle ha på spesifikk  ZF BW 7 giret i min båt-så ikke noe sjans for at det ble missforstått eller at de  snakket om en annen modell eller type gir .

 

de ga rett og slett helt feil opplysninger og kan sikkert gjort det for flere eller fylt på feil hos dem der har levert båten inn for service -

jeg har nå tappet og byttet 2 ganger (så jeg vet 100% sikkert at all atf dexron 2 er ute av kassa )

sjekket avtappet for spon eller lammell rester og ikke noe ting heldigvis der var ikke noe rester av metall eller smuss av noe slag i den  olja jeg tappa av - -men den gikk jo mindre enn 1 time med feil olje også da

.-og hadde jeg kjørt feks uke -mnd med dette hadde nok det sett ganske annerledes ut

 

og nå er kassa 100% tom for atf dexron2  og er skylt gjennom 2 ganger og nå påfylt rett olje :

motoroil sae 30 api cd-

og den ble umiddelbart mykere i innkoplinga.

så nå gjenstår test tur.det ble så seint igår, så test tur ble utsatt til i dag-

men tror det har gått greit og håper selvsagt det-

kommer til og kontakte verkstedet på mandag el tirsdag og spørre hva pokker de gjør på.

så er din spes hard i innkoplinga- sjekk at du har fått rett olje påfylt.

jrr1969

jrr1969

hvilken olje bruker du -

jeg har samme gear på min og da jeg henvendte meg til et verksted -for båtmotor og gear -

skal ikke nevne navn her-

fikk jeg beskjed og bruke ATF dexron 2 ellers ville gearet havarere- da jeg hadde tappet den gamle olja av og fylt på denne ny innkjøpte atf dexron 2- ble fylt eksakt til nivået på peilepinnens max merke

så startet jeg opp og reiste hjem over fjorden ca 45-50 minutters tur-

merket ved fortøying i havna hjemme den var merkbart hardere i innkoplinga både forover og akterover enn tidligere - men ikke noen ulyder-

men den slo liksom litt da den koplet inn, istedet for og kople normalt inn -

og merket dette med hard innkopling -enda mer da jeg påfølgende dag var å fylte opp tanken.

og la til ved flytebrygga der tank anlegget er -det er bar et par hundre meter unna brygga-

så dermed ble jeg mistenksom og la båten tilbake i fortøyinga -og reiste hjem og fant frem på nettet flere workshop manualer for ZF BW7 og leste så mye jeg kunne finne om temaet-

og deriblant fant jeg et oil chart- diagram fra ZF fabrikken som nevner :  Gir -modell og type og hvilken olje som skal fylles på den enkelte -

samt oversikt over anbefalte olje produsenter og oljer de anbefaler.

 

der står det 100% tydlig at for ZF BW 7 ;skal vanlig motor olje-single grade -sae20 eller sae30 brukes,

(og disse er gearet iallefall Bukh leverte på ekdre motorer)

 

"men derimot de nyere gear Bukh bruker; marine 60 gearet skal ha atf dexron 2- "

 

Men  dette gjelder  IKKE de gamle ZF BW 7 kassene de SKAL ha ;

sae20 eller sae30 single grade minral olje.

 

men da etter at altså autorisert verksted ga slik helt på jordet gir olje anbefaling

-jeg spurte utelukkende om hva olje jeg skulle ha på spesifikk  ZF BW 7 giret i min båt-så ikke noe sjans for at det ble missforstått eller at de  snakket om en annen modell eller type gir .

 

de ga rett og slett helt feil opplysninger og kan sikkert gjort det for flere eller fylt på feil hos dem der har levert båten inn for service -

jeg har nå tappet og byttet 2 ganger (så jeg vet 100% sikkert at all atf dexron 2 er ute av kassa )

sjekket avtappet for spon eller lammell rester og ikke noe ting heldigvis der var ikke noe rester av metall eller smuss av noe slag i den  olja jeg tappa av - -men den gikk jo mindre enn 1 time med feil olje også da

.-og hadde jeg kjørt feks uke -mnd med dette hadde nok det sett ganske annerledes ut

 

og nå er kassa 100% tom for atf dexron2  og er skylt gjennom 2 ganger og nå påfylt rett olje :

motoroil sae 30 api cd-

og den ble umiddelbart mykere i innkoplinga.

så nå gjenstår test tur.det ble så seint igår, så test tur ble utsatt til i dag-

men tror det har gått greit og håper selvsagt det-

kommer til og kontakte verkstedet på mandag el tirsdag og spørre hva pokker de gjør på.

så er din spes hard i innkoplinga- sjekk at du har fått rett olje påfylt.

jrr1969

jrr1969

hvilken olje bruker du -

jeg har samme gear på min og da jeg henvendte meg til et verksted -for båtmotor og gear -

skal ikke nevne navn her-

fikk jeg beskjed og bruke ATF dexron 2 ellers ville gearet havarere- da jeg hadde tappet den gamle olja av og fylt på denne ny innkjøpte atf dexron 2- ble fylt eksakt til nivået på peilepinnens max merke

så startet jeg opp og reiste hjem over fjorden ca 45-50 minutters tur-

merket ved fortøying i havna hjemme den var merkbart hardere i innkoplinga både forover og akterover enn tidligere - men ikke noen ulyder-

men den slo liksom litt da den koplet inn, istedet for og kople normalt inn -

og merket dette med hard innkopling -enda mer da jeg påfølgende dag var å fylte opp tanken.

og la til ved flytebrygga der tank anlegget er -det er bar et par hundre meter unna brygga-

så dermed ble jeg mistenksomog  la den tilbake i fortøyinga og reiste hjem og fant frem på nettet flere workshop manualer for ZF BW7 og leste så mye jeg kunne finne om temaet-

og deriblant fant jeg et oil chart- diagram fra ZF fabrikken som nevner :  Gir -modell og type og hvilken olje som skal fylles på den enkelte -

samt oversikt over anbefalte olje produsenter og oljer de anbefaler.

 

der står det 100% tydlig at for ZF BW 7 ;skal vanlig motor olje-single grade -sae20 eller sae30 brukes,

(og disse er gearet iallefall Bukh leverte på ekdre motorer)

 

"men derimot de nyere gear Bukh bruker; marine 60 gearet skal ha atf dexron 2- "

 

Men  dette gjelder  IKKE de gamle ZF BW 7 kassene de SKAL ha ;

sae20 eller sae30 single grade minral olje.

 

men da etter at altså autorisert verksted ga slik helt på jordet gir olje anbefaling

-jeg spurte utelukkende om hva olje jeg skulle ha på spesifikk  ZF BW 7 giret i min båt-så ikke noe sjans for at det ble missforstått eller at de  snakket om en annen modell eller type gir .

 

de ga rett og slett helt feil opplysninger og kan sikkert gjort det for flere eller fylt på feil hos dem der har levert båten inn for service -

jeg har nå tappet og byttet 2 ganger (så jeg vet 100% sikkert at all atf dexron 2 er ute av kassa )

sjekket avtappet for spon eller lammell rester og ikke noe ting heldigvis der var ikke noe rester av metall eller smuss av noe slag i den  olja jeg tappa av - -men den gikk jo mindre enn 1 time med feil olje også da

.-og hadde jeg kjørt feks uke -mnd med dette hadde nok det sett ganske annerledes ut

 

og nå er kassa 100% tom for atf dexron2  og er skylt gjennom 2 ganger og nå påfylt rett olje :

motoroil sae 30 api cd-

og den ble umiddelbart mykere i innkoplinga.

så nå gjenstår test tur.det ble så seint igår, så test tur ble utsatt til i dag-

men tror det har gått greit og håper selvsagt det-

kommer til og kontakte verkstedet på mandag el tirsdag og spørre hva pokker de gjør på.

så er din spes hard i innkoplinga- sjekk at du har fått rett olje påfylt.



×
×
  • Create New...