jrr1969
hvilken olje bruker du -
jeg har samme gear på min og da jeg henvendte meg til et verksted -for båtmotor og gear -
skal ikke nevne navn her-
fikk jeg beskjed og bruke ATF dexron 2 ellers ville gearet havarere- da jeg hadde tappet den gamle olja av og fylt på denne ny innkjøpte atf dexron 2- ble fylt eksakt til nivået på peilepinnens max merke
så startet jeg opp og reiste hjem over fjorden ca 45-50 minutters tur-
merket ved fortøying i havna hjemme den var merkbart hardere i innkoplinga både forover og akterover enn tidligere - men ikke noen ulyder-
men den slo liksom litt da den koplet inn, istedet for og kople normalt inn -
og merket dette med hard innkopling -enda mer da jeg påfølgende dag var å fylte opp tanken.
og la til ved flytebrygga der tank anlegget er -det er bar et par hundre meter unna brygga-
så dermed ble jeg mistenksom og la båten tilbake i fortøyinga -og reiste hjem og fant frem på nettet flere workshop manualer for ZF BW7 og leste så mye jeg kunne finne om temaet-
og deriblant fant jeg et oil chart- diagram fra ZF fabrikken som nevner : Gir -modell og type og hvilken olje som skal fylles på den enkelte -
samt oversikt over anbefalte olje produsenter og oljer de anbefaler.
der står det 100% tydlig at for ZF BW 7 ;skal vanlig motor olje-single grade -sae20 eller sae30 brukes,
(og disse er gearet iallefall Bukh leverte på eldre motorer,iallefall dv36 og dv48 og giret er lett gjennkjennelig med girshifter oppå kassa samt den har skilt i bakkant over aksling med merke og modell betegnelsen steplet inn )
"men derimot de nyere gear Bukh bruker; marine 60 gearet skal ha atf dexron 2- "
Men dette gjelder IKKE de gamle ZF BW 7 kassene de SKAL ha ;
sae20 eller sae30 single grade minral olje.
men da etter at altså autorisert verksted ga slik helt på jordet gir olje anbefaling
-jeg spurte utelukkende om hva olje jeg skulle ha på spesifikk ZF BW 7 giret i min båt-så ikke noe sjans for at det ble missforstått eller at de snakket om en annen modell eller type gir .
de ga rett og slett helt feil opplysninger og kan sikkert gjort det for flere eller fylt på feil hos dem der har levert båten inn for service -
jeg har nå tappet og byttet 2 ganger (så jeg vet 100% sikkert at all atf dexron 2 er ute av kassa )
sjekket avtappet for spon eller lammell rester og ikke noe ting heldigvis der var ikke noe rester av metall eller smuss av noe slag i den olja jeg tappa av - -men den gikk jo mindre enn 1 time med feil olje også da
.-og hadde jeg kjørt feks uke -mnd med dette hadde nok det sett ganske annerledes ut
og nå er kassa 100% tom for atf dexron2 og er skylt gjennom 2 ganger og nå påfylt rett olje :
motoroil sae 30 api cd-
og den ble umiddelbart mykere i innkoplinga.
så nå gjenstår test tur.det ble så seint igår, så test tur ble utsatt til i dag-
men tror det har gått greit og håper selvsagt det-
kommer til og kontakte verkstedet på mandag el tirsdag og spørre hva pokker de gjør på.
så er din spes hard i innkoplinga- sjekk at du har fått rett olje påfylt.