Sjøbliss Startet 19.April.2017 Del på Facebook Startet 19.April.2017 Hei alle sammen. Jeg må innrømme at jeg noen ganger sliter litt. Nå er slitasjen at kona vil ha og jeg er stresset for verdifallet. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=89976181&fks=89976181 Jada .. jeg også synes den er fin altså. Det er den jo! Den hadde etter sigende en nypris på rundt 1,9 i 2006 og prisforlangende nå er 1,25. Jeg hadde en 2007 Nidelv 300 Sport som også hadde nypris på 1,9 i 2007 som jeg solgte nå i vår til 935. Nidelven fikk jeg like mye for nå som jeg ga for nesten 3 år siden. Nidelven var veldig fin og i god stand, se her: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=82007156&fks=82007156 Kanskje jeg burde fått mer for den? Burde en norskbygget, velholdt båt falle mer enn en polsk av eldre årgang? Det som taler imot Nidelven vår er nok at den var veldig utstyrt og med veldig stor motor. Var nok mange som hadde samme båter som lå på 1,6-1,7 i nypris og som var/er mer eller mindre like fine. Jeg har jo også lest denne: http://www.dinside.no/motor/disse-batene-faller-minst-i-pris/62588905. Her står jo faktisk Nidelv nevnt ... Så nå er jeg i stuss. Hva i alle dager skal man by på noe slikt. Er det bare jeg som ikke skjønner at denne båten er verdt mer? Vi har ikke vært på visning men det skal vi gjøre først selvsagt. Seng meg gjerne IM om dere ikke vil mene noe direkte her i forumet. Kanskje er jeg heldig så ser ikke gjeldende eier dette spørsmålet, eller så gjør han det ... så er i alle fall katta ut av sekken (det er den forsåvidt allerede da jeg har diskutert litt med han...). Vi har jo ikke så lang erfaring med kjøp og salg av båter så vi er på gyngende grunn.... Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
XardasKSP Svart 19.April.2017 Del på Facebook Svart 19.April.2017 (redigert) Altså ifølge det man kan lese på nettet så bygger Galeon samme kvalitet som Princess eller Fairline og på båter er vel merke ikke like viktig som på biler slik jeg har oppfattet det (så lenge motor er volvo penta (blant motorer så utmerker dette merket seg til å virke mest kjent som båtmotor merke) ). Kan vel bare si at Storebro virker mer "lekre og flotte" en resten ellers er: Princess, Fairline, Sealine, Azimut, Galeon ol. veldig meget like flotte men Princess og Fairline er vel mest kjent for folk som ikke vet så mye om båt (som meg) vil jeg tro. Mine tanker om Nidelv vs Galeon er at Nidelv må ha vært overpriset som nybåt eller Galeon veldig rimelig som nybåt, men det er kanskje bare meg som foretrekker bebygget flybridgebåt fremfor en "speed båt" og mener båt med flybridge er flottere (dermed dyrere). Ifølge noen som kommenterte om kjøp av båt i utlandet så kan man prute bort 25-30 % av prisen på brukte båter i slik prisklasse så skader det vel ikke å prøve på det samme, verste som kan skje er at eier sier nei og da er det bare å finne ny eier og ny båt og forsøke å prute igjen eller by litt mer på den samme etter noen dager (slik at eier kan tenke seg om hvorvidt han kanskje vil selge båten sin raskt eller vente lenger). Redigert 19.April.2017 av XardasKSP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 19.April.2017 Del på Facebook Svart 19.April.2017 (redigert) Jeg har likt Galeon 330 siden den kom på markedet. Det er 2000-tallets Riviera 925, en båt som har vært min favoritt siden jeg startet egen båthistoie for ca 15 år siden. Begge enten med HT eller FB. Veldig likt konsept, men Galeonen er nok en god del rommeligere og vesentlig mere moderne. Jeg har for min del satt begrensning til båt med fast aksling, noe du ikke får på Galeonen, dessverre for meg. Om noen påstår ovenfor meg at kvaliteten på disse 2 er like bra, så svarer jeg nok nikkende "ok" , men enig er jeg ikke :-) Verdifallet er nok hipp som tapper, men en 2006 Riviera til 1,2 mill, blir solgt nesten den dagen den blir lagt ut på Finn. Eller hva, Benji ? Redigert 19.April.2017 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 19.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2017 Takk for svar. Ja det var vel selvsagt en grunn til at Nidelv gikk over ende. Norskbygget er og blir dyrt og når produsenten går konkurs holder ikke verdien seg godt på bruktmarkedet lenger. Det Marex klarer å svinge er intet mindre enn imponerende. Tror en del som har kjøpt ACC har fått båter som har gått OPP i pris på bruktmarkedet??!?! Jeg personlig må vel være fornøyd med entry/exit på omtrent samme pris selv om jeg oppgraderte og fiksa båten for mange flere båtpenger. Aksling ønsker jeg meg også, men jeg har jo overlevd fint med drev så langt. Det praktiske med store nok senger og gode løsninger er nok det som teller aller mest for oss. Drev er noe vi overlever (løfter) og noen ganger nyter (kjører) , andre ganger hater (betaler). Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Kenneth82 Svart 19.April.2017 Del på Facebook Svart 19.April.2017 Worry II skrev 56 minutes ago: Jeg har for min del satt begrensning til båt med fast aksling, noe du ikke får på Galeonen, dessverre for meg. Galeon kan leveres med aksling, til info. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 19.April.2017 Del på Facebook Svart 19.April.2017 Andre tanker som jeg har når det kommer til valg av båt, ikke mest med tanke på verdifall, men kostnader ved å eie båten. For meg, er det viktig å ha en båt man kan ha råd til å "brenne inne med". Markedet kan få nye kollapser, flere mister jobben, du mister jobben, jeg mister jobben, kjærringa finner en bedre mann (hypotetisk), samt.. man kan bli sjuk. De rundt oss kan bli sjuke, eller rett og slett dø. Da kan det være greit med en båt som ikke har så altfor høye årlige vedlikeholdsutgifter. Om man skal klare, med en normal årsinntekt, å eie en 30-35-foter, bør de årlige vedlikeholdsutgifter bety mer enn verdifallet på båten, synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 19.April.2017 Del på Facebook Svart 19.April.2017 Kenneth82 skrev 2 minutes ago: Galeon kan leveres med aksling, til info. 330 har jeg ikke sett med det. Kanskje ikke så mange av disse, da ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 19.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2017 Worry II skrev 3 minutes ago: Om man skal klare, med en normal årsinntekt, å eie en 30-35-foter, bør de årlige vedlikeholdsutgifter bety mer enn verdifallet på båten, synes jeg. Helt enig... :) og denne faller inn i den kategorien hos oss. Kostnadene er innafor og vi klarer å holde båten er min vurdering. Vi investerer oss ikke helt til pipa og litt over. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Worry II Svart 19.April.2017 Del på Facebook Svart 19.April.2017 Assa, Sjøbliss.... Du skal jo bare ha den 330'n, men til 1,1 ! Da er jeg enig. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 19.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2017 Worry II skrev 6 minutes ago: Assa, Sjøbliss.... Du skal jo bare ha den 330'n, men til 1,1 ! Da er jeg enig. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Bergen dørk Svart 19.April.2017 Del på Facebook Svart 19.April.2017 Du kan jo forresten si; når du en gang skal selge båten igjen; at Rune Larsen har eid den. Hvilken Rune Larsen er jo ikke viktig.....og da er båten plutselig veldig salgbar på Vestlandet. He, he. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Sjøbliss Svart 19.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2017 Bergen dørk skrev 1 minute ago: Du kan jo forresten si; når du en gang skal selge båten igjen; at Rune Larsen har eid den. Hvilken Rune Larsen er jo ikke viktig.....og da er båten plutselig veldig salgbar på Vestlandet. He, he. Haha! :D uffameg ... Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
brs Svart 19.April.2017 Del på Facebook Svart 19.April.2017 Galeon 330 har aldri vert levert med aksling. En må opp i 390, da leveres aksling, drev og IPS. Har hatt Galeon 390 i mange år, kjempebåter. Solid bygget, god kvalitet men tunge båter på godt og vondt. Se på båten og prøv den. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 19.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2017 Tusen takk! 390 er også kjempefin. Absolutt et alternativ men da er vi litt over grensen på komfortabel investering. :D Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Worry II Svart 19.April.2017 Del på Facebook Svart 19.April.2017 Ja, kun dobbel installasjon på den. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 19.April.2017 Del på Facebook Svart 19.April.2017 Det er fint å gjøre seg opp noen tanker om objektet (pris) før man skal dra å se på det. Men bud ville jeg som selger kun akseptert etter visning og gjennomgang. Alle disse luringene som driver og ringer på båter og byr skambud uten å ha sett båten er fra mitt syn "uinteressante kunder". Ellers høres ikke prisen helt på jordet ut. Vet ikke hvordan polakkene er mht. teknisk kvalitet på båtene, tetthet på vinduer, elektriske løsninger/lukesystemer, dokumentasjon, deletilgang etc. Vil tro at det er vesentlig vanskeligere å få deler direkte fra denne fabrikken uten å gå gjennom importør enn det er om man har Princess, Fairline etc. og kan handle originaldeler til korrekte priser rett fra England. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 19.April.2017 Del på Facebook Svart 19.April.2017 Jeg vil tro verdifallet ikke skulle være noe annerledes på den fordi den er lagd i Polen da det er flere båtbyggerier som får støpt sine båter der også Norske så støpekvaliteten er det ikke noe galt med vil jeg tro, men Båtmagasinet hadde vel en artikkel for noen år siden som de ikke var helt fornøyd med sammenskruingen på enkelte småting i innredningen det er jo noe tid siden så jeg vil tro de har blitt bedre på det området også for de har blitt store på båtbygging og da må de jo levere noe folk vil ha. Lykke til med båtjakten. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Som temmelig båttingeressert over flere tiår og så har jeg knapt hørt navnet på båtmerket før, og om en legger til "polsk", eller "østblokk" (ja jeg vet flere norske produsenter.. osv) så hadde båten aldri komme opp på lista om jeg skulle kjøpe båt. Det at jeg kan veldig lite om store motorbåter gjør vel at jeg har sånn ca like dårlig oversikt som en vanlig båtkjøper vil jeg tro.. Selv når svoger skulle kjøpe seg skjærgårdsjeep her i våres så hevet jeg pekefingeren og sa med myndig røst "ikke noe østblokkgreier, kun kjente merker". Men tror dere ikke han kom hjem med noe østblokkgeier... så grådig billig vet du at. Og båten ser jo grei ut den. Men.. det er alltid et men. For jeg syns veldig ofte det er "noe" som avslører at en båt er "østblokk". På denne skjærgårdsjeepen, som jeg ikke ante var østblokk, stussa jeg når jeg så nærbilder av glassfiberarbeidet i finn-annonsen. Hmmm, dette så greit ut men "litt rart ut". På en måte.. har forrige eier drevet og støpt selv eller skal det faktisk se sånn ut?. Og denne båten som det vises til i denne tråden ser grei ut, men det er "noe rart" jeg ikke helt klarer å sette fingeren på. Noe som skurrer bare jeg ser det første bildet i annonsen av båten. Og når jeg hører "polsk" i tillegg så faller det liksom på plass hvorfor den ser ørlite "rar" ut. Om jeg, pga min uvitenhet om båter, og mine fordommer mot "østblokkprodusert", sånn ca tilsvarer en vanlig båttkjøper med ikke alt for inngående kjennskap til båt så tror jeg verdifallet kan bli stort. Personlig hadde jeg aldri lagt en million i en sånn båt. En brukt østblokk skjergårdsjeep som ser "litt rar ut" til 60 000,- med henger og nyere motor er nå sin sak, en stor båt til en million er en annen sak. Støtter konemor jeg. Men det utelukker jo ikke at det kan være det kjøpet som gir "mest båt for pengene". Å gjøre "oddekjøp" kan jo ofte være veien til mest for pengene det. Har gjort det med bil før, men er litt i tvil om det egentlig var så lurt. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Galeon er meget bra båter. Ser og virker bra. Samme med Delphia seilbåter. Begge har godt håndverk. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Kenneth 81 Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 (redigert) Har ikke så veldig mye peiling på "storbåter", men skuta er definitivt griselekker og ser ut til å ha veldig fin layout. Redigert 20.April.2017 av Kenneth 81 (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Sitrin Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Kjenner til to som har Galeon og de er veldig fornøyde. Nå er det vel en egen importør på disse båtene i Norge og utstyr som er montert i dem er av kjente merker så det blir som med valg uansett merke at du har en forhandler som følger deg opp. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
VannTro Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Stavanger Marinesenter selger i hvert fall Galeon. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
brs Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Til Pingvin. Hvis du ikke har hørt om Galeon, så er båtinteressen din er på andre nivåer en motorbåter fra 30 for og oppover. Neste gang du har mulighet bør du ta en titt på Galeon, så tror eg du blir litt imponert, selv om den kommer fra Polen. :) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 (redigert) Ja, de er ganske innovative for tiden :-) Redigert 20.April.2017 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 brs skrev for 2 timer siden: Til Pingvin. Hvis du ikke har hørt om Galeon, så er båtinteressen din er på andre nivåer en motorbåter fra 30 for og oppover. Neste gang du har mulighet bør du ta en titt på Galeon, så tror eg du blir litt imponert, selv om den kommer fra Polen. :) Det var mer det at min manglende kunnskap om båter i akkurat dette segmentet kanskje tilsvarer en vanlig båtkjøper? Og den vanlige båtkjøper tror jeg har fordommer mot "østblokkbåter". Og jeg tror ikke de har spesialkunnskap om at ja.. østblokkbåter bør en styre unna om en ikke kan mye om båt, men Galeon, ja det er flotte greier selv om... :-) Så jeg tror prisfallet vil være større enn på kjente og mer tradisjonelle merker. Har hørt om Galeon, og det har vært omtalt både her og der, men en kjenner jo andre tradisjonelle merker bedre. Sier noen Windy så er det jo nesten sånn at bare navnet tilsier at det er en god kvalitetsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.