Jump to content

Tanker om verdifall på polsk båt


Sjøbliss

Recommended Posts

Pinkvin skrev 1 time siden:

 

Så jeg tror prisfallet vil være større enn på kjente og mer tradisjonelle merker. 

 

Har hørt om Galeon, og det har vært omtalt både her og der, men en kjenner jo andre tradisjonelle merker bedre. Sier noen Windy så er det jo nesten sånn at bare navnet tilsier at det er en god kvalitetsbåt. 

 

Prisfallet har nok litt med etterspørsel å gjøre, men så er det også det hva en får for kr X, og når en sammenligner så får en veldig mye båt når en kjøper en Galeon.

Kvalitet/handverk er på full høyde med konkurentene, hvis den ikke er over. De legger veldig mange timer i båtbygging i Polen og det kan de gjøre uten at det blir kostbart.

Tror Galeon kommer til å bli et mer anerkjent merke i fremtiden.

Link to post
Pinkvin skrev for 1 time siden:

 

Det var mer det at min manglende kunnskap om båter i akkurat dette segmentet kanskje tilsvarer en vanlig båtkjøper? Og den vanlige båtkjøper tror jeg har fordommer mot "østblokkbåter". Og jeg tror ikke de har spesialkunnskap om at ja.. østblokkbåter bør en styre unna om en ikke kan mye om båt, men Galeon, ja det er flotte greier selv om... :-)

 

Så jeg tror prisfallet vil være større enn på kjente og mer tradisjonelle merker. 

 

Har hørt om Galeon, og det har vært omtalt både her og der, men en kjenner jo andre tradisjonelle merker bedre. Sier noen Windy så er det jo nesten sånn at bare navnet tilsier at det er en god kvalitetsbåt. 

Det er vel der jeg er også ... jeg har ikke så lang erfaring som båtkjøper eller eier. Derav hele denne tråden, som forresten har vært veldig bra!! :D

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Bonus skrev 11 minutes ago:

 

Windy flyttet vel produksjonen av de mindre båtene til Ostroda i Polen i 2012 - 2013. Så, brukte båter fra før dette, er produsert i Norge.

Men det er ingen garanti for at det ikke er polskbygget :giggle::clap:

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Guest Avmønstret#
Sørlandet2 skrev 43 minutes ago:

Til Pinkvin, håper du vet hvor Windy båtene er produsert når du kommer med uttaleser om "østblokkbåter"? ;-)

 

Du forstod ikke poenget mitt du heller. Jeg vet at mange kjente og tradisjonelle merker er produsert i østblokkland. 

 

Men det er greit for meg om markedet betaler like mye for en brukt Galeon som en Windy altså ;-). Jeg har ikke sagt at det er dårlige båter men at jeg tipper de fleste har fordommer, og de færreste har spesialkunnskap om hva som er bra og ikke av "østblokkbåter". 

 

Så igjen, jeg tipper et "ikke tradisjonelt og relativt ukjent merke" fra Polen vil falle fortere i pris. Og det til tross for at Windy og andre også produserer i østblokkland. 

--

En ting er en billig liten båt, noe annet med en båt til million +. Der kan fordommer osv bli verdt hundretusener. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post

Spørsmålet her er vel egentlig hva markedet mener, ikke hva som er en objektiv sannhet, eller ikke. Gitt valget mellom to identiske båter hvorav den ene var produsert i Polen og den andre i Norge så ville jeg ha klart valgt den som var produsert i Norge. Hvorfor? Fordi de flestee båter skal selges igjen og da vil jeg ha den båten som markedet (subjektivt) anser som den mest attraktive.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Hvis verden hadde vært rettferdig, noe den ikke er, hadde det vært vel så bra å kjøpe båt fra et lavkostland, da det er rom for flere timer i produksjonen, samt at materialer i mange tilfeller også er vesentlig billigere.

Alt avhenger av krav til styrke ,finnish og generell kvalitet fra de som produserer båten,  og hvis den er godt ivaretatt, skal det ikke være noe i veien med å kjøpe en såkalt "østblokkbåt"

Nordhavn f.eks. er bygget i kina og Taiwan, og der er det ikke noe å si på kvaliteten. Vi har lett for å tro at når båten er bygget her på berget, så er kvaliteten framifrå. Det jeg tror, er at hvis vi fremdeles hadde hatt en stor båtproduksjon her i landet, ville nok de aller fleste i produkjsonsleddet vært fra østeuropa.Samme folk i produksjonen, men bare bosatt i forskjellige land :-)

Link to post

Kremt-kremt...

Clipperen er bygget hos Ningbo Fuhua og det er veldig liten tvil om at kvaliteten er av høy klasse. Ingen båt er 100%, men hittil veldig fornøyd.

Innredningen er håndbygget og på vår tar den ca. 2000 timer. Benkeplaten i byssa er i marmor på godt og vondt.

Nå er det selvfølgelig slik at disse asiatiske verftene ikke akkurat er nybegynnere og alt av utstyr fra dørlåser til navigasjon er selvfølgelig levert av kjente leverandører som veldig mange båtbyggere benytter seg av.

Legger for moro skyld ut bildet av rattet, så kan man lure på hvilken Europeisk produsent som tar seg råd til å utruste båtene sine med slikt håndtverk :-)

(jeg fant for øvrig ikke noe ris-brennevin om bord, men det var vel strengt tatt ikke noe savn :-) )

 

Ratt Clipper.jpg

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
11 minutes ago, Tom Rør said:

Jeg er enig med siste taler. Hadde ikke vært skvetten for å kjøpe en båt som er bygget i et lavkostland, under forutsetning av at spesifikasjonene er ivaretatt på en skikkelig måte.

 

Og strengt tatt, sammenlignet med Norge, så er vel til og med England ett lavkostland.... :giggle:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
VannTro skrev 51 minutes ago:

Kremt-kremt...

Clipperen er bygget hos Ningbo Fuhua og det er veldig liten tvil om at kvaliteten er av høy klasse. Ingen båt er 100%, men hittil veldig fornøyd.

Innredningen er håndbygget og på vår tar den ca. 2000 timer. Benkeplaten i byssa er i marmor på godt og vondt.

Nå er det selvfølgelig slik at disse asiatiske verftene ikke akkurat er nybegynnere og alt av utstyr fra dørlåser til navigasjon er selvfølgelig levert av kjente leverandører som veldig mange båtbyggere benytter seg av.

Legger for moro skyld ut bildet av rattet, så kan man lure på hvilken Europeisk produsent som tar seg råd til å utruste båtene sine med slikt håndtverk :-)

(jeg fant for øvrig ikke noe ris-brennevin om bord, men det var vel strengt tatt ikke noe savn :-) )

 

Ratt Clipper.jpg

Man må skille mellom "asiatiske verft". De absolutt beste båtene jeg har seilt på fra den kanten har vært bygd i Japan med Korea som god nummer to og Kina desidert sist i rekka. Byggetilsyn i Kina var en mildt sagt "interessant affære". Men Japan ble utkonkurrert på pris av  bl.a. Koreanerne på slutten av 70-tallet. Nå skjer det samme med Koreanerne vis a vi Kineserne.  Snakker her om stor tonnasje, ikke fritidsbåter. Litt interessant er det at ingen av de asiatiske verftene har klart å komme inn på cruiseskipmarkedet som (heldigvis) fortsatt totaldomineres av europeiske verft. Mishubishi prøvde seg men gikk på en kjempesmell nylig og tapte milliarder på to skip: http://worldmaritimenews.com/archives/189858/mhi-in-financial-woes-due-to-aida-cruises-ships/

 

Men som med alt annet, med full struktur på systemet er det muligheter å produsere kvalitet hvor som helst. Bl.a. produseres både BMW tom. 5 serie samt MB tom. E-klasse for det asiatiske markedet i Kina.  Dog er ikke kvalitetsoppfølging og produksjon overlatt til Kineserne. Det styres nok med jernhand fra Tyskland og er nok på lik linje med det som kommer ut fra fabrikkene der.

 

Link to post
Chiefengineer skrev 1 time siden:

 

Men som med alt annet, med full struktur på systemet er det muligheter å produsere kvalitet hvor som helst. Bl.a. produseres både BMW tom. 5 serie samt MB tom. E-klasse for det asiatiske markedet i Kina.  Dog er ikke kvalitetsoppfølging og produksjon overlatt til Kineserne. Det styres nok med jernhand fra Tyskland og er nok på lik linje med det som kommer ut fra fabrikkene der.

 

 

Ja, Ningbo Fuhua er som en "Private Label" produsent å regne. De produserer i utgangspunktet en rekke skrog for forskjellige oppdragsgivere. Når det gjelder Clipper er det en Australsk familie som står bak. De "bor" på verftet og følger alt fra a til å. Det var blandt annet en engelsk kar som var formann der som hadde bred erfaring fra engelsk båtproduksjon. Han jobber for øvrig nå på ettermarkedet for den Norske importøren. Hyggelig for oss her i landet da han f.eks. kunne formidle perfekt farge på gelcoat for rep av småsår blandet hos norsk fargehandel. Slik sett er det som andre også har vært inne på bra med gode importører som sørger for at ettermarkedet har det bra ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Pinkvin har vel et poeng. Gi det en generasjon så ordner det seg hvis kvaliteten faktisk er god. Tidlige japsebiler ble jo regnet som rent rustskrot (og var det sikkert også). Se på Skoda. Hyundai/Kia er på gang. Og noen er på vei ned. Amcar regnes vel neppe som kvalitet lenger? (klar over at jeg kan pådra meg bittelitt vrede mhp den siste påstanden..).

 

Kia Stinger blir kanskje den nye Datsun 240Z som vel var verdens mest solgte sportsbil i noen år?

http://www.caranddriver.com/kia/stinger

Link to post

Poenget er vel merket på motorn siden selve båten så skal jeg tørre å påstå at de kan lage faktisk bedre i slaviske land enn andre steder hvis de bruker de mest profesjonelle håndverkerne. Utrolig mange: snekkere, verftsarbeidere, tapetsere osv. osv. i Polen i hvert fall som kan utrolig mye imens motor foretrekker man gjerne tysk, svensk eller eventuelt amerikansk. Ved båter har jeg merket meg at Volvo Penta er det mest kjente merket og de fleste som ikke vet altfor mye om båt som meg mener dette må være bra hvis det er Volvo Penta motor :giggle:

 

Når det gjelder merket på selve båten så er vel Princess og Fairline kjent blant alle og dermed blir kjente merkenavn som trolig gir også høyere pris da "alle vet" at dette er store flotte båter. Imens Azimut, Sealine, Galeon osv. osv. forbinder man med noe "mindre kjent".

 

Det samme gjør man med Storebro f.eks inntil man hører at dette er kvalitet som kan være bedre enn Princess&Fairline og når man beundrer hvor lite slitt og pent bruktbåter av disse merker ser ut. Har vist en Storebro som var 17 år gammel i en annonse til noen i familien min og de trodde jeg så på nybåt, men prisen blir dermed deretter høy da folk raskt finner ut av at Storebro er har prikken over i ved ordet kvalitet.

 

Men det samme hører man ikke så ofte om Sealine, Azimut, Galeon, Riviera osv. (i hvert fall som uvitende båtkjøper) og da disse ikke skiller seg ut fra kvaliteten til Princess og Fairline så blir det fort sånt at det er Princess og Fairline som blir til båtenes "Mercedes og BMW" imens de andre er mindre kjent.

Link to post
Guest Avmønstret#
Brukern skrev for 11 timer siden:

Til pinkvin http://galeon.pl  vist du ikkje har hørt om Galeon så har du dessverre ikkje følgt med i timen. Galeon er vel ein av dei største båtprodusentene i dag, å har topp kvalitet. Har hatt Galeon 330 i 9 år uten noe som helst problem med kvaliteten på båten. Den kvaliteten ligger langt forran mange Norskproduserte båter.. Snakker av erfaring..

 

:-) Igjen, det var ikke poenget. Jeg har hørt og lest om Galeon og kvaliteten er sikkert helt super. "Men"... osv... og det er det som til slutt bestemmer prisen markedet vil gi. Og da tror jeg det er flere "men" ved et merke som ikke er like godt kjent som andre merker. Og ett enda større "men" ved et "østblokkmerke". Og jeg tror skepsisen får større utslag jo dyrere båten er fordi det potensielle tapet kan bli stort, i hundretusenkronersklassen. 

 

Vil gjette det jevner seg ut over tid når merket får satt seg ytterligere i markedet, forutsatt at kvaliteten er god nok da ;-) 

---

Samtidig, hvor mye skal det til for å herje med omdømmet til et merke? Tenk på han karen som har holdt på i et par år eller så med å hakke ned på en italiensk (tror jeg) cabincruiser han hadde kjøpt på FB gruppa for båtfolk. Jeg sitter ikke på tallene men jeg tipper det har påvirket salget i Norge. 

 

Mange gikk hardt ut mot Bavaria når de kom på markedet, og enkelte modeller hadde vel sine problemer, men til tross for det har de vært en kjempesuksess i Norge. 

 

Så ja, ingenting er en selvfølge. 

Link to post

Slapp av Bonus. Jeg har fått bekreftet fra Windy at alle 37GM er norsk-produserte. ;) 

 

Hva gjelder Galeon, så synes jeg absolutt de er verdt å vurdere. Har ikke så stor kunnskapsbase selv, men har litt opplevde inntrykk. 

Jeg føler at man ihvertfall får veldig mye båt for pengene. 

en 2008 390 fly 3-kabiner med D4'er ligger jo jevnt på 1,7-1,8 mill. sammenlikn dette med en 40-fots fly fra andre produsenter så ser man forskjellen. 

kvaliteten oppleves som bra, det eneste jeg vil utsette litt på de er kvaliteten på putetrekk og generelt smådetaljer rundt omkring som passform der to lister møtes, etc. 

virker også som at kvaliteten ble skjerpet litt fra rundt 2008. de eksemplarer jeg har sett fra 2004-2006 har hatt litt ting å sette fingeren på. 

Tror Galeon i bunn og grunn er en kjempebåt for pengene jeg. om de vil eldes godt, vet jeg ikke. ;)

Link to post
Worry II skrev 26 minutes ago:

Man kan kanskje også anta, uten at jeg er sikker, at en polakk ansatt av et polsk firma i Polen, jobber raskere og mer nøyaktig enn en polakk på arbeid i Norge ? :giggle:

Den største forskjellen er vel hvor mange timer kan en polakk jobbe for samme kostnaden som en time på norsk industriarbeider.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...