Roger og Olina Startet 19.April.2017 Link til dette innlegget Startet 19.April.2017 Har en liten utfordring vedr olje til denne girkassen. I manualen står det at en skal bruke Dexron 2 -Jeg har kjøpt Valvoline STF DEX/MERC Dexron 3. I min verden høres 3 bedre enn 2. Men så kom tvilen snikende... Kjøpte oljen på Maritim og som han sa, så "burde ikke dette være noe problem" igjen kommer tvilen og usikkerheten om jeg har satt i riktig olje. Hører gjerne fra ekspertisen her Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Jeg har service manual for Borg Warner 71C - 72C Vdrive. Der anbefales Dexron 3 eller med tilsvarende kvalitet. Dexron 2 kan og brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Eg bruker biltema dx3 på min 73c vist eg hugsar rett. Har ikkje bytta olje på 4 år. Står det i manual kor mange timer den byttast ved ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Nemo Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Manualen gjelder 71C og 72C. Om du likevel vil ha manualen kan eg sende den på epost. Der står det at oljen skal byttes årlig eller etter 1000 timer. Det som kommer først. Det står og en del om periodisk inspeksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Har sett bilder av 72 gear, og den såg lik ut i farten. Kanskje du kan laste det opp til dokumentarkivet her ? :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Nemo Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Var nå inne på dokumentarkivet og der finner jeg en manual for 70 - 71 og en for 71 - 72. Var ikke klar over at den var der allerede. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 (redigert) Dexron er jo GM's merkevare, og deres spesifikasjon på olje. GM lisensierer ut navnet til andre produsenter, det er derfor man får kjøpt olje som er "Dexron 2" osv. fra forskjellige produsenter. I følge GM skal Dexron 3 være bakoverkompatibel med Dexron 1 og 2, og Dexron 6 er selvfølgelig bakoverkompatibel med alle de foregående. Tallene er en slags "versjonskontroll", slik at Dexron kom i 1968, etterhvert som man fikk bedre olje, kom Dexron 2 i 1972, Dexron 3 i 1993 og Dexron 6, som er den gjeldende standarden, i 2005. https://en.wikipedia.org/wiki/DEXRON Med andre ord, ting som skal ha Dexron 2, skal helt fint kunne bruke Dexron 3 i stedet, men hvorvidt det gjelder alle produkter og oljer som ikke også er produsert av GM, vet ikke jeg, men jeg antar det, det er jo tross alt en standard de skal forholde seg til. Redigert 20.April.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 21.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2017 Takker så mye for gode tilbakemeldinger Sitér dette innlegget Link to post
*JD Svart 22.April.2017 Link til dette innlegget Svart 22.April.2017 Dexron 2 og 3 er to forskjellig spesifikasjoner. 3 er ikke nodvendigvis bedre en 2 for alle applikasjoner. Dexron VI er sjeldon kompatibelt med 2 og 3 for eks. Hvis olje produsenten spesifisere at produktet likevel oppfyller kravet til baade dexron II og III er det likevel ok for begge to applikasjoner. Bruk et produkt som oppfyller kravet til dexron II hvis det er spesifisert til din kasse. Noen oljer, multi vehicle fluids, oppfyller kravet til nesten alt naa. Da bor du vare trygg. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 En skulle mene at DEXRON-II, er rette oljen til gamle Borg Warner gear. DEXRON-III kom jo først i 93 , men skal dekke 1 og 2 , Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.