Jump to content

Edit History

adeneo

adeneo

Dexron er jo GM's merkevare, og deres spesifikasjon på olje. GM lisensierer ut navnet til andre produsenter, det er derfor man får kjøpt olje som er "Dexron 2" osv. fra forskjellige produsenter.

I følge GM skal Dexron 3 være bakoverkompatibel med Dexron 1 og 2, og Dexron 6 er selvfølgelig bakoverkompatibel med alle de foregående.

Tallene er en slags "versjonskontroll", slik at Dexron kom i 1968, etterhvert som man fikk bedre olje, kom Dexron 2 i 1972, Dexron 3 i 1993 og Dexron 6, som er den gjeldende standarden, i 2005.

https://en.wikipedia.org/wiki/DEXRON

Med andre ord, ting som skal ha Dexron 2, skal helt fint kunne bruke Dexron 3 i stedet, men hvorvidt det gjelder alle produkter og oljer som ikke også er produsert av GM, vet ikke jeg, men jeg antar det, det er jo tross alt en standard de skal forholde seg til.

adeneo

adeneo

Dexron er jo GM's merkevare, og deres spesifikasjon på olje. GM lisensierer ut navnet til andre produsenter, det er derfor man får kjøpt olje som er "Dexron 2" osv.

I følge GM skal Dexron 3 være bakoverkompatibel med Dexron 1 og 2, og Dexron 4 er selvfølgelig bakoverkompatibel med alle de foregående.

Med andre ord, ting som skal ha Dexron 2, skal helt fint kunne bruke Dexron 3 eller 4 i stedet, men hvorvidt det gjelder alle produkter og oljer som ikke er laget av GM, vet ikke jeg, men jeg antar det.

• Create New...