Jump to content

Avløp under dusj/spillvann lekker

Egor

Recommended Posts

Det er visst lekkasje fra dusjen ned i bunn av båt på min Askeladden Z8. Har hatt båten i 2 år men har aldri brukt dusjen. Oppdaget av firma som drev med vinterkonservering.

Hvordan skal jeg gå frem for å få demontert det gamle avløpet og montere nytt? Det er veldig små åpninger fra siden og evt fra vasken? Trangt.

Hva kan dere anbefale?

IMG_2900.JPG

IMG_2911.JPG

IMG_2912.JPG

Eureka hadde rett! Det er en slags oppsamlertank med pumpe! Og det var sikkert glemt av forrige eier/servicested å fylle på frostveske der...

Se bilder: plastkoblingen til røret er brukket tvers av.
Skal jeg bytte helle tanken? Er dette noe som er lett å  få tak i? 

Ser også at det er en ubrukt kobling - kanskje jeg kan benytte denne? 

IMG_0845.JPG

IMG_0847.JPG

IMG_0846.JPG

• 3 år senere...

Hei, ved fylling av frostveske i sluk i dusj som fører til et slikt kar med pumpe under dørken, starter ikke pumpa i karet, og når karet ble fult kom det ut frostveske i øverkant og rant ned i kjølsvinet. Kan se ut som om lokket ikke tetter helt ved pakning i øvre kant av karet. Hva er det egentlig som skal til for at pumpa starter? Ønsker at den skal dra inn frostveska og at røret som går ut blir fylt med frostveske før nettene blir lage og kulda setter inn. 

Finn Master skrev 42 minutter siden:

Hei, ved fylling av frostveske i sluk i dusj som fører til et slikt kar med pumpe under dørken, starter ikke pumpa i karet, og når karet ble fult kom det ut frostveske i øverkant og rant ned i kjølsvinet. Kan se ut som om lokket ikke tetter helt ved pakning i øvre kant av karet. Hva er det egentlig som skal til for at pumpa starter? Ønsker at den skal dra inn frostveska og at røret som går ut blir fylt med frostveske før nettene blir lage og kulda setter inn. 

Sitter vel en flotør i dette karet. Så er vel kanskje den som har satt seg fast.

Går kanskje å dunke litt på siden av karet så denne løsner, om ikke det går å demontere hele karet å sjekke.

Kan vel fort bli en del møkk i et sådan kar, å dette kan jo fort låse flotør i feil posisjon.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev 12 minutter siden:

Sitter vel en flotør i dette karet. Så er vel kanskje den som har satt seg fast.

Går kanskje å dunke litt på siden av karet så denne løsner, om ikke det går å demontere hele karet å sjekke.

Kan vel fort bli en del møkk i et sådan kar, å dette kan jo fort låse flotør i feil posisjon.

3år gammel tråd 😎

Takk for raskt og godt svar @Okkaby! Ja, det kan vel være det som er problemet. For den skal vel egentlig starte av seg selv når det kommer tilstrekkelig med vann så lenge hovedstrøm står på og ingen automatsikringer har har slått ut. Selv har jeg ikke rukket å bruke dusjen ennå, men trolig har forrige eier(e) brukt den, for jeg så at det var spor etter hår og rusk på undersiden av det gjennomsiktige lokket på karet før jeg fylte frostveske i sluket. Mulig det er demontering av kar etc som skal til da - synd jeg fylte godt opp med frostveske.

• 4 måneder senere...

Til stor glede startet pumpa og tømte karet for frostvæske når strømmen ble satt på i dag. Så da hadde vel flottør eller bryter hatt godt av noen måneder konservert i frostvæske. Kjørte igjennom rikelig med vann og nå fungerer den som den skal hver gang når det kommer vann i karet. Og alt ser nå rent og pent ut også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...