Jump to content

Hvilken propell trenger eg?

eysteind

Recommended Posts

Hei!

Den 4.juli skal motoren (VP,AD41P) monteres i båten på Måløy Verft. Skal ta den på lastebil ut(må ta av topplanternen fra masten for at båten skal gå inn i tunellene!) og kjøre den sjøveien hjem. Begynte nå å tenke på at eg mangler propell! Båten er en Halco 26, men en DPE drev eller noe sånt. Det skal vel også vere duopropell? Dette er iallfall ikke mi sterke side, så eg lurer derfor på om det går ann å finne hvilken propell eg trenger ut fra disse opplysningene:

26fot

Forventer 30kn toppfart.

Forventer 3t vekt.

Er det vanlig å teste ulike propeller? Er dette slik som verftet har liggende tror dere? Hva koster noe sånt? Er vel billigst å bestille frå USA, men tiden er litt knapp, 2-3 uker? Hva bør eg velge av stål og aluminim?

Takknemlig for alle råd og tips!

Propell(er) er kjekt å ha :wink:

Jeg har forstått det slik at de fleste manuelle beregninger samt propellkalkulatorer ikke gjelder ved duopropp. Foreslår at du ta kontakt med en Volvo forhandler, de har gode tabeller som du ivertfall er garantert med 90% sansynlighet at propellen passer.

Dersom du ikke er opptatt av performance, ville jeg valgt alu propellere.

Tror neppe at verftet har et utvalg av propellere for testing.

Lykke til

Hvis Halco'en din er levert originalt med AD41 vil jeg tro at du kan få en anbefaling fra Morten Persbråten (eller var det Trøbråten?) hos VP Norge. Han er visstnok en slags propellguru. Har fulgt hans anbefalinger ved flere anledninger, med stort hell.

Trodde forresten det var de samme folka som bygger Klosterfjord 40/28 som i sin tid produserte Halco(?). Kanskje de har noe info - det går i alle fall an å prøve. Vet ikke firmanavnet, men de holder vel til på Halsnøy i Sunnhordaland.

Redigert av Fantino (see edit history)

A5 er aluminiumspropell til DP280, 290 og DP-A-D, og kan ikkje brukast på KAd 42-44, samt KAD300.

B5 er aluminiumspropell til DP280, 290 og DP-A-D, og kan brukast på KAD motorene samt bensin.

F5 rustfrie propeller, for DP-S drev, beregna for hastigheta over 35knop.

Du har jo og C5, D5 og E5.

Ett sett med B5 propella kosta veiledende hos Volvo 6363,-. Pris for en propell er 3427,-. Merk da at fremre og bakre propell ikkje er lik, og bruk aldri ulike dimensjonerte propella på et duoprop drev.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...