Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

Fantino skrev 19 minutes ago:

Sjekk spec på bryter. Kan du holde deg under halvparten av max 'continous' rating i Ampere burde du være helt safe (350A/2). Den har en 'intermittent' rating på 500A/5 s, så

max 250A bør også gå. Sannsynligvis er det strøm og ikke effekt som er begrensningen og da kan du bruke full rating, men det fremgår ikke av spec så vidt jeg kan se. Kommer an på spec av baugvispen din, men kan fort være litt marginalt om den er stor (4 hp gir vel i underkant av 250A i 12 V feks). Selv ville jeg spandert på meg en med høyere rating for å være sikker på å slippe å montere en ny senere..

Ahh, godt magefølelsen min fortsatt fungerer :) Det mange ikke tenker på er 12v faktisk er mye farligere en 220v. Hører ofte folk si at "ja men det er bare 12 volt", men de tenker da ikke på strømmen. I mitt hode så er det strømmen som er farlig og ikke spenninga. Har flere ganger fått tildels ganske høy spenning i meg fra coiler, men lever fortsatt. Vet ikke hva spenninga i coil er men tenker meg flere tusen volt. Men til gjengjeld ingen strøm i den. Glad jeg ikke har hittil fått høy strøm i meg, det tror jeg kanskje jeg ikke ville overlevd.

Kjellg

Kjellg

Fantino skrev 16 minutes ago:

Sjekk spec på bryter. Kan du holde deg under halvparten av max 'continous' rating i Ampere burde du være helt safe (350A/2). Den har en 'intermittent' rating på 500A/5 s, så

max 250A bør også gå. Sannsynligvis er det strøm og ikke effekt som er begrensningen og da kan du bruke full rating, men det fremgår ikke av spec så vidt jeg kan se. Kommer an på spec av baugvispen din, men kan fort være litt marginalt om den er stor (4 hp gir vel i underkant av 250A i 12 V feks). Selv ville jeg spandert på meg en med høyere rating for å være sikker på å slippe å montere en ny senere..

Ahh, godt magefølelsen min fortsatt fungerer :) Det mange ikke tenker på er 12v faktisk er mye farligere en 220v. Hører ofte folk si at "ja men det er bare 12 volt", men de tenker da ikke på strømmen. I mitt hode så er det strømmen som er farlig og ikke spenninga. 

Kjellg

Kjellg

Fantino skrev 15 minutes ago:

Ahh, godt magefølelsen min fortsatt fungerer :) Det mange ikke tenker på er 12v faktisk er mye farligere en 220v. Hører ofte folk si at "ja men det er bare 12 volt" 

Kjellg

Kjellg

Fantino skrev 11 minutes ago:

Ahh, godt magefølelsen min fortsatt fungerer :) Kanskje den er proporsjonal med størrelsen ;)

• Create New...