Kjellg
Da er det absolutt noe jeg ikke forstår. Skal ikke gå inn på den rent teoretiske biten da jeg ikke er elektriker, men bryteren er en leder iom at det går strøm gjennom den når truster går. Som en strømførende leder spiller det ingen rolle om strømmen er av eller på. Det som spiller inn er hvor mye den fører når det går strøm igjennom den, altså ved bruk av thruster. Ta for eksempel en kobberkabel. Når du benytter 12v så kan den belastes med en gitt ampere. Når du dobler spenningen til 24volt, så kan du bare belaste den med sirka halvparten av strømmen som på 12v. Du får nødvendigvis en høyere effekt ved å doble spenningen og holde strømmen på samme nivå. Derfor mener jeg at du kan ikke belaste lederen med samme strøm på 24v som på 12v. Hva som er forskjell på bryteren og en kopperkabel som leder kan dere gjerne forklare for meg. Å si at du kan belaste bryteren på 24v med samme strøm som på 12volt, i dette tilfelle 350/500A, blir direkte feil i mitt hode. Å tenke at bryteren ikke er en leder synes jeg er direkte "brannfarlig". Hvorvidt du skal bryte en strøm og de utfordringer du møter på da, blir for meg en helt annen diskusjon. Ser ingen andre en Fantino trekker inn effekt her, noe som veldig mulig vil være et moment som vil være reelt når vi snakker om belastning. Men igjen, jeg er ikke elektriker så jeg skal ikke påstå at det er riktig rent teoretisk men praktisk erfaring har lært meg å ta hensyn til slike ting.