Roger jo Startet 20.April.2017 Link til dette innlegget Startet 20.April.2017 (redigert) Her er oppskriften på en Miljøvennlig båtvask sakset fra en Seilklubb i elven Trave ca 7,5 nm fra Travemunde mot Lübeck. http://www.svt-luebeck.de/16.html Ikke lov å vaske bil og båt i oppkjørsler i dette område. hvis Goggel har oversatt noe rett.. De höytrykkspyler båten ved opptak og vannet blir samlet opp og renset. Er vi blant miljøverstingene i Europa det virker som alle andre tenker miljø vi bare snakker om det.? Redigert 20.April.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
VannTro Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Når du har tilhold i et land nesten uten utskifting av vannet blir det slik. Når man ser vårflommene i Norge og hva de drar med seg ut i havet så blir bunnspyling av noen båter den berømte musa. Ellers kan jeg fortelle at det faktisk har vært snakk om oppsamler for spylevann med dertil rensing også for båtforeninger i Norge. Vi har ikke fått noe krav enda, men det kommer nok. Pr. i dag har båtforeningene krav om miljøstasjon for innsamling av olje, frostvæske og batterier. Vi har egen container full av 200 liters fat som dette fylles i samt tompaller med karmer for batterier. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Eureka Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 I den nærmeste havna her i Ålesund, kjerringsundet, med sine 100 plasser, er det ikke tillatt og spyle båter på opptrekkrampa. Mener det var fordi det ikke var godkjent oppsamling av vannet. Men 150 meter unna ligger Vegund Slip som har eksistert i enn mannsalder. Etter en kajakktur der, konstaterte jeg at havbunnen var nærmest død og det som var der hadde et grått belegg på seg... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 VannTro skrev 1 time siden: Vi har ikke fått noe krav enda, men det kommer nok. Pr. i dag har båtforeningene krav om miljøstasjon for innsamling av olje, frostvæske og batterier. I havna der du henta båten har de skikkelig renseanlegg for spylevannet. All høyttrykkspyling etter opptak (med travellift) skjer på samme sted, så da renner det skitne bunnstoffbefengte vannet ned gjennom ei rist og inn i et filtersystem som tar vekk det verste. Forsto det slik på havnesjefen at de var pålagt ha slik filtrering, men mulig dette kun gjelder for kommersielt drevne havner som driver med båtopptak, lagring og vedlikehold, ikke de mer ideelt drevne småbåthavnene. Vaskes båten over vannlinja går vaskevannet rett i sjøen. Det varierer hvilket vaskemiddel jeg bruker for de to årlige storvaskene (alt etter hva jeg finner), men har brukt såkalt biologisk nedbrytbar noen ganger. Vasker like reint og fint som de som lukter gift og skandale, det er i alle fall min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Det var vel i fjor at alle havner skulle levere inn planer om avfallshåndtering til kommunen. http://www.regelhjelp.no/no/Etatenes-sider/miljodirektoratet/Kravlister/Sport-og-idrett---forurensning/Marinaer/plikt-til-a-unnga-forurensning---marinaer/?bransjeid= http://www.miljodirektoratet.no/old/klif/publikasjoner/2751/ta2751.pdf Før Og etter strenge tiltak Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
VannTro Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Det der dreide seg om mange år forskjell og driften på halvøya, ikke båthavna. Det har til og med vokst seg til rundt sandtaket eller hva det nå er på tuppen av halvøya :-) Hakkannen, Ja, på Åmøy har de nok krav, men som du er inne på, det er nok forskjell på forening og kommersiell drift. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 (redigert) Har mine tvil om at fargeforskjellen i vannet på de to bildene over skyldes at båteierene i havna sluttet å vaske båtene eller spyle under for den saks skyld. Redigert 20.April.2017 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Roger jo Svart 20.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Det har du sikkert mye rett i, men hvorfor skal ikke bil og båt vask få forutrense uten at vannet blir renset, når alle andre bidrar?. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
sap_2000 Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Mener det er et fluepiss i havet, og dessuten veldig fordyrende om all vask skal forgå på egnede anlegg og utføres kommersielt til 1000+ i timen. Tror ikke det er noen miljømessig gevinst på lang sikt om folk blir tvunget til vannfri vask av bil og båt privat med tanke på hurtigere forringelse. Én omlakkering pga rust, én ekstra tur til verksted etc, så tror jeg miljøgevinsten er spist opp. Min mening. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Jeg tenker at bønder jorder helt ned til elvebreddene er en ting ma burde sett på. All nitrat og skit som går i vårflommene blir jeg matt av. Det er nesten så man lukter grisemøkka langt til havs. Renseanlegg med for liten kapasitet er en annen ting som kunne vært sett på. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.