paulern Startet 20.April.2017 Link til dette innlegget Startet 20.April.2017 (redigert) Første tur ut i år,og motor går varm!! hadde kjørt i 4-5 knop i ca 15 min, da alarmen slår inn. Ser at jeg har ca 100 grader på måler. Slår av motor med en gang, og sjekker sjøvannfilter. Det var helt tørt. Skrur så opp impeller, og ser at den er revet i filler. Får byttet impeller, og starter opp. Temp ligger da som normalt på 80-85 grader. Kjørte den rolig til hjemmehavn etterpå. Det jeg lurer på er om det kan være noe fare ifb med kjørt motor så varm.??Har peilet olje, og den ser fin ut. Så tipper toppen har klart seg. Har litt angst etter dette. Får service på den denne uken.. Redigert 20.April.2017 av paulern Skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Hadde noe tilsvarende på min D6 (forrige båt), men da under marsjfart 2700-2800 rpm. Hørte en endring i lyd og sakket av relativt raskt. Så gikk alarm. Årsak: røket multi-V reim og dermed ingen sirkulasjonspumpe eller sjøvannspumpe. Masse steam og svilukt da jeg åpnet motorrom. Endring i lyd skyldtes at vann i eksos ble borte. EVC ble avlest i etterkant og temperaturer hadde ikke vært over Max akseptabel (iflg VP). Motor funket i alle fall fint etter at den hadde fått ny reim. Så lenge du gikk nesten på tomgang, og heller ikke mistet sirkulasjonspumpa (kun sjøvann) vil jeg tro at det er mer enn en fair sjans for at dette gikk helt greit. Usikker på om EDC systemet på KAD300 kan avleses mhp Max temp osv. Sitér dette innlegget Link to post
paulern Svart 20.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 hei. takk for svar. Ja jeg satser på at det gikk greit. men blir litt satt ut etterpå Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 For min del var jeg mest forbanna fordi jeg hadde 5 stk hummere på is på akterdekket og var på vei til fest med gutta der jeg skulle diske opp med hummersuppe.. Båten kom rett fra service. Mekaniker hadde garantert strammet reima for mye. Umulig å bevise selvsagt, men jeg fikk faktisk dekket regningen på ca 8000 av VP i etterkant da jeg hadde kvitteringer på alle servicer ved godkjent verksted. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Var borti samme fenomen på en KAD 44 i høst. Motor gikk varm på tomgang etter 5 min, etterå ha vært oppe. Tørt i sjøvannsfilter og skutt impeller. Impelleren greier tydeligvis ikke å starte med luft, på tross av at sjønivået kun var noen få cm under impeller. Fyllte filter med vann og startet opp igjen. Alt ok og normalt etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
paulern Svart 21.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2017 fant du mye impellerbiter i filteret? Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 21.April.2017 Link til dette innlegget Svart 21.April.2017 Hej Det går att bygga ett enkelt avgastemperaturlarm som varnar mycket tidigare för förlust av sjövatten.http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Batteknik/VP_avgaslarm.pdf Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 21.April.2017 Link til dette innlegget Svart 21.April.2017 Fantino skrev for 11 timer siden: .... Usikker på om EDC systemet på KAD300 kan avleses mhp Max temp osv. Det kan det. :) EDC systemet lagrer info om maks turtall oppnådd, maks temperatur, timeantall etc. :) må leses av med diagnoseutstyr. rimelig sikker på at det har gått bra, ettersom du stoppet maskina med en gang varselet kom på. Sitér dette innlegget Link to post
paulern Svart 21.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2017 Ja satser på at det gikk fint. Blir godt ha service på den nå. Blir litt roligere da Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.