Jump to content

Edit History

sandman1

sandman1

Svar til Zainka: Vi kom oss avsted,(" lag nr 2. ") Det var Søndag klokka 19, utenfor Tvedestrand. 8 grader og kveldssol. Har omsider fått en slags orden på jerngenoaen.. såpass lite vind at vi fusker med å bruke den mye på sakte fart. Og seil, da... 6 knop. Hatt en himla tur så langt. Utvendig påhengsmotor, som var back-up for tvilsom innenbords motor var mere vrang enn gøy var. Fredag var sjøsetting og rigging, fant ut at det var ulurt å ha finger på tvers under mastefot for å kjenne om den kom i hakk. Metoden kan benyttes, man kjenner faktisk greit at den popper  på plass, liksom. Om noen uker, er nok den fingeren helt grei igjen. Fredag, regn, ørsmå perioder med sludd.

Tilløp til overoppheting av motor. Mye mere enn tilløp til nedkjøling av mannskap.( Ok snittemperatur)..Manglende suksess på start av backup motor. Veldig lite vind da vi omsider nærmet oss Horten. Plan var å seile så nær opptil Gjestehavn og bruke motor siste biten... Så skrudde vinden seg opp en smule. Nordost blåste Sydvesten av huet. 8,8 knop og breisladd inn i havna... Utrolig nok så gikk det bra. Gled pent inn i en ledig bås kl 2300... Dag 2. Kaldt og flott.

Overnatting på Svenner fyr nydelig kveld.

Og fikk jukset til kjøling på motor. Alt bra nå.? Og greide strekket Svenner fyr til Grimstad på Søndag, fin tur, selv om dette skrives litt inni mandagen.. ?

Prøver å legge inn bilde ifra utenfor/ Svenner fyr og ifra Torungen fyr, tatt på søndag kveld. Fint vær, litt lite vind, men en frisk temperatur.

IMG_20170429_205139265.jpg

IMG_20170430_084830281.jpg

IMG_20170430_214309738.jpg

sandman1

sandman1

Svar til Zainka: Vi kom oss avsted,(" lag nr 2. ") Det var Søndag klokka 19, utenfor Tvedestrand. 8 grader og kveldssol. Har omsider fått en slags orden på jerngenoaen.. såpass lite vind at vi fusker med å bruke den mye på sakte fart. Og seil, da... 6 knop. Hatt en himla tur så langt. Utvendig påhengsmotor, som var back-up for tvilsom innenbords motor var mere vrang enn gøy var. Fredag var sjøsetting og rigging, fant ut at det var ulurt å ha finger på tvers under mastefot for å kjenne om den kom i hakk. Metoden kan benyttes, man kjenner faktisk greit at den popper  på plass, liksom. Om noen uker, er nok den fingeren helt grei igjen. Fredag, regn, ørsmå perioder med sludd.

Tilløp til overoppheting av motor. Mye mere enn tilløp til nedkjøling av mannskap.( Ok snittemperatur)..Manglende suksess på start av backup motor. Veldig lite vind da vi omsider nærmet oss Horten. Plan var å seile så nær opptil Gjestehavn og bruke motor siste biten... Så skrudde vinden seg opp en smule. Nordost blåste Sydvesten av huet. 8,8 knop og breisladd inn i havna... Utrolig nok så gikk det bra. Gled pent inn i en ledig bås kl 2300... Dag 2. Kaldt og flott.

Overnatting på Svenner fyr nydelig kveld.

Og fikk jukset til kjøling på motor. Alt bra nå.? Og greide strekket Svenner fyr til Grimstad på Søndag, fin tur, selv om dette skrives litt inni mandagen.. ?

 



×
×
  • Create New...