Beyma Startet 21.April.2017 Link til dette innlegget Startet 21.April.2017 (redigert) Hei :) Er i planleggingsfasen av en langtur og har et spørsmål ang seil. Når man legger ut på langturseiling vil gode og nye seil holde, eller er man nødt til å gå for offshoreseil? Stormseil skal selvfølgelig være tilgjengelig. Redigert 21.April.2017 av Beyma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 21.April.2017 Link til dette innlegget Svart 21.April.2017 Hva mener du med "offshoreseil"? Hva er så spesielt med disse? Mer solide? Bedre UV-beskyttelse? Når jeg googler "offshoreseil" får jeg veldig få treff på seiltyper, og desto flere treff på "offshore seil jakke" (med orddelingsfeil), "offshore seilbåt" osv. Sørg for å ha seil som er i en sånn tilstand at de tåler seilturen (eller budsjetter og planlegg med bytter underveis). Utvid eventuelt seilgarderoben med stormfokk, ankerseil og andre seil du mener du trenger. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Beyma Svart 21.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2017 Popeye70 skrev 15 minutes ago: Hva mener du med "offshoreseil"? Hva er så spesielt med disse? Mer solide? Bedre UV-beskyttelse? Når jeg googler "offshoreseil" får jeg veldig få treff på seiltyper, og desto flere treff på "offshore seil jakke" (med orddelingsfeil), "offshore seilbåt" osv. Sørg for å ha seil som er i en sånn tilstand at de tåler seilturen (eller budsjetter og planlegg med bytter underveis). Utvid eventuelt seilgarderoben med stormfokk, ankerseil og andre seil du mener du trenger. Har fått fortalt at dette er et must og de kalte det offshore seil. Her er mine kunnskaper foreløpig manglende. Mitt spørsmål var om et vanlig godt seil er godt nok for bruk i det store hav, eller er det spesielle krav som burde oppfylles? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 21.April.2017 Link til dette innlegget Svart 21.April.2017 Høres ut som "de" kanskje mener at du ikke burde dra på langtur med regattaseil som blir lett ødelagt, noe de i så fall har rett i. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 21.April.2017 Link til dette innlegget Svart 21.April.2017 Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 21.April.2017 Link til dette innlegget Svart 21.April.2017 Antar det er snakk om flere lag med sting, tykkere duk, bedre beskyttelse og slikt. Mye kan gjøres med seil en allerede har, men å skulle mene at det er noe absolutt krav synes jeg er å ta i. Det kommer jo også mye an på hvor lang langturen er tiltenkt. Mye kan også gjøres ved å reve tidlig og på å være ivrig med å unngå gnaging. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 21.April.2017 Link til dette innlegget Svart 21.April.2017 Videoen var ment som en inspirasjon til hvordan seilene kan være, ikke et min krav. Enig i at mye kan gjøres med de seil en måtte ha fra før. I tillegg til stroppene for å bedre kunne trekke ned masteliket kan man feste en tau så man kan winch ned seilet, hvis det går tregt i sporet og der er mye trykk i seilet når det skal reves. Tenk også på å forsterke fallet hvor det går inn in i masten. Det er utrolig hvor raskt det slites. Man kan få en kevlarstrømpe som kan trekkes over fallet på utsatte steder. Sitér dette innlegget Link to post
Beyma Svart 21.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2017 Ok :) Men da er vel en god løsning å gå til en seilmaker og få forsterket et seil en god løsning :) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 21.April.2017 Link til dette innlegget Svart 21.April.2017 1 hour ago, Bjørkski said: Tenk også på å forsterke fallet hvor det går inn in i masten. Det er utrolig hvor raskt det slites. Skal ikke påberope meg noen stor kunnskap om dette, men jeg har tilgode å klare å få slitasje av betydning på fall. Kan sikkert ha noe med at vi seiler tregt og passivt. Reveliner, derimot, har vi hatt en del slitasje på. Ikke noe som ikke kan håndteres med litt beskyttelse, og med det går forfallet tregt nok til at det er helt overkommelig. Byttet ut revelinene for 20000 nautiske mil siden, kjøpte ganske billig tau og har måttet kutte av noen meter på én av de etter at gnagingen hadde gått litt i lengste laget. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.April.2017 Link til dette innlegget Svart 21.April.2017 Bjørkski: har du noen lenke til slik kevlarstrømpe? Vet enkelte trekker over strømpe fra et vanlig fall, men det blir fort veldig tykt eller så er det vanskelig å få det til å sitte godt.. Mitt fall slites en del, vet enkelte som har måttet bytte iløpet av Arc. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Krimart Svart 21.April.2017 Link til dette innlegget Svart 21.April.2017 Fall slites fort - særlig storseilsfallet over, men et godt tips er å bestille litt for lange og med jevne mellomrom kappe av en bit og/eller snu fallet slik at det ikke ligger og gnager på samme plass hver gang. krever at du kan spleise et øye da, hvis du ikke fester med knute. M.h.t seil for langtur er nok en kraftig dacron-duk det beste og være skeptisk til laminat-seil. I alle fall ikke racing carbon / kavlar etc. der seilene for det første tåler solen dårlig og fibrene knekker. Ser at Pentex anbefales av enkelte (det er laminert med spectra- fiber) p.g.a. lengre holdbarhet enn andre laminerte seil, men dacron kan repareres overalt i verden og er relativt enkelt å sy selv. Ulempen er at det ikke er så stabilt og vil strekke seg, men prisen er rimeligere og du kan legge inn i budsjettet å fornye garderoben når du er halvveis. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 21.April.2017 Link til dette innlegget Svart 21.April.2017 Jeg finner ikke noen link nå i farten. Jeg rakk aldrig å montere det på min forrig båt, men så det, og ble anbefalt det, på flere båter i Nederland. Jeg har hørt rykter om at man kan kjøpe tilsvarende hos seilmakere her hjemme også. Jeg har slitt flere spinakkerfall og tackliner på lidt lengre regattaer, men har også måtte kappe enden av storseilfallet fra tid til annen. Jeg har brukt å forsterke fall ect med en ekstra taustrømpe på det område av fallet som sider i avlasteren. Det har fungert fint, både mht slitasje men avlasteren "biter" bedre på en tykkere tau også. Spesielt bra på dynemafall, hvor jeg ofte har gått ned en dimensjo i forhold til et poly-tau. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.April.2017 Link til dette innlegget Svart 22.April.2017 hvis fallen slites fort, så kan en anledning vare att båten tidl hatt wirefall og så har man skiftet til dyneema uten att bytte trinsene kult å se filmen til Skip N, mye erfaring der......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2017 Link til dette innlegget Svart 22.April.2017 (redigert) Generelt om langturseil er det vel fortsatt slik at det er dacron duk som gjelder. Laminatseil tåler ikke uv like godt. Jeg har fullspilet rullestorseil. Skulle gjerne hatt et uten spiler. Redigert 22.April.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.