Arne Henriksen Startet 21.April.2017 Del på Facebook Startet 21.April.2017 Omsider fikk fornuften gjennomslag! https://www.batliv.no/innhold/navigasjon-og-sjomannskap/?article_id=48473 Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
tilplan Svart 21.April.2017 Del på Facebook Svart 21.April.2017 Da har jeg fått en god grunn til å oppdatere kartene neste år. Er litt spent på hvor stor forskjellen er. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 22.April.2017 Del på Facebook Svart 22.April.2017 Deling av dybde data på båt plassen.no i oktober ?! Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
mons Svart 7.November.2019 Del på Facebook Svart 7.November.2019 Ser ut for at dette drøyer litt. Har ikke sett noe om at kartverket har sluppet dybdedata på disse 2,5 årene. Ble det ikke noe av? Regelverket jeg finner tilsier at man heller ikke som privatperson kan samle dybdedata til eget bruk (se vedlagt link) og enda mindre dele dette. Er fildelingen Olexbrukere gjør ulovlig? Er privat bunnkartlegging med egen plotter ulovlig? I forbindelse med opprensking av redskaper i Raet nasjonalpark er det ønskelig å bruke detaljerte bunnkart, men det ser ut for å være vanskelig. Det kan vel ikke være slik vi vil ha det? https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-116-l-20162017/id2549661/sec5 Sitér dette innlegget Mons Link to post
Trulte37 Svart 7.November.2019 Del på Facebook Svart 7.November.2019 TeamColibri er nok den her som vet mest om teorien rundt dette, og hvordan status er nå. Hvor Olexbrukere med multibeam står i forhold til dette regelverket har jeg også lurt på. De stiller jo i en annen klasse enn oss brukere med vanlige enkeltstråle-ekkolodd. At det ifølge regelverket ikke skal være lov å logge dybdedata til eget bruk virker smått paranoid og hysterisk strengt. Utenfor definerte områder selvfølgelig. Da kan jo SonarChart fra Navionics som man forbedrer med egne dybdedata kontinuerlig være ulovlig. Er nok store sprik i teori og praksis her. Noen ganger har man større behov for å få definert regelverket helt konkret for å avgjøre om noe er innenfor eller ikke. Som i deres tilfelle mons. Bra du tar opp dette igjen. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Mulligan Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 mons skrev for 17 timer siden: Ble det ikke noe av? Ja og nei og forsåvidt. Det som ble gjort er at det ikke er forbudt å ta opp dybdedata for dybder ned til 30 meter. For dybder større enn 30 meter gjelder det at det ikke er lov å bruke tettere grid enn 50 meter. For Kartverket er dette enkelt å gjøre i prosessering slik at reglene overholdes. Men for private er det ikke mulig da loddet ikke kan operere med separate dybdesoner. Derfor er datadeling fremdeles forbudt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Mulligan skrev 6 minutter siden: Ja og nei og forsåvidt. Det som ble gjort Derfor er datadeling fremdeles forbudt. Men jeg har forstått det slik at Olex brukere deler info... Kjenner yrkesfiskere som bruker dette på dybder langt dypere en 30 meter... setter gjerne krepse lenker på 200 meters dybde, og vet på en prikk hvordan bunnen ser ut der de setter. . Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Mulligan skrev 31 minutter siden: Ja og nei og forsåvidt. Det som ble gjort er at det ikke er forbudt å ta opp dybdedata for dybder ned til 30 meter. For dybder større enn 30 meter gjelder det at det ikke er lov å bruke tettere grid enn 50 meter. For Kartverket er dette enkelt å gjøre i prosessering slik at reglene overholdes. Men for private er det ikke mulig da loddet ikke kan operere med separate dybdesoner. Derfor er datadeling fremdeles forbudt. Kan sette maxdybde på registrering av dybde på garmin plottere , men liten vits kanskje for er jo fort 30 meter dybde bare få meter fra land ofte. Selv på Over 1000 meter så funker olex sin 3d på bunnen Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Team Colibri Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Som nevnt over er det frislipp ned til en gitt dybde. Men dette har i dag tilnærmet teoretisk betydning siden teknikken for lengst har gått fra juristene. Per i dag offentliggjør ikke Navionics og Humminbird brukerdata med dybder fra saltvann, alle andre aktører gjør det. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Mulligan Svart 9.November.2019 Del på Facebook Svart 9.November.2019 Nye kart for Oslofjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 9.November.2019 Del på Facebook Svart 9.November.2019 (redigert) Etter 5000nm og konkurranse om en ny kartplotter, så blir alle dataene mine tilgjengelige for alle. IKKE dette jeg meldte meg på når jeg valgte og dele alle data fra fiskebåten. Siste gang jeg kjøper lowrance (selv om jeg elsker lowrance) fra nå av blir det kartplotter/radar uten ekkolodd Redigert 9.November.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 10.November.2019 Del på Facebook Svart 10.November.2019 Kan nevne at vi har diverse kart som fungerer på Lowrance, Simrad og B&G for nedlastning på nettsiden vår: http://teamcolibri.blogspot.com/p/temakart.html?m=1 Der finnes det også en GPX-fil med waypoints for vrak, denne kan lastes inn på det meste av nogenlunde moderne kartplottere. Alt er basert på data fra åpne kilder og laget av teamkompis Atle. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.