Jump to content

Måle opp storseil, J og P eller P og E? Hva er hva?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

For å slippe å faktisk måle opp storseilet så søker jeg opp båten på sidene til produsenter av seil. Der dukker det opp fire ulike mål, I og J, P og E. 

 

Virker som I og P er mast eller mastelik, men det ene målet er lengre enn det andre, og en av J og E må jo være bommen/underlik?

 

Så hva er de faktiske målene på storseilet mitt?

 

  • Cloth:
    • Challenge Warp-Drive Race 8.11 (8.5 oz)
  • Rig Dimensions:
    • I: 47.30ft / 14.41m
    • J: 13.60ft / 4.16m
    • P: 41.70ft / 12.70m
    • E: 12.80ft / 3.90m
  • Sail Area: 309.89sf / 28.79sm
Link to post

Midtpinnes link gir deg svar. MEN: hva renger du målene til? Hvis du planlegger å bestille nytt seil vil jeg på det sterkeste anbefale å måle selv, det er gjerne forskjellige mål på samme båt. Mastelik og bomliket på storseilet, forlik på forseilet bør helst måles mens seilet er satt, prøver du å måle mens seilet ligger på bakken (uten strekk) blir det feil. 

 

 

Link to post
Guest Avmønstret#

 

 

Skulle vært en tabell som sammenlignet P og E (Storseil) og I og J mellom ulike båter sånn at en viste hvilke båter som var "kompatible" sånn ca på seil. :-)

 

Midtpinne skrev for 10 timer siden:

Dette var nyttig lærdom, jeg trenger nye seil selv når økonomien tillater det. Ble nytt jernseil sist og det får bli med det for en stund. Kona har bestilt spesialtråd og skal gjøre de mest nødvendige reparasjonene på våre seil.

 

Mine er reparert, sydd om og forsterket i flere omganger. Genoa har fått sydd inn skomgummi for å stå bedre når det er rulla og det er lagt på en kraftig solfilm. Storseilet er flikka og forsterket. Så nå veier seilene ett tonn og ser "så der" ut :-). Kan godt tenkes at de duger en god runde til på langtur, men til vanlig seiling blir de for tunge å bakse med. Pluss at jeg ikke lengre makter å flate ut storseilet, eller få busen nok fremover. Så det blir mye kreng og lite høyde på kryss. Har ikke verdens mest trimmbare rigg heller så det er begrenset hva jeg får til..

 

Genoa fikk jeg byttet etter å ryddet på loftet og fant ei fin, men eldre Elvstrøm Racing fokke stuka bak i et rom der. Var crispy og fin i duken, noen rustflekker som jeg skal få tatt men ellers "som ny" i forhold til genoaen jeg har brukt til nå. Har også vært en utfordring å krysse med svær genoa iom at jeg har babystag, så å slå er masete, særlig når jeg seiler alene. Blir kjekt med ei mindre fokke. 

 

Sikkert mange som mener at det ikke er så viktig med seiltrim på turbåt, men ingenting irriterer meg mer enn å ikke "få til" en nydelig krysslegg på tur. For det er utrolig tilfredsstillende å kjenne at det er god driv og fart i båten, å sitte å kjenne på at "det lugger" gjør meg sur ;-) Særlig hvis det også gjør at vi krenger unødvendig, må reve tidligere osv. Ender med å senke seila og starte motor...

--

Problemet er selvsagt at når jeg får et bedre storseil på plass så vil jeg begynne å tenke veldig mye på at jeg har fast trebladspropell. Og får jeg tak i trebladsfoldepropell så begynner jeg å tenke på hvor ruglete finnishen er på bunnen, osv osv.

 

Men kanskje en dag seiler jeg kryss ut fjorden med et glis om kjeften, og da er det jo greit ;-)

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...