Guest Avmønstret# Startet 21.April.2017 Del på Facebook Startet 21.April.2017 For å slippe å faktisk måle opp storseilet så søker jeg opp båten på sidene til produsenter av seil. Der dukker det opp fire ulike mål, I og J, P og E. Virker som I og P er mast eller mastelik, men det ene målet er lengre enn det andre, og en av J og E må jo være bommen/underlik? Så hva er de faktiske målene på storseilet mitt? Cloth: Challenge Warp-Drive Race 8.11 (8.5 oz) Rig Dimensions: I: 47.30ft / 14.41m J: 13.60ft / 4.16m P: 41.70ft / 12.70m E: 12.80ft / 3.90m Sail Area: 309.89sf / 28.79sm Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 21.April.2017 Del på Facebook Svart 21.April.2017 Googlet litt: http://www.sailboat-cruising.com/sail-dimensions.html Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.April.2017 Del på Facebook Svart 21.April.2017 Ah, takk, så P og E mao. 12,7 og 3,9 mao :-) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 21.April.2017 Del på Facebook Svart 21.April.2017 Midtpinnes link gir deg svar. MEN: hva renger du målene til? Hvis du planlegger å bestille nytt seil vil jeg på det sterkeste anbefale å måle selv, det er gjerne forskjellige mål på samme båt. Mastelik og bomliket på storseilet, forlik på forseilet bør helst måles mens seilet er satt, prøver du å måle mens seilet ligger på bakken (uten strekk) blir det feil. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.April.2017 Del på Facebook Svart 21.April.2017 Følger med på brukte seil i tilfelle noe dukker opp. Storseilet er utblåst. Så når hun blir sjøsatt får jeg ta ordentlige mål. Men har innsett at det er vanskelig å finne storseil som passer, har jo mer å gå på på ei fokke/genoa. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 21.April.2017 Del på Facebook Svart 21.April.2017 Dette var nyttig lærdom, jeg trenger nye seil selv når økonomien tillater det. Ble nytt jernseil sist og det får bli med det for en stund. Kona har bestilt spesialtråd og skal gjøre de mest nødvendige reparasjonene på våre seil. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.April.2017 Del på Facebook Svart 21.April.2017 (redigert) her er mye å lære, flere sider. https://www.zar-sails.no/blank-tgdbw Redigert 21.April.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.April.2017 Del på Facebook Svart 22.April.2017 Skulle vært en tabell som sammenlignet P og E (Storseil) og I og J mellom ulike båter sånn at en viste hvilke båter som var "kompatible" sånn ca på seil. :-) Midtpinne skrev for 10 timer siden: Dette var nyttig lærdom, jeg trenger nye seil selv når økonomien tillater det. Ble nytt jernseil sist og det får bli med det for en stund. Kona har bestilt spesialtråd og skal gjøre de mest nødvendige reparasjonene på våre seil. Mine er reparert, sydd om og forsterket i flere omganger. Genoa har fått sydd inn skomgummi for å stå bedre når det er rulla og det er lagt på en kraftig solfilm. Storseilet er flikka og forsterket. Så nå veier seilene ett tonn og ser "så der" ut :-). Kan godt tenkes at de duger en god runde til på langtur, men til vanlig seiling blir de for tunge å bakse med. Pluss at jeg ikke lengre makter å flate ut storseilet, eller få busen nok fremover. Så det blir mye kreng og lite høyde på kryss. Har ikke verdens mest trimmbare rigg heller så det er begrenset hva jeg får til.. Genoa fikk jeg byttet etter å ryddet på loftet og fant ei fin, men eldre Elvstrøm Racing fokke stuka bak i et rom der. Var crispy og fin i duken, noen rustflekker som jeg skal få tatt men ellers "som ny" i forhold til genoaen jeg har brukt til nå. Har også vært en utfordring å krysse med svær genoa iom at jeg har babystag, så å slå er masete, særlig når jeg seiler alene. Blir kjekt med ei mindre fokke. Sikkert mange som mener at det ikke er så viktig med seiltrim på turbåt, men ingenting irriterer meg mer enn å ikke "få til" en nydelig krysslegg på tur. For det er utrolig tilfredsstillende å kjenne at det er god driv og fart i båten, å sitte å kjenne på at "det lugger" gjør meg sur ;-) Særlig hvis det også gjør at vi krenger unødvendig, må reve tidligere osv. Ender med å senke seila og starte motor... -- Problemet er selvsagt at når jeg får et bedre storseil på plass så vil jeg begynne å tenke veldig mye på at jeg har fast trebladspropell. Og får jeg tak i trebladsfoldepropell så begynner jeg å tenke på hvor ruglete finnishen er på bunnen, osv osv. Men kanskje en dag seiler jeg kryss ut fjorden med et glis om kjeften, og da er det jo greit ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.