Sjøvind
Båten er en Hansvik 18 fra 1985 jeg kjøpte i fjor. Etter å ha brukt store deler av høsten på å reparere akterspeilet fikk jeg endelig båten på sjøen i oktober, for så å oppdage en lekkasje i kjølen. Satte den da bort for vinteren, var og hentet den nå etter påske. Jeg hadde bestemt meg for å fjerne alt bunnstoff for å se om det var flere skader/lekkasjer. Leide inn noen ungdommer som tok dette på to kvelder med skrape og diverse slipeverktøy.
Lekkasjestedet ser ut til å være enkelt å reparere, skyldtes et slurvete forsøk på å tette et rent, rundt hull, som trolig har vært til en nygle. Slipte litt på dette med flapdisc i kveld.
Ellers er det noen steder hull i gelcoat, dette er vel bare å slipe jevnt og male flere strøk med epoksyprimer over? Evt sparkle litt hvis behov.
To forhold bekymrer meg mer; sprekker i gelcoat og litt inn i laminat samt ei kjøllist som er slurvete montert.
Begynner med sprekkene. Disse følger samme bordgang som dørken er støpt fast i, omtrent der hvor dørkplata møter skrogbunn. Tok og slipte litt et sted med disse sprekkene, så forsiktig som jeg klarer med flapdisc. Slipte vekk gelcoat, og så til min fortvilelse at sprekkene fortsatte inn i laminatet. Slipte så bittelitt til, og sprekkene forsvant.
Tror egentlig ikke disse sprekkene svekker båten særlig mye, i hvert fall hvis de ikke er dypere enn de jeg sjekket. Det dreier seg om massevis av lange sprekker, fra en liten meter framfor hekken og ca to meter framover, på begge sider. Jeg ønsker å få ordnet dette slik at det blir tett, og sterkt nok. Spiller ingen rolle hvordan det blir seende ut, eller om det ikke blir hundre prosent jevnt. Ønsker innspill på hva jeg bør gjøre med dette. Forslag?
Det neste er kjøllista, selgeren sa at den er skrudd med selvborende skruer og tettet med et stoff kjøpt et sted de selger campingvogner (alarmklokkene mine burde selvsagt ringt da jeg fikk vite dette, men det gjorde de altså ikke. Eller, de gjorde kanskje det så vidt, men jeg var nok litt blendet av ny motor og kartplotter). Tenker på å fjerne lista og bore opp hullene, fylle de med fortykket epoksy og montere på nytt (forbore og bruke sika/tec7). Mye arbeid, ikke minst med å støtte opp båten slik at kjølen frigjøres. Forslag?