Sjøvind
Alltid kjedelig å komme over tråder som ikke er avsluttet, så tenkte jeg skulle følge opp litt her Jeg endte opp med en slags kombinasjon av de fleste rådene som kom opp.
Slipte videre og fikk relativt symmetriske mønstre på begge sider. Sprekkene følger der hvor dørkplata er støpt fast. Slipte vekk det meste av sprekker, enkelte steder hvor det var delaminering slipte jeg helt gjennom. Slipte også vekk gelcoat i et mye bredere parti slik at jeg fikk lagt på godt med duk. Der jeg bare fjernet gelcoat lot jeg det stå igjen noen små flekker for å ha en referanse til hvor dypt jeg hadde slipt.
Brukte epoksy med langsom herder. La først remser med 200 gr for å ha et underlag å støpe mot.
Så gikk jeg over til å bruke 450 gr biaxial med økende bredde. Der jeg hadde slipt gjennom, eller nesten gjennom, la jeg først lapper med 450 gr i økende størrelse slik at det ble noenlunde plant. Mye jobb med å klippe til duk, lagde et merkesystem slik at jeg fikk lagt duken på riktig sted i riktig rekkefølge. Hadde båten stående på kjølen på to bukker slik at jeg kunne vippe den litt over, tok en side av gangen. Var likevel ikke spesielt gøy å ligge under der og legge på duk. Var flere ganger jeg skulle ønske jeg hadde 3-4 armer Brukte bagasjestrikk fra fenderlist til kjøl for å holde de største dukene mens jeg mettet med epoksy.
På dette tidspunktet var jeg ganske lei av hele båten, hadde fokus på å få det tett, sterkt nok og bli ferdig, så ble ikke all verdens finish. Slipte litt til slutt og sparklet overgangen mellom gelcoat og ny duk.
La på 4 strøk med epoksyprimer, 5 strøk på støpen og der det manglet gelcoat.
To strøk bunnstoff til slutt.
Tok også av kjøllista, ble en del sliping og støping der også, den ble lagt på utenpå epoksyprimeren. Forborret før skruing og brukte rikelig med tech-7.
Det lille hullet som startet det hele var som ventet den enkleste reparasjonen; slipte litt, la på en kladd med epoksy fortykket med bomullskutt fra innsiden og noen lapper med duk fra utsiden.
Båten har nå vært i bruk en sommer og er tett