roy muggerud Startet 23.April.2017 Link til dette innlegget Startet 23.April.2017 kan man bruke saltsyre til og vaske gellcoaten under båte og hva er blandings forholdet mellom vann og saltsyre båten ligger i ferskvann får dette brune belegget Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 23.April.2017 Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 (redigert) Velkommen på forumet.Bruk Ferrobeet rustvask,ferdig blanda effektiv i bruk.Bare å spraye på å vente Redigert 23.April.2017 av Jakob T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 23.April.2017 Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 Använd medel med oxalsyra. Finns i båttillbehörsaffärer eller t.ex Biltema fälgrengöring. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 23.April.2017 Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 Er det rur på båten som ligg i ferskvaten? Om ikkje, er det vel andre vaskemidlar som er meir effektive. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.April.2017 Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 Ja saltsyre er supert som vannlinjerens. Eg har brukt 50/50 med vann og, + ein god dasj zalo eller båtshampo oppi for å unngå for rask uttørking. Pass helsa for kjemikalier Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hakkannen Svart 23.April.2017 Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 Du kan fint bruke vanlig 30% saltsyre ublandet hvis du har ei flaske stående (ellers finnes også andre produkter som kan gjøre jobben, som andre også nevner). Saltsyra påføres enklest med svamp. Hansker og vernebriller er viktig, helst langarmet genser/skjorte også! 30% saltsyre er mest effektiv uten å tynne den for mye ut, så selv tynner jeg ikke ut. Skulle du likevel føle deg ukomfortabel med å jobbe med syra uten å tynne den litt er det viktig at du heller syra oppi vannet, ikke motsatt (vann helt oppi syre kan føre til en oppsprutning). Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.April.2017 Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 (redigert) Regelen for å tynne ut syre er følgende: - Syre i vann går ann - Vann i syre blir uhyre Redigert 23.April.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hakkannen Svart 23.April.2017 Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 (redigert) Lars H. skrev 1 time siden: Syre i vann går ann - Vann i syre blir uhyre Akkurat samme regelen som jeg hamrer inn i hodene til elevene mine på naturfagssalen En kamerat fikk etseskader i ansiktet for noen år tilbake da læreren blandet svovelsyre feil vei (andre elever fikk også skader, men dem kjenner jeg ikke og kan ikke uttale meg om). Kun flaks gjorde at ikke synet på ene øyet ikke gikk tapt, selv nå i alle fall 20 år senere ser man skadene godt. Så bland riktig vei, det er viktig! Og bruk vernebriller og hansker, det gjelder også for svakere syrer (og baser). Redigert 23.April.2017 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.