Jump to content

Bruke saltsyre til å vaske gelcoaten? Blandingsforhold?

roy muggerud

Recommended Posts

Du kan fint bruke vanlig 30% saltsyre ublandet hvis du har ei flaske stående (ellers finnes også andre produkter som kan gjøre jobben, som andre også nevner). Saltsyra påføres enklest med svamp. Hansker og vernebriller er viktig, helst langarmet genser/skjorte også! 30% saltsyre er mest effektiv uten å tynne den for mye ut, så selv tynner jeg ikke ut. Skulle du likevel føle deg ukomfortabel med å jobbe med syra uten å tynne den litt er det viktig at du heller syra oppi vannet, ikke motsatt (vann helt oppi syre kan føre til en oppsprutning).

Regelen for å tynne ut syre  er følgende: - Syre i vann går ann - Vann i syre blir uhyre

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 1 time siden:

Syre i vann går ann - Vann i syre blir uhyre

Akkurat samme regelen som jeg hamrer inn i hodene til elevene mine på naturfagssalen:yesnod: 

En kamerat fikk etseskader i ansiktet for noen år tilbake da læreren blandet svovelsyre feil vei (andre elever fikk også skader, men dem kjenner jeg ikke og kan ikke uttale meg om). Kun flaks gjorde at ikke synet på ene øyet ikke gikk tapt, selv nå i alle fall 20 år senere ser man skadene godt. Så bland riktig vei, det er viktig! Og bruk vernebriller og hansker, det gjelder også for svakere syrer (og baser).

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...