Vosso63
Forum og forum! Dette er ikke en spesifikk gruppe på Facebook eller et lukka nettsted for bare en type båtfolk. Båtplassen er et enormt stort forum, og er så rikt og hyppig representert på alminnelige søk på Google at det framstår som et "Båtipedia" i seg sjøl.
Forumet er også et nettsted, et sosialt fellesskap for en del medlemmer. Mange av disse skriver hyppig i en stor flora eller fauna av forskjellige emner, tråder, prosjekter. Mange av disse faste, altså de som har Båtplassen som hovednettsted, har båt som hovedinteresse, hobby, yrke, eller bostad.
Andre, som meg, bruker Båtplassen veldig spesifikt til akkurat sin båt og sine snevre interesser. Den båten jeg lar drømmer og tanker spinne rundt er i og for seg stor, men tilhører det rimeligere, men sterkt arbeidskrevende, elementet "Trebåt".
Jeg kjenner til ganske mange som bare bruker båtplassen som noe en stikker innom, eller som en søker etter fakta og kunnskap i. Noen av dem som følger prosjektet mitt er sjelden å se som aktive skrivende medlemmer. En må gjerne registrere seg for å slenge inn et tilleggsspørsmål. Dermed blir det myriader av medlemmer med en viss profil, men lite innhold. Hva majoriteten har av farkoster er det dermed umulig å si, men de som "bor" i forumet er vel så opphengt i båter at de er en vesentlig del av både livet, økonomien og sjelelivet, noe som igjen tenderer mot store båter.
Sjøl har jeg tre aktive båter. Withjolle 10' (50år gml), Strandebarmar 16' (40år gml) og Dory 32' (60 år gml)