Jump to content

Førstegangs båtkjøper

AlfaEagle

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Jeg har lest mye her på forumet, og det er jo en utømmelig kilde av kunnskap for oss ferskinger.

Vi vurderer å kjøpe vår første båt, og jeg er åpen for det meste, bare det ikke er for trangt ombord. Vi er to voksne, to barn og en dekkshund. Hastighet er ikke viktig for oss.

Noen spørsmål dukker opp:

1. Hva er forventet levetid på en utenbordsmotor?

2. Hva med innenbords diesel hhv fersk- og saltvannkjølt?

3. Noen båtmerker vi bør styre unna?

4. Hvordan bør vi få en vurdering av potensielle skuter fra noen som vet vet hva man skal se etter?

Vi bor i nærheten av Oslofjorden, og ser ikke for oss de svært lange turene med det første.

På forhånd takk for hjelpen.

1. Hva er forventet levetid på en utenbordsmotor?

Det er vel bruk og vedlikehold som bestemmer det, vanskelig å si uten kompresjonstest osv. Vær obs på at eldre utenbordsmotorer er "si" på drivstoff i forhold til dagens modeller med datastyrt tenning og innsprøytning.

2. Hva med innenbords diesel hhv fersk- og saltvannkjølt?

Innenbords diselmotor er jo rimeligere i bruk, men kanskje dyrere i innkjøp. Det du skal se etter i en innenbords disel med sjøvannskjøling er tering i eksosmanifoil og motorblokk. Ta ut sinkanodene og sjekk tilstand og spør om disse er skiftet. Bruk en skrutrekker i hullene til anoden og "kjenn " om jærnet eller støpegodset er mykt, er det det, styr unna.

3. Noen båtmerker vi bør styre unna?

Fire personer og hund trenger stor plass, båt med stort akterdekk må være et must for deg.

4. Hvordan bør vi få en vurdering av potensielle skuter fra noen som vet vet hva man skal se etter?

Søk etter en speider her på Båtplassen og du får garantert hjelp til å se på båt.

Lykke til med båtkjøp og båtlivet

Det er kjekt å vite hvor stor båt (omtrent) man har i tankene, hva slags bruk, og hvor mye penger til rådiget  :yesnod:

mvh

M.

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for tips.

Jeg er usikker på størrelse, jeg vurderer både seilbåt, daycruicer og cabincruicer. I og med at jeg ikke har eid båt før, er vel max størrelse ca 35 fot. Budsjett er vel opp til en halv million. Dvs at det kan være like riktig å bruke 100' som 500' om vi får en båt som passer for oss.

Jeg har vært mye på sjøen i mitt liv, og regner meg selv som litt sjøvant. Har dykket i 20 år, det har gitt meg mye båterfaring og -glede :diving:

Vedr. Speiderordningen, det er jo et genialt tiltak.

OK, da er vi litt nærmere :-)

Hvis plass til overnatting betyr noe, kjøp båt med aktercabin. Eksempler kan være Saga 27 eller Nidelv 28. Den ene er tradisjonell snekke den andre en halvplaner. Begge sjøsterke og gjennomprøvde båter, fra anerkjente produsenter. Men i dette skiktet er det mye å velge i mellom.

Hvis kjøp av båt med innenbordmotor, velg ferskvannskjølt diesel. Yanmar og Volvo Penta er vel markedsledende. Sjøvannskjølt betyr gammel motor, med mulige tæringer i gods.

Hvis fart og vannsport likevel skulle være poenget, (og drivstofføkonomi er underordnet) velges en eller annen skjærgårdsjeep med påhenger.

Seil er et kapittel for seg. Her er det bare å plotte inn antall fot, og ønsket beløp på Finn og se hva som dukker opp. Svenske produsenter står høyt i kurs, men mange har også god glede av sin Bavaria (serieprodusert tysker), selv om noen mener den er sjøens svar på Lada.

500K er kanskje litt i underkant hva seilbåt angår, da en familie på 4 med hund nok bør opp i hvert fall 32 fot. En meget gjennomprøvet og velseilende 32 foter er Comfortina 32, som ligger rundt 400 K for et bra eksemplar, men også her er det mye å velge i.

Jeg har kun forholdt meg til tanker om brukt båt her.

mvh

M.

Marna

For en familie som dere synes jeg Scand Nordic evnetuelt Baltic er et bra valg. Sistnevnte er noe dyrere. Du bør ikke gi mer enn 500` for en godt vedlikholdt Nordic med en bra dieselmotor. Da får du en båt som har bra plass. Båten er fin og bevege seg på både for dere og hunden.

Du får også en båt som er populær og som derfor holder seg godt i pris.

Årsmodell fra 85-86 mod og nyere. Vær obs på at syrefast pulpit ++ kom i -86.

Båten er meget retningsstabil, og enkel å "kjøre". Untaket er finmanøvrering i mye vind der en bauthruster er til stor hjelp.

Båten går bra i sjøen, men kan være ganske våt i mye sjø.

Ellers så er det jo mye å velge i av andre merker.

Lykke til!

:cheers:

For en familie som dere synes jeg Scand Nordic evnetuelt Baltic er et bra valg.

Vi er en familie på to voksne og tre barn! For oss er Scand 29 Baltic et meget vellykket valg, en kjempeflott familiebåt. Nå har vi en helt ny båt og jeg kjenner ikke spesielt godt tidligere modeller, men båten har mange gode egenskaper :yesnod:

Vi anbefaler at dere ihvertfall vurderer en Baltic før dere bestemmer dere :yesnod:

Lykke til :seeya:

Siden du er så åpen på type båt vil jeg gjerne si litt om seilbåt. Det er jo gjerne to leirer dette med seilbåt VS motorbåt. Jeg er selv seilbåtmann, men på ingen måte fanatisk.

Ser du bare for deg dagsturer, tror jeg ikke en familieseilbåt er det ideelle, men til overnattingsturer

:wink:

Slik som jeg ser det får du større askjonsradius med seilbåt. Det er velsignet stille når seilene står fint og man kan slå av motoren, det eneste du hører er lyden av vann som klukker langs båtsiden. Man kan man være litt aktiv underveis, seilingen er ikke bare å sitte ned, og flere enn styrmannen får oppgaver underveis. Det er imidlertid litt mer å passe på og seilbåt i 30+ klassen er ikke så lett å ta ut alene som en motorbåt. Sikkert mange som ikke er enig med meg i siste utsagn, men i snitt tror jeg det er slik.

Med seilbåt er turen en del av målet....

Dersom det er bruktbåt du skal ha, søk på finn.no og se hva som finnes. Snakk med folk som har slike båter som du tenker på, og dersom du har mulighet for det, be om å få være med en tur. Jeg tror ikke jeg ville valgt en Comfortina 32 til første seilbåt. Dette er en litt vassere familieseiler som gjerne krever litt mer erfaring. Det er en flott båt, men jeg tror ikke det er den ideelle nybegynnerbåt. Ellers er jeg helt enig i dette med svenske båter. Jeg tror Bavaria er bedre enn sitt rykte, det er i alle fall ikke noe Lada. Maxi 95 med ny motor muligens?, det er gamle båter, men fremdeles populære, de har stor plass og separat akterkabin. De oppleves som stabile, lettseilte og familievennlige. Har lyst på en slik selv...

De fleste båtfolk er glad i å snakke om båt, og å vise frem båten sin. Gå en tur brygglengs, snakk med folk (i både motor og seilbåter). Fortell at du lurer på båt men ikke er bestemt på type enda. Du vil antagelig få mange tilbud om å komme ombord å se, og noen tilbud om en tur på sjøen....

Lykke til og hold oss oppdatert, det skal bli spennende å se om det blir båt og hva det blir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...