Frissy Startet 23.April.2017 Link til dette innlegget Startet 23.April.2017 Skal på hentetur til helgen og lurte litt på hva som er nødvendig og hva som er lurt. Følgende har jeg tenkt på: -vhf -mobil -GPS og kart -ekstra (driv)anker -reserve diesel filter -lommelykt -varmt tøy/flytedress -mat/drikke -tauverk nok -fendere nok -fotokamera -nok drivstoff Siden det er mange her som har gjort dette mange ganger kanskje noen kan fylle på litt? Link to post
Eureka Svart 23.April.2017 Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 Et utvalg verktøy: komplett sett fastnøkler, en stor og en liten skiftnøkkel, vannpumpetang, et utvalg skrujern. Egnet verktøy til å ta av dieselfilter og eventuelt et knippe kobberpakninger. Elektrikkertape og armert tape for taping av eventuelle skarpe ting/ dårlige wire mtp seil og kroppsdeler. En liten tube tec7. Elektrikkertang og skjøtehylse. Tisseflaske. God tur ? Link to post
index Svart 23.April.2017 Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 Ekstra impeller og egnet verktøy til å skifte denne. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Disisel Svart 23.April.2017 Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 Du sier ingenting om type båt, alder, distanse, osv. Det er derfor vanskelig å komme med noen råd. Link to post
Vrod Svart 23.April.2017 Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 Meld deg inn i RS så du kan få hjelp hvis noe skulle skje. Nå kommer sommeren? Link to post
Eureka Svart 23.April.2017 Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 -det er vel en mamba 31,1 seilbåt ? Hvilken motor står i den? -da kan du få konkrete tips. Link to post
Marida Svart 23.April.2017 Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 Dette lurer jeg litt på også. Ser ut som jeg har klart å få med meg 80% av hva som er nevnt, men tror vi klarer oss Link to post
Vrod Svart 23.April.2017 Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 Marida skrev 4 minutes ago: Dette lurer jeg litt på også. Ser ut som jeg har klart å få med meg 80% av hva som er nevnt, men tror vi klarer oss Du har vel så mange kjente rundt kysten at du nesten kan snørekjøre hele veien rundt? Nå kommer sommeren? Link to post
Eureka Svart 23.April.2017 Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 -ekstra slangeklemmer. :) Link to post
Krimart Svart 23.April.2017 Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 Er det innenbords motor ville jeg hatt ekstra impeller og reimer med ( i tillegg til ekstra filterinnsats som du nevnte selv). Ta også med mulitmeter, noen sikringer, kabelsko-sett, lanternepærer, noen meter med ledning. Treplugger og seabung. Er det seilbåt? I så fall en skikkelig baufil og /eller wirekutter, noen ekstra sjakler, noen meter 4mm. dyneema (for å lage surringer), spinnakertape, seilnåler og tråd. Link to post
Frissy Svart 23.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 Her kom det mye bra. Nei seilbåt har jeg, dette er en snekke med 170hk volvo 10 mod. Link to post
Eureka Svart 23.April.2017 Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 Ah, da blandet jeg deg med en annen. Link to post
Frissy Svart 23.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 Eureka skrev 1 minute ago: Ah, da blandet jeg deg med en annen. Men tenkte jo egentlig at lista kunne være nyttig for flere... og dine tips var da absolutt brukbare for meg/oss også Link to post
Eureka Svart 23.April.2017 Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 ? mye kommer jo ann på tilstanden på båten, hvor gammelt ting er, elektrisk opplegg, motor, dieseltanktilstand... Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.April.2017 Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 Jeg har alltid med nettbrett . Stoler aldri på at plotter som er i båten er nok. Nettbrettet har ført meg trygt hjem på alle mine henteturer. En bærbar Vhf er og lurt. Masse tips over her er gode. Men skal du reise med fly er det jo begrenset hva du får med. Jeg har som krav at båten er innmeldt i Rs. En kikkert kan være grei å ha. Endelig ble det Bobåt Link to post
Frissy Svart 23.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 Bjørn Løvjomås skrev 6 minutes ago: Jeg har alltid med nettbrett . Stoler aldri på at plotter som er i båten er nok. Nettbrettet har ført meg trygt hjem på alle mine henteturer. En bærbar Vhf er og lurt. Masse tips over her er gode. Men skal du reise med fly er det jo begrenset hva du får med. Jeg har som krav at båten er innmeldt i Rs. En kikkert kan være grei å ha. Båten og eier er i RS, og nettbrettet skal lades. :) Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.April.2017 Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 Sørg også for at du har med en liten batteripakke til nettbrettet. Svikter strømforsyning ombord tapper du fort nettbrettet i dagslys. Endelig ble det Bobåt Link to post
sap_2000 Svart 23.April.2017 Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 Mye bra tips. Her er noen ting til jeg synes er nyttig. - Voltmeter/ multimeter - Ipadholder - ladekabler og forgrening - powerbank som backup om ladinga streiker - Under dårlige forhold sørge for at båten har et langt tau på minst 25 meter til drivanker, samt rigge opp ankeret med tau fra cockpit til baug og retur til cocpit på utsiden av rekka slik at man ikke trenger å gå frem langs dollbord for å hive ut ankeret. - Strips - ducktape - maskeringstape (kjekt til å sette fast ting og tang som ikke skal skli rundt) - tørkerull - engangshansker - ekstra poser - klut - antiskli - nok mat, drikke og snop for hele turen hjem da det ofte er vanskelig å få handlet underveis når man kjører til sent. Baggen blir alltid blytung uansett, så kjekt om sengetøy etc er i båten. Mvh. SAP Link to post
Eureka Svart 23.April.2017 Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 Ahhh engangshansker ja.. ? Gull verdt om man må balle med diesel... nå nærmer vi oss fult operativ båt for ferietur ? Som instruktøren sa da jeg tok lappen på M113 vogn i Forsvaret " med gjengetape og skiftnøkkel kan du reparere alt på denne jævla vogna". ( eller fryseboksen, som den ble omdøpt til, ettersom varmeapparatet aldri funka) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.April.2017 Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden: Sørg også for at du har med en liten batteripakke til nettbrettet. Svikter strømforsyning ombord tapper du fort nettbrettet i dagslys. Gjerne liten, men størst mulig :-). Ett brett suger mye strøm, vanlige batteripakker holder ikke lenge. Claes sin største batteripakke holder noen timer. http://www.clasohlson.com/no/Powerbank-20000-mAh,-Clas-Ohlson/Pr387355000 Kompass. Hvis du begynner å gå tom for strøm så kan du sjekke posisjon av og til og seile på kompasskurs frem til neste sjekk. Link to post
Fru Jacobsen Svart 24.April.2017 Link til dette innlegget Svart 24.April.2017 Papirkart og blyant "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Vrod Svart 24.April.2017 Link til dette innlegget Svart 24.April.2017 Fru Jacobsen skrev 36 minutes ago: Papirkart og blyant Kredittkort og koordinater på puber man har i nærhet av kurs? Nå kommer sommeren? Link to post
LALUNA II Svart 24.April.2017 Link til dette innlegget Svart 24.April.2017 Skal du flytte denne skonnerten langt ? begynner jo å ligne full utrustning ? Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Marida Svart 24.April.2017 Link til dette innlegget Svart 24.April.2017 Vrod skrev for 14 timer siden: Du har vel så mange kjente rundt kysten at du nesten kan snørekjøre hele veien rundt? He, he, nei jeg kjenner egentlig ikke så mange, men var litt moro når jeg kom i båten på lørdag, 4 timers biltur hjemmefra, så sier karen i nabobåten, Hei, deg har vi venta på. Så på bååtplassen.no at du skulle komme. Link to post
Vrod Svart 24.April.2017 Link til dette innlegget Svart 24.April.2017 Marida skrev 1 minute ago: He, he, nei jeg kjenner egentlig ikke så mange, men var litt moro når jeg kom i båten på lørdag, 4 timers biltur hjemmefra, så sier karen i nabobåten, Hei, deg har vi venta på. Så på bååtplassen.no at du skulle komme. Det er jo gøy. Dere får ha en god tur rundt. Nå kommer sommeren? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn