Jesper90
Vet at flere tråder rundt denne dynamoen/Generatoren har vært oppe tidligere, Men ikke klart å finne svar på spørsmålet mitt allikevel.
Har en volvo penta md5 fra 1982 med en dynamo som ikke lader. Har ikke allverdens med peiling på disse så henvender meg hit i håp om å få svar!
Alt ser tilsynelatende bra ut,men dynamoen lader ikke. Forrige eier har lekt litt elektrikker med de få ledningene som er i ombord i båten men alt fungerer som det skal så den burde i i teorien lade. På bryterpanelet når jeg vrir om nøkkelen så lyser begge lampene som de skal! OIL og AMP, Men det kommer ungen lyd fra "alarmen" så tror bare denne er gåen,men det bør vel ikke ha så mye å si? På batteriet var 12.64v både før og etter start på motoren. Så ingen lading skjer i det hele tatt. Prøvde å leke meg litt med multimeteret å fikk alt fra 11.4 - 15.5v alt ettersom hvor jeg plasserte + "pinnen" på de forskjellige tilkoblingsmulighetene bakpå dynamoen. Har lett etter koblingskjemaer på denne dynamoen uten å finne noe annet en kryptiske små tegninger jeg ikke klarer tyde. Så spørsmålet mitt er da, Hvor skal egentlig disse ledningene være koblet? iforhold til bildet jeg tok, Eller er alt koblet riktig? Lurer også på hva den som er under den kobling rett under "øverste" tilkoblingspunkt hvor jeg tror det står +8 til?Dette er tilsynelatende den orginale dynamoen (Marchal) Takker på forhånd for svar