Jump to content

Edit History

Ebel

Ebel

Hei

nå vet jeg ikke om du har løst dette problemet? Jeg har nettopp kjøpt båt med MD5B maskin (82).

 

B+ = tilkobling til batteri (ladespenningskabel). Jeg ser at min generator (dynamo) har koblet B+ (ladestrøm fra generator) via en bryter før strømmen når batteriet. Grunnen til denne bryteren er enkel: Man skal kunne kjøre motoren uten at dynamoen belaster motoren, gjelder særlig små motorer med få HK. Noen båter har et rele istedetfor en bryter, og da betjenes dette releet fra Panelet i cokpit. Her kan det altså være en feilkilde. Det andre er at selve laderegulatoren (vanligvis en svart plastkapsling på generatoren) er gåen. Dens oppgave er å åpne "strømkrana" dvs ladestrømmen. Før regulatoren sitter det likeretterdioder inne i selve generatoren fordi den lager vekselstrøm, og her er nok en feilkilde på gamle generatorer.

 

Laderegulatoren er gjerne koblet til D+ på generatoren, samme tapning som går til "ladelampen" på panelet. Når generatoren snurrer er det alltid spenning her. Hensikten  er å måle spenningsforskjell mellom batteriet (B+) og D+, slik at regulatoren vet hvor mye strøm den må levere (ja det heter spenningsregulator, og den skal sørge for et konstant spenningsnivå, men vi må huske at strøm er en funksjon av spenning og motstanden i batteriet - som er mindre når det er utladet). Jo lavere spenningen er på batteriet, desto mer strøm må leveres. D+ skal normalt ligge litt høyere i spenning enn batteriet. når motoren går, ca 0,8 til 1V. Håper dette hjalp. Tips: Kjøp ny generator på 75A, du får de til under 2000,-

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70354830

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/kurs-batterier-og-lading-i-båten-del-2-lader-og-dynamo

 

https://books.google.no/books?id=bd-m8_-4I8oC&printsec=frontcover&hl=no#v=onepage&q&f=false

Ebel

Ebel

Hei

nå vet jeg ikke om du har løst dette problemet? Jeg har nettopp kjøpt båt med MD5B maskin (82).

 

B+ = tilkobling til batteri (ladespenningskabel). Jeg ser at min generator (dynamo) har koblet B+ (ladestrøm fra generator) via en bryter før strømmen når batteriet. Grunnen til denne bryteren er enkel: Man skal kunne kjøre motoren uten at dynamoen belaster motoren, gjelder særlig små motorer med få HK. Noen båter har et rele istedetfor en bryter, og da betjenes dette releet fra Panelet i cokpit. Her kan det altså være en feilkilde. Det andre er at selve laderegulatoren (vanligvis en svart plastkapsling på generatoren) er gåen. Dens oppgave er å åpne "strømkrana" dvs ladestrømmen. Før regulatoren sitter det likeretterdioder inne i selve generatoren fordi den lager vekselstrøm, og her er nok en feilkilde på gamle generatorer.

 

Laderegulatoren er gjerne koblet til D+ på generatoren, samme tapning som går til "ladelampen" på panelet. Når generatoren snurrer er det alltid spenning her. Hensikten  er å måle spenningsforskjell mellom batteriet (B+) og D+, slik at regulatoren vet hvor mye strøm den må levere (ja det heter spenningsregulator, og den skal sørge for et konstant spenningsnivå, men vi må huske at strøm er en funksjon av spenning og motstanden i batteriet - som er mindre når det er utladet). Jo lavere spenningen er på batteriet, desto mer strøm må leveres. D+ skal normalt ligge litt høyere i spenning enn batteriet. når motoren går, ca 0,8 til 1V. Håper dette hjalp. Tips: Kjøp ny generator på 75A, du får de til under 2000,-

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70354830

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/kurs-batterier-og-lading-i-båten-del-2-lader-og-dynamo

Ebel

Ebel

Hei

nå vet jeg ikke om du har løst dette problemet? Jeg har nettopp kjøpt båt med MD5B maskin (82).

 

B+ = tilkobling til batteri (ladespenningskabel). Jeg ser at min generator (dynamo) har koblet B+ (ladestrøm fra generator) via en bryter før strømmen når batteriet. Grunnen til denne bryteren er enkel: Man skal kunne kjøre motoren uten at dynamoen belaster motoren, gjelder særlig små motorer med få HK. Noen båter har et rele istedetfor en bryter, og da betjenes dette releet fra Panelet i cokpit. Her kan det altså være en feilkilde. Det andre er at selve laderegulatoren (vanligvis en svart plastkapsling på generatoren) er gåen. Dens oppgave er å åpne "strømkrana" dvs ladestrømmen. Før regulatoren sitter det likeretterdioder inne i selve generatoren fordi den lager vekselstrøm, og her er nok en feilkilde på gamle generatorer.

 

Laderegulatoren er gjerne koblet til D+ på generatoren, samme tapning som går til "ladelampen" på panelet. Når generatoren snurrer er det alltid spenning her. Hensikten  er å måle spenningsforskjell mellom batteriet (B+) og D+, slik at regulatoren vet hvor mye strøm den må levere (ja det heter spenningsregulator, og den skal sørge for et konstant spenningsnivå, men vi må huske at strøm er en funksjon av spenning og motstanden i batteriet - som er mindre når det er utladet). Jo lavere spenningen er på batteriet, desto mer strøm må leveres. D+ skal normalt ligge litt høyere i spenning enn batteriet. når motoren går, ca 0,8 til 1V. Håper dette hjalp. Tips: Kjøp ny generator på 75A, du får de til under 2000,-

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70354830

Ebel

Ebel

Hei

nå vet jeg ikke om du har løst dette problemet? Jeg har nettopp kjøpt båt med MD5B maskin (82).

 

B+ = tilkobling til batteri (ladespenningskabel). Jeg ser at min generator (dynamo) har koblet B+ (ladestrøm fra generator) via en bryter før strømmen når batteriet. Grunnen til denne bryteren er enkel: Man skal kunne kjøre motoren uten at dynamoen belaster motoren, gjelder særlig små motorer med få HK. Noen båter har et rele istedetfor en bryter, og da betjenes dette releet fra Panelet i cokpit. Her kan det altså være en feilkilde. Det andre er at selve laderegulatoren (vanligvis en svart plastkapsling på generatoren) er gåen. Dens oppgave er å åpne "strømkrana" dvs ladestrømmen. Før regulatoren sitter det likeretterdioder inne i selve generatoren fordi den lager vekselstrøm, og her er nok en feilkilde på gamle generatorer.

 

Laderegulatoren er gjerne koblet til D+ på generatoren, samme tapning som går til "ladelampen" på panelet. Når generatoren snurrer er det alltid spenning her. Hensikten  er å måle spenningsforskjell mellom batteriet (B+) og D+, slik at regulatoren vet hvor mye strøm den må levere (ja det heter spenningsregulator, og den skal sørge for et konstant spenningsnivå, men vi må huske at strøm er en funksjon av spenning og motstanden i batteriet - som er mindre når det er utladet). Jo lavere spenningen er på batteriet, desto mer strøm må leveres. D+ skal normalt ligge litt høyere i spenning enn batteriet. når motoren går, ca 0,8 til 1V. Håper dette hjalp. Tips: Kjøp ny generator på 70A, du får de til under 2000,-

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70354830

Ebel

Ebel

Hei

nå vet jeg ikke om du har løst dette problemet? Jeg har nettopp kjøpt båt med MD5B maskin (82).

 

B+ = tilkobling til batteri (ladespenningskabel). Jeg ser at min generator (dynamo) har koblet B+ (ladestrøm fra generator) via en bryter før strømmen når batteriet. Grunnen til denne bryteren er enkel: Man skal kunne kjøre motoren uten at dynamoen belaster motoren, gjelder særlig små motorer med få HK. Noen båter har et rele istedetfor en bryter, og da betjenes dette releet fra Panelet i cokpit. Her kan det altså være en feilkilde. Det andre er at selve laderegulatoren (vanligvis en svart plastkapsling på generatoren) er gåen. Dens oppgave er å åpne "strømkrana" dvs ladestrømmen. Før regulatoren sitter det likeretterdioder inne i selve generatoren fordi den lager vekselstrøm, og her er nok en feilkilde på gamle generatorer.

 

Laderegulatoren er gjerne koblet til D+ på generatoren, samme tapning som går til "ladelampen" på panelet. Når generatoren snurrer er det alltid spenning her. Hensikten  er å måle spenningsforskjell mellom batteriet (B+) og D+, slik at regulatoren vet hvor mye strøm den må levere (ja det heter spenningsregulator, og den skal sørge for et konstant spenningsnivå, men vi må huske at strøm er en funksjon av spenning og motstanden i batteriet - som er mindre når det er utladet). Jo lavere spenningen er på batteriet, desto mer strøm må leveres. D+ skal normalt ligge litt høyere i spenning enn batteriet. når motoren går, ca 0,8 til 1V. Håper dette hjalp. Tips: Kjøp ny generator på 70A, du får de til under 2000,-

Ebel

Ebel

Hei

nå vet jeg ikke om du har løst dette problemet? Jeg har nettopp kjøpt båt med MD5B maskin (82).

 

B+ = tilkobling til batteri (ladespenningskabel). Jeg ser at min generator (dynamo) har koblet B+ (ladestrøm fra generator) via en bryter før strømmen når batteriet. Grunnen til denne bryteren er enkel: Man skal kunne kjøre motoren uten at dynamoen belaster motoren, gjelder særlig små motorer med få HK. Noen båter har et rele istedetfor en bryter, og da betjenes dette releet fra Panelet i cokpit. Her kan det altså være en feilkilde. Det andre er at selve laderegulatoren (vanligvis en svart plastkapsling på generatoren) er gåen. Dens oppgave er å åpne "strømkrana" dvs ladestrømmen. Før regulatoren sitter det likeretterdioder inne i selve generatoren fordi den lager vekselstrøm, og her er nok en feilkilde på gamle generatorer.

 

Laderegulatoren er gjerne koblet til D+ på generatoren, samme tapning som går til "ladelampen" på panelet. Når generatoren snurrer er det alltid spenning her. Hensikten  er å måle spenningsforskjell mellom batteriet (B+) og D+, slik at regulatoren vet hvor mye strøm den må levere (ja det heter spenningsregulator, og den skal sørge for et konstant spenningsnivå, men strøm er en funksjon av spenning og bettriets motstand - som er mindre når batteiet er flatere). Jo lavere spenningen er på batteriet, desto mer strøm må leveres. D+ skal normalt ligge litt høyere i spenning enn batteriet. når motoren går, ca 0,8 til 1V. Håper dette hjalp. Tips: Kjøp ny generator på 70A, du får de til under 2000,-

Ebel

Ebel

Hei

nå vet jeg ikke om du har løst dette problemet? Jeg har nettopp kjøpt båt med MD5B maskin (82).

 

B+ = tilkobling til batteri (ladespenningskabel). Jeg ser at min generator (dynamo) har koblet B+ (ladestrøm fra generator) via en bryter før strømmen når batteriet. Grunnen til denne bryteren er enkel: Man skal kunne kjøre motoren uten at dynamoen belaster motoren, gjelder særlig små motorer med få HK. Noen båter har et rele istedetfor en bryter, og da betjenes dette releet fra Panelet i cokpit. Her kan det altså være en feilkilde. Det andre er at selve laderegulatoren (vanligvis en svart plastkapsling på generatoren) er gåen. Dens oppgave er å åpne "strømkrana" dvs ladestrømmen. Før regulatoren sitter det likeretterdioder inne i selve generatoren fordi den lager vekselstrøm, og her er nok en feilkilde på gamle generatorer.

 

Laderegulatoren er gjerne koblet til D+ på generatoren, samme tapning som går til "ladelampen" på panelet. Når generatoren snurrer er det alltid spenning her. Hensikten  er å måle spenningsforskjell mellom batteriet (B+) og regulatoren, slik at regulatoren vet hvor mye strøm den må levere. Jo lavere spenningen er på batteriet, desto mer strøm må leveres. D+ skal normalt ligge litt høyere i spenning enn batteriet. når motoren går, ca 0,8 til 1V. Håper dette hjalp. Tips: Kjøp ny generator på 70A, du får de til under 2000,-

Ebel

Ebel

Hei

nå vet jeg ikke om du har løst dette problemet? Jeg har nettopp kjøpt båt med MD5B maskin (82).

 

B+ = tilkobling til batteri (ladespenningskabel). Jeg ser at min generator (dynamo) har koblet B+ (ladestrøm fra generator) via en bryter før strømmen når batteriet. Grunnen til denne bryteren er enkel: Man skal kunne kjøre motoren uten at dynamoen belaster motoren, gjelder særlig små motorer med få HK. Noen båter har et rele istedetfor en bryter, og da betjenes dette releet fra Panelet i cokpit. Her kan det altså være en feilkilde. Det andre er at selve laderegulatoren (vanligvis en svart plastkapsling på generatoren) er gåen. Dens oppgave er å åpne "strømkrana" dvs ladestrømmen. Før regulatoren sitter det likeretterdioder inne i selve generatoren fordi den lager vekselstrøm, og her er nok en feilkilde på gamle generatorer.

 

Laderegulatoren er gjerne koblet til D+ på generatoren, samme tapning som går til "ladelampen" på panelet. Når generatoren snurrer ar det alltid spenning her. Hensikten  er å måle spenningsforskjell mellom batteriet (B+) og regulatoren, slik at regulatoren vet hvor mye strøm den må levere. Jo lavere spenningen er på batteriet, desto mer strøm må leveres. D+ skal normalt ligge litt høyere i spenning enn batteriet. når motoren går, ca 0,8 til 1V. Håper dette hjalp. Tips: Kjøp ny generator på 70A, du får de til under 2000,-

Ebel

Ebel

Hei

nå vet jeg ikke om du har løst dette problemet? Jeg har nettopp kjøpt båt med MD5B maskin (82).

 

B+ = tilkobling til batteri (ladespenningskabel). Jeg ser at min generator (dynamo) har koblet B+ (ladestrøm fra generator) via en bryter før strømmen når batteriet. Grunnen til denne bryteren er enkel: Man skal kunne kjøre motoren uten at dynamoen belaster motoren, gjelder særlig små motorer med få HK. Noen båter har et rele istedetfor en bryter, og da betjenes dette releet fra Panelet i cokpit. Her kan det altså være en feilkilde. Det andre er at selve laderegulatoren (vanligvis en svart plastkapsling på generatoren) er gåen. Dens oppgave er å åpne "strømkrana" dvs ladestrømmen. Før denne regulatoren sitter det likeretterdioder inne i selve genartoren fordi den lager vekselstrøm. Og la må den likerettes, og her er nok en feilkilde på gamle generatorer.

 

Laderegulatoren er gjerne koblet til D+ på generatoren, samme taping som går til "ladelampen" på panalen. Hensikten her er å måle spenningsforskjell mellom batteriet og generatoren, slik at regulatoren vet hvor mye strøm den må levere. Vanligvis skal altså D+ ligge litt høyere i spenning enn batteriet. når motoren går, ca 0,8 til 1V. Håper dette hjalp. Tips: Kjøp ny generator på 70A, du får de til under 2000,-



×
×
  • Create New...