Jump to content

Hentetur Arendal til Leangbukta i Asker

Sjøbliss

Recommended Posts

I morgen setter jeg meg på toget for å hente Sofia ??? blir overtakelse tidlig ettermiddag. Første turen blir til Arendal Gjestehavn hvor jeg overnatter. Litt utpå kvelden kommer en håndlanger. Godt å være to. Ruta spikrer vi sammen i morgen kveld men jeg har forberedt et par alternativer allerede ?. Været melder silkeføre så dette må bli bra!

Nå må jeg bare pakke. Masse som skal med av utstyr for en slik tur. Men det er lett å pakke når man gleder seg!

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Da har det gått greit unna!

Gikk du utenfor Jomfruland og rett inn mot Stavern? (flylinje?) Jeg har egentlig tenkt at vi kanskje kan gå "nær" land oppover og ta en pause på Jomfruland før vi kutter over Rakke og kanskje ta en pause til før vi drar innover Oslofjorden. 

Er det helt silkeføre kan det være vi kjører flylinje vi også men da blir pausene egentlig bare å slå på autopiloten og sette ned farten mens vi spiser litt osv. Kommer jo litt an på hvordan forholdene er. Har ikke så lyst å "stresse" hele veien hjem. Jeg må diskutere litt med min makker ombord i morgen hva han har lyst til også. Er jo fredagskvelden når vi kommer hjem så kanskje det blir å koste på? :D :D 

Jeg skal prøve å få lagt inn AIS (senderen ligger i kofferten) ellers bruker jeg mAIS som minimum så kan dere se hva som ble resultatet når vi peiser ut Tromøyfjorden!

Jepp, har sjekket windyty og YR selv og det ser helt sykt stille ut så silkeføre er innafor rekkevidde. Kunne dra i dag også men da uten håndtlanger så valgte da å utsette til fredagen for nordoverreisen. Når været også er bedre fredag så ble det to streker under svaret. :) 

Sjøbliss skrev for 16 timer siden:

Gikk du utenfor Jomfruland og rett inn mot Stavern? (flylinje?) Jeg har egentlig tenkt at vi kanskje kan gå "nær" land oppover og ta en pause på Jomfruland før vi kutter over Rakke og kanskje ta en pause til før vi drar innover Oslofjorden. 

Vi gikk straka vegen fra fyret ved innseilinga til Arendal til bøya på rakke.

Sjøbliss skrev for 18 timer siden:

Er det helt silkeføre kan det være vi kjører flylinje vi også men da blir pausene egentlig bare å slå på autopiloten og sette ned farten mens vi spiser litt osv. Kommer jo litt an på hvordan forholdene er. Har ikke så lyst å "stresse" hele veien hjem. Jeg må diskutere litt med min makker ombord i morgen hva han har lyst til også. Er jo fredagskvelden når vi kommer hjem så kanskje det blir å koste på? :D :D 

Totalt meningsløst å gå flylinja. Mye mer spennende å gå innerste lei. Forskjellen for meg er en kjedelig transport eller en hyggelig tur. Kan ikke tenke meg en mer fornuftig bruk av en fredag kveld enn å surre rundt langs land oppover sørlandet. Må innrømme at jeg har gått utaskjærs noen ganger, men det er stort sett på natta når vi skal langt. På dagtid kryper vi inn til land igjen, selv når vi er undervies mer enn 24 timer sammenhengende. Dessuten blir det bedre bilder i hentetråden langs land.

JA, ta indre leia oppover, det er langt mer interessant.

Jeg har laget et forslag her som veldig mange bruker fra Arendal og opp til Nevlunghavn. Veldig flott lei og mye fin natur. Jeg har unngått de aller smaleste stedene slik som Snaresund slik at du ikke får panikk :-)

Arendal til Nevlunghavn

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Kan ikke lage total "Mjølke-rute" da :giggle:, men ja, inn ved Portør er selvfølgelig et bedre valg :thumbsup:

Risør har jeg bare vært i regnvær Bjørn :wink:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det ble ei grov-stukket rute Goodwill :sailing:

Jeg er vel kanskje på land i Kreppa også...

Redigert av VannTro (see edit history)

Nå har jeg syndet litt og pakket en del i sekk, men det får bare gå bra. Sekk er bedre enn å ikke få med seg det man trenger! Er ikke så lett med to togbytter underveis og bare to armer!

Sitter på toget og jobber litt. Har en del å få unna før vi setter fullt fokus på overtakelsen av Sofia!

@VannTro Tusen takk for ruteforslag. Jeg skal som sagt sette meg ned med min medsammensvorne i kveld og bestemme ruten. Vi må jo prøve å få med oss litt deilig sørlandsidyll på vei oppover, noe annet ville vel være trist! Men mye av den ruta der er jo 5-6 knop fart så vi må nok vurdere en blanding. Er det noen deler av ruten som "må se" og noe som er med "nice å se"? Jeg er ikke så godt kjent nedover kysten her så tar gjerne input! 

jobbing.jpg

pakking.jpg

Gjør da ingenting å bruke 3 timer ekstra ved å gå innaskjærs. Jeg ville byttet Kreppa med Risør. Kreppa er fin når det blåser mye, men trives bedre lenger ut blandt blankskurte svaberg, Foretrekker derfor innenfor Jomfruland (en liten digresjon, siste tur på innsiden av Jomfruland var på natta i hummersesongen i sørvest kuling med en båt som stikker 1,5 meter dypere enn de fleste båtene).

Lyngør-gata er et "må se" ! Ellers blir det jo litt individuelt. Selv synes jeg en tur innom Nevlunghavn for lunch m/reker er noe å vurdere.

Det er også en passe pit-stop i forhold til distansen dere skal gå. Utsiden av Jomfruland er død-kjedelig så turen innom Kragerø, gjennom Kreppa og ut ved Rødskjær synes jeg absolutt bør med.

Turen innaskjærs fra Arendal er kjempefin, men det er som å gå på innlandsvann og for meg gjerne noe man gjør for å unngå sjø når det er tunge forhold.

Jeg skal stikke er rute fra Nevlunghavn og nordover for deg, for det er mye fint der og det trenger ikke bli noe som tar for lang tid.

Hei @Bjørn Løvjomås, båten ligger nå oppe i Nidelva men vi flytter oss ned i gjestehavna i kveld. Har sett på mange ruter både langt inne og langt ute. Min makker kommer utpå kvelden så jeg er der alene til ca 8-9 tiden. Bare stikk innom om du ønsker :) 

@VannTro tusen takk for hjelpen! :D :D :D 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...