Jump to content

Hentetur Arendal til Leangbukta i Asker

Sjøbliss

Recommended Posts

Enig med Worry II her om å gå gjennom Portør. En av denne kystens perler.
Men før du kommer så langt ville jeg valgt utsiden av Sandøya i stedefor Hagefjorden opp mot Lyngør. Hvis du følger den godt merkede leden mellom Sandøya og Håholmene/Risholmene for deretter å krysse Sandøyfjorden over mot Askerøya, så få du virkelig indrefileten av denne delen av kysten. Hvis du ennå ikke er lei av indrefilet, fortsetter du gjennom sundet mellom Askerøya og Nautholmane før du tar sjarmøretappen gjennom "Lyngørgata". Sundet ser uframkommelig ut på kartet, men jeg går der på fjære sjø med Windy 37 og din nye, flotte skute stikker neppe dypere. Dette er steder du garantert vil ønske å oppsøke en varm sommerdag i ferien :diving:

Hvis du først stikker innom Kragerø (det ville jeg gjort :) så bruker jeg å ta "indre rute" oppover mot Valle, siden jeg syntes Kreppa er gørr kjedelig. Tar helt inn Kjøpmannsfjorden etter Skjensundet, ved vestre innløp til Kreppa og gjennom Bjelviksund mellom Kjerkholmen og Risøy. Igjen, ser trangt og uframkommelig ut, men en flott rute hvor både jeg og taxibåtene kjører.
Men dette er altså steder som er hyggelige å se - Ikke egnet for rask transport :smiley:.
Kunne sittet her og skrevet om vakre steder i timevis, men egentlig skal jeg polere ferdig egen skute i dag så jeg rekker å oppleve disse stedene selv i sommer.
Uansett: Lykke til og GOD TUR !
Vi som følger med her er som vanlig veldig glad i flotte bilder fra henteturene :flag:

Har kommet med et forslag videre fra Nevlunghavn også. Noen steder ble det en feil strek, men det ser du med en gang.

Denne ruta er egentlig kortere enn å gå rundt, men noen steder må du kjøre pent, f.eks. i Vrengensundet.

Nevlunghavn til Tofte

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Pequod skrev 1 minute ago:

Jeg vil nå si at å kjøre en rute som betyr gode fotomotiver er absolutt påkrevet i en hentetråd! Vi som sitter her med popcorn og følger med har krav på det! :giggle::giggle::giggle:

Den er grei Per Helge, lover å legge inn masse lovord om hvor fin turen blir om vi plotter oss litt via-via til min kamerat! Har ikke lyst å overstyre han men jeg tror han er enig. 

Har heller lyst å stå opp tidlig så vi har hele dagen på oss!  Vi morgenfugler, ikke sant @Pequod :thumbsup:

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

VannTro skrev 4 minutes ago:

Har kommet med et forslag videre fra Nevlunghavn også. Noen steder ble det en feil strek, men det ser du med en gang.

Denne ruta er egentlig kortere enn å gå rundt, men noen steder må du kjøre pent, f.eks. i Vrengensundet.

Nevlunghavn til Tofte

Flott rute VannTro. Den passerer "Verdens vakreste sted" som du bare MÅ stikke innom etter at du har rundet Tønna :smiley: - men NÅ skal jeg dra og polere !:lipseal:

VannTro skrev 10 minutes ago:

Nevlunghavn til Tofte

Tusen takk! Har hatt litt runder i Tønsbergfjorden og gått gjennom Vrengen en del ganger før så her er jeg jo litt kjent. Kjempefin rute! Her har vi litt å ta for oss ja.Tror vi skal komme opp med en god rute. Skal legge ut hva vi ender opp med! 

For de som savnet Risør, jeg er ikke spesielt godt kjent der, men det blir vel noe slikt dere tenkte på: Risør innaskjærs

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

17 minutes ago, WGM said:

Men før du kommer så langt ville jeg valgt utsiden av Sandøya i stedefor Hagefjorden opp mot Lyngør. Hvis du følger den godt merkede leden mellom Sandøya og Håholmene/Risholmene for deretter å krysse Sandøyfjorden over mot Askerøya, så få du virkelig indrefileten av denne delen av kysten. Hvis du ennå ikke er lei av indrefilet, fortsetter du gjennom sundet mellom Askerøya og Nautholmane før du tar sjarmøretappen gjennom "Lyngørgata". Sundet ser uframkommelig ut på kartet, men jeg går der på fjære sjø med Windy 37 og din nye, flotte skute stikker neppe dypere. Dette er steder du garantert vil ønske å oppsøke en varm sommerdag i ferien :diving:

Helt enig. Fantastisk flott løype og spesielt i knallvær :yesnod:

men med singel drevinstallasjon i midten av en ganske dyp transom, stikker han nok noen cm dypere enn deg med dreva litt ut på hver side.  

Når det er sagt er jeg helt enig i at det er dypt nok der, så vil bare gi et generelt tips til drevsjafører når man kjører sund eller surrer rundt i uthavn med små marginer mot terra firma; sett drevet på +10-15 grader trim.  Da får man løftet de sårbare delene (propeller og aksler) i en vinkel opp og reduserer også dyptgående noe.  Om man da skulle touche borti noe i lav fart/ manøvrering er det framkant av finne og "torpedoen) som blir det laveste punktet og sjansene for skade reduseres betraktelig.  

God tur hjemover Sjøbliss :cool::thumbsup:

Mvh. SAP

@sap_2000 @WGM  Utsiden av Sandøya.....Begge dere har vist en iboende fetisj for særs trange leder :giggle:

Er det ikke der så vil dere vel gjennom Snaresund tenker jeg :yesnod:

Just now, VannTro said:

For de som savnet Risør, jeg er ikke spesielt godt kjent der, men det blir vel noe slikt dere tenkte på: Risør innaskjærs

Jeg og bjørn kjørte sporet du la opp med Lagunaen for noen uker siden. Vanligst er det vel å gå inn sundet ved Stangholmen fyr.

Vil man ha litt mer utfordring, så kan man gå gjennom perleporten og ut mot nord, men anbefaler det ikke med større båter mindre man har en fetish for slikt :giggle:

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 6 minutes ago:

Helt enig. Fantastisk flott løype og spesielt i knallvær :yesnod:

men med singel drevinstallasjon i midten av en ganske dyp transom, stikker han nok noen cm dypere enn deg med dreva litt ut på hver side.  

Når det er sagt er jeg helt enig i at det er dypt nok der, så vil bare gi et generelt tips til drevsjafører når man kjører sund eller surrer rundt i uthavn med små marginer mot terra firma; sett drevet på +10-15 grader trim.  Da får man løftet de sårbare delene (propeller og aksler) i en vinkel opp og reduserer også dyptgående noe.  Om man da skulle touche borti noe i lav fart/ manøvrering er det framkant av finne og "torpedoen) som blir det laveste punktet og sjansene for skade reduseres betraktelig.  

God tur hjemover Sjøbliss :cool::thumbsup:

bra tips SAP ! :D Takk for det. Skulle ønske jeg hadde gjort det i fjor før jeg traff på noen steiner med propellene. Ble 4000,- kroner hos winrace det! 

sap_2000 skrev 2 minutes ago:

Jeg og bjørn kjørte sporet du la opp med Lagunaen for noen uker siden. Vanligst er det vel å gå inn sundet ved Stangholmen fyr.

Vil man ha litt mer utfordring, så kan man gå gjennom perleporten og ut mot nord, men anbefaler det ikke med større båter mindre man har en fetish for slikt :giggle:

Den type fetish har jeg IKKE! :D 

9 minutes ago, VannTro said:

@sap_2000 @WGM  Utsiden av Sandøya.....Begge dere har vist en iboende fetisj for særs trange leder :giggle:

Er det ikke der så vil dere vel gjennom Snaresund tenker jeg :yesnod:

Snaresund er null stress med båter som våre VannTro.  Bare ikke få for stor sladd med ræva etter brua mot nord.  Altså motsatt retning av der vi går på bildet under. Rett på BB side av der øverste bildet er tatt er det en 1-meter ...eller var det 0,7? 

IMG_0213.jpg

IMG_0217.jpg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Se der ja :thumbsup: Jeg feiga ut Snaresund på tur sydover i fjor....dumt :yesnod:

VannTro skrev 44 minutes ago:

Nevlunghavn til Tofte

Vurderer om jeg skal gå inn ved Verdens Ende og kjøre forbi Havna og den veien mot Vrengen før vi koster innover mot Oslo. Har aldri kjørt inn ved Verdens Ende men har vært inne i Tønsbergfjorden noen ganger. Lindholmen er fin da... nesten heller pakke niste fylle kjøleskapet med noe godt og ta pausen på turen der og så koste ut og rund Verdens Ende. #savner-lindholmen

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Ja, jeg gåt vanligvis den veien når vi drar på ferie. Den begynner ofte på Østre Bolærne og da er turen forbi Krukehavn/Sandøysund pensum.

Ser SAP har stukket ruten, her er den på Gule sider: Laikarhausen til Mågerø

Du ser jeg har fulgt den stiplede leia som er forhåndmerket nord for Kløvningen, den stiplede linja finner du antagelig igjen på kartene på plotteren din.

Flott tur når det ikke blåser for mye.

Ups, jeg ser nå at dere vil opp ved Havna, jeg stakk en kurs opp Sandøysund.

Havna er vel kanskje enda bedre, men en tur innom Krukehavn på Vasser er også stas. Fiskemottak og fiskebutikk der også, på samme måte som i Nevlunghavn.

Mat-vrak......:rolleyes:

VannTro skrev 2 minutes ago:

Ja, jeg gåt vanligvis den veien når vi drar på ferie. Den begynner ofte på Østre Bolærne og da er turen forbi Krukehavn/Sandøysund pensum.

Ser SAP har stukket ruten, her er den på Gule sider: Laikarhausen til Mågerø

Du ser jeg har fulgt den stiplede leia som er forhåndmerket nord for Kløvningen, den stiplede linja finner du antagelig igjen på kartene på plotteren din.

Flott tur når det ikke blåser for mye.

Jepp, det der er også et godt alternativ. Jeg tenkte egentlig å gå inn forbi Havna og så gjennom Røssesundet. 

Mest bekymret er jeg for området rundt Rakke som jeg aldri har gått før. Den ruta du stakk ut der gikk lenger inn enn jeg hadde tenkt men på kartene ser jo det ut til være helt greit å gå på der... 

På Rakke er jeg lommekjent, hadde hytte i Naverfjorden i mange år og brukte Rakke mye til bading, fiske og vannski.

Den ruta jeg stakk nå er en "midt-i-mellom" rute. Det er merket ny lei enda lengre inn som du egentlig kan bruke nå som det blir så rolig, men stakene var ikke tatt med på Gule sider, derfor droppet jeg å stikke den ruta. Jeg tror SAP har lagret den nye merkede leia ett eller annet sted, kanskje du kan legge den ut SAP ?

Den er helt super i stille vær.

Lengre ut enn den jeg merket må bli ved mye vind. Området er meget godt oppmålt og kartet stemmer bra med virkeligheten.

Her var vist tråden med indre lei: Indre lei over Rakke

Slik ser det ut på Gule Sider, men stakene mangler på kartet deres: Ny indre lei Rakke

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...