Jump to content

Hentetur Arendal til Leangbukta i Asker

Sjøbliss

Recommended Posts

Bjørn Løvjomås skrev for 1 time siden:

Jeg gikk gjennom snaresund med en 30 fots jolle på slep. ?

Ja, av og til er lykke bedre enn forstanden vet du :wink:

Vi har dieselfylling i båtforeningen i Drammenselven og jeg flyttet båten opp fra brygga til dieselbrygga nå i kveld. Det er ekstremt lavvann, men det gikk fin å komme opp.

Når jeg hadde fått på nesten 1000 liter gikk det ikke så bra ned igjen. En umiskjennelig lyd og det var nok ikke sand dessverre(ligger en stein her og der)

Likevel, det gikk så sakte at jeg tror det bare gikk utover bunnstoff og kanskje ørlite gelcoat.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hei Bjørn. Tror vi har kontroll. Driver å geleider ned min makker nå. Mye vi må prate om ?

Men noe annet. Vet noen hvordan man programmerer MMSI på Simrad RS82 VHF? Jeg har prøvd å trykke meny to ganger som det står i manualen men får ikke opp noe annet enn feilmeldingen under. Prøvde også å trykke meny+9 da det sto nevn et sted men får det ikke til. Noen som vet? 

Sjekker litt mer i manualen.... 

20170504_205032.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Litt bilder fra Nidelva bort til Arendal. Må innrømme at det ble litt stress å kjøre alene da solgangsbrisen slo til for fulle mugger akkurat da jeg skulle fortøye alene.... Men det gikk fint, bare puste rolig! 

Nå er jeg vel fortøyd. Handla og fyllt kjøleskapet og venter snart ankomst av mannskap. Blir bra det! 

20170504_174556.jpg

20170504_175147.jpg

20170504_183247.jpg

20170504_193231.jpg

Programmering av MMSI nummer.

Du må lese litt lengre opp i boka di :-)

I punkt 8 MENU MODE står det at du skal presse Shift-tasten etterfulgt av 9/Menu-tasten.

Du kommer da inn i menyen hvor du så skal bruke volum-tastene til å bla deg frem til "Numbers", press OK.

Så får du opp 3 alternativer hvor det ene er "Ships MMSI", velg denne og press OK.

Da ser du MMSI-nummeret. I ditt tilfelle er det ikke programmert og vil ikke vises.

For å legge inn nummeret presser du OK igjen og det kommer frem 9 streker hvor du skal legge inn tall for tall. Når du har fått inn alle tallene presser du OK.

Du må så legge det inn en gang til(slik at det ikke blir noen feil tall der). Du bruker knappen "CALL" og "MSG" for å flytte cursoren sideveis, skriver du et feil tall så flytt cursoren og overskriv ved å legge inn tallet på nytt.

Lykke til med programmeringen :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

VannTro skrev for 1 time siden:

Programmering av MMSI nummer.

Du må lese litt lengre opp i boka di :-)

I punkt 8 MENU MODE står det at du skal presse Shift-tasten etterfulgt av 9/Menu-tasten.

Du kommer da inn i menyen hvor du så skal bruke volum-tastene til å bla deg frem til "Numbers", press OK.

Så får du opp 3 alternativer hvor det ene er "Ships MMSI", velg denne og press OK.

Da ser du MMSI-nummeret. I ditt tilfelle er det ikke programmert og vil ikke vises.

For å legge inn nummeret presser du OK igjen og det kommer frem 9 streker hvor du skal legge inn tall for tall. Når du har fått inn alle tallene presser du OK.

Du må så legge det inn en gang til(slik at det ikke blir noen feil tall der). Du bruker knappen "CALL" og "MSG" for å flytte cursoren sideveis, skriver du et feil tall så flytt cursoren og overskriv ved å legge inn tallet på nytt.

Lykke til med programmeringen :-)

Tusen takk. Nå fiksa vi det!

Vi har gjort et forsøk på å montere AISen i dag men får ikke godt signal på antennen. Derfor blir det mobile AIS. Se om dere finner Sofia. 

Nå legger vi fra og kjører en litt blanda rute. Litt innaskjærs og litt fart. 

Shio'o'hoi!

20170505_090351.jpg

Sjøbliss skrev 1 time siden:

Nå legger vi fra og kjører en litt blanda rute. Litt innaskjærs og litt fart. 

God tur! Tror ikke vi på båtplassen blir fornøyd før dere velger alle de innerste sundene, inkludert telemarkskanalen:giggle:

Ser ut til at det blir en fin dag! Antar at dagen blir noe bedre enn en gjennomsnittsdag på kontoret.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...