Jump to content

Hentetur Arendal til Leangbukta i Asker

Sjøbliss

Recommended Posts

Her må en stakkar jobbe, så det ble ikke å få med seg noe startskudd.

Kommet langt alt jo, nå er det bare over Langesundsfjorden og rett inn til Nevlunghavn for en bedre Reke-lunch kanskje :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

:yesnod::thumbsup::thumbsup::thumbsup:  Nå ble jeg skikkelig misunnelig. Hadde som sagt hytte i Naverfjorden (rett før dere kommer til Rakke) og fredagen var fast båttur til Nevlunghavn for litt reker på fiskebrygga om været fristet. Dere har virkelig timet dette bra, for dette må jo være årets hittil beste og varmeste dag å nyte slikt i slike omgivelser :clap:

Drar selv fra Drammen med båten om noen timer, men omgivelsene blir ikke helt de samme :pray:

Redigert av VannTro
Rettet skrivefeil (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg er redd den AIS`n sender akurat når den selv har lyst og det er stort sett ikke.

God tur videre i finværet, har dere lyst til rask hjemtur så er kanskje ruten opp forbi Sandøysund den som byr på minst 5 knop grenser.

Følg i så fall godt med ved innseilingen ved Kløvningen så dere ikke roter dere borti noe. Det er godt med vann der, men ta det litt pent så dere holder tritt med plotteren.

Nå er det ikke så mange minuttene før jeg kan pakke snippesken selv og komme med på bøljan blå. Det skal bli godt !

PROTEST !

Jeg legger herved inn protest på tempoet i hentetråden !

Dette går altfor raskt til å følge med for en som står på land og polerer i finværet.

Men raskeste veien hjem fra Nevlunghavn må vel være uttafor Svenner og innafor Færder - Øst for Fulehuk og rett nordover inn Oslofjorden. Fortsatt god tur ! ?

Tusen takk for all hjelp og rutetips. Vi fikk sett steder vi ellers ikke hadde sett uten deres hjelp. Det var en fantastisk tur men innrømmer at vi ble veldig slitne mot slutten. Er mange timer i ukjent farvann med ukjent båt og litt lite søvn så vi var nødt å sette nesa hjemover.  Hadde vi hatt mulighet hadde vi nok overnattet. 

Etter vi kom hjem og slapp ungene ombord var det bare glede. De koste seg og gleder seg til å dra på tur, helst med en gang! Dessverre er det ikke anledning før søndag slik det ser ut men sånn er livet. Får ikke alt ipose og sekk! 

Takk igjen, og takk til alle som har fulgt tråden. Kjempegøy!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

? Takk for fantastisk flotte bilder. Vet at det ikke er lett for oss amatører å styre, manøvrere, fotografere, redigere og poste inn her mens du har fokus på å føre skuta trygt hjem. Det er bare de proffe henteogbringemenn her, som : SAP, Bjørn på White Lady, LaLuna og deres likemenn som får til det.

Sommeren har ikkke begynt ennå, så du har masse muligheter for å utforske det du gikk glipp av og MYYYYE mer ?

God sommer og lykke til med ny båt.

:thumbsup:

Ja jeg må nok bøye meg i støvet for eliten. ?. Er jo litt stresset for at jeg skal ta noen dårlige valg og at noe skal skje. Tror det også tar litt energi. Sånn er det med alt her i livet. Jeg har aldri gått så langt med båt på en dag før. Aldri kjørt så stor båt før. Aldri kjørt i området fra Tønsberg tønne og sørover før. Mye nytt men likevel var jeg trygg på at alt skulle gå fint, og det gjorde det. Ingen feilvurdering, ingen tekniske feil (utover AISen), ingen stressede situasjoner, kun nytelse og mestring. 

La oss krysse fingrene for at 2014 sommeren kommer i reprise i år. Da blir det maaaange fine turer på sjøen.  Nå skal jeg titte litt på bildene fra i går mens de andre sover. 

Hilsener fra en glad og tilfreds kapteinslæregutt :yesnod:

DSC_0098.JPG

Takk for hyggelige ord WGM.

Nå må det sies at for min egen del er jeg alltid sliten etter slike turer. Det er en påkjenning å ta en fremmed båt, finne ei grei rute. Sjekke været. Sikkert tusen ganger. For så å bli overrasket over hva du møter av bølger og vind. 

Men etterhvert blir det litt mer erfaring inn i dette bildet.  Å det merker jo dere som utvider horisonten litt etter litt

Det går lettere for hver gang. 

Gratulerer med vel gjennomført tur Sjøbliss.  Du gjorde mange kloke valg underveis.  Båten kom trygt hjem. 

Endelig ble det Bobåt

Takk for det Bjørn. Og ja vi slapp jo overraskelser med været men det er som du sier. Man sjekker, planlegger, legger nye planer, endrer planer, uforutsette ting skjer osv osv. Vi hadde f.eks. ikke tenkt å spise i Nevlunghavn, men det måtte vi for blodsukkeret var i kjelleren. Vi hadde ikke tenkt å kjøre ut rundt fyrene ved Færder men gå innom Tjøme området, men det droppet vi. Når vi var på vei til å passere Færder så vi hvor fint det var så da la vi en sløyfe utenom fyret og tok en liten pause for å nyte litt. Akkurat den stoppen er kanskje den vi kommer til å huske aller best vil jeg tro. God avgjørelse!

Tror det viktigste er å ikke ta seg vann over hodet og det gjorde vi ikke. Nå er det bare å glede seg til neste unnskyldning til å ta seg ned til havna igjen! :D 

Så fint å se at alt gikk bra og at dere fikk Rakke på en så fin dag, da blir det mye enklere å ta turen neste gang ! Vi kom oss også ut i går og nå er det skikkelig sommerdag ??20170506_113204.jpg.91a9c56075ac5bb80e215ffc81541578.jpg20170506_113250.jpg.d3e6e312c9cedf11b0a45a4a7dcf097d.jpg

Ser veldig bra ut! Driver å stryker skjorter for å komme oss i konfirmasjon her ... det må til! 

Kjapt sprørsmål. Jeg plottet ut reisen sånn den ble til slutt, totalt Navionics sier det ble 127,3NM og jeg tror det stemmer nesten på en prikk med reisen vi tok. Det står at vi burde bruke ca 230 liter diesel utifra teorien om at vi i plan bruker ca 1,8 liter per nautisk mil. Vi endte opp med forbruk på 427liter som tilsvarer nesten det dobbelte av hva som er estimert. Litt usikker på hva som gjør dette? Er det nok at vi gikk opp og ned av plan noen ganger. Tror det ble 6 eller kanskje 7 ganger ila turen. Kanskje jeg tuller det til med feil bruk av trim? Jeg synes den gikk best i sjøen med drevet trimmet ned på -3/-4. Kanskje dette er for mye? Tar gjerne imot tips her! 

Hentereisen sånn den ble.png

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...