Ravenor Startet 24.April.2017 Del på Facebook Startet 24.April.2017 Hei, Jeg er nå igang med min første sesong med båt, og har kjøpt en 2002 mod Scand Atlantic. Vi bor et lite stykke fra der båten ligger i sjøen, og kommer til å bruke den i helger og ferier. Hvordan er det å la båten ligge på landstrøm hele uken når jeg ikke er der? Tenker at jeg da kan ha kjøleskapet stående på hele uken, slik at mat kan ligge der, samt at det er kaldt når jeg kommer på fredagene. Noen med erfaring på dette? Hva burde jeg tenke på? Fordeler/Ulemper? Mvh Thomas Holthe Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.April.2017 Del på Facebook Svart 24.April.2017 Om landstrømopplegget er i god stand så er ikke det noe problem. Kjøleskapet kan jo da med fordel være koblet på egen kurs med egen bryter, så du kan skru av all annen strøm ombord. Faren er jo om bryggestrømmen faller ut. Da har du tomme batteriet og et illeluktende kjøleskap til helga?. Om om bryggestrømmen er bra, så er det ikke noe problem. Mao du har kunlading og kjøleskap på. Jeg har landstrøm på stort sett hele året. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.April.2017 Del på Facebook Svart 24.April.2017 En av utfordringene er jordfeil, på din, naboens båt eller landstrømsanlegget. Dette kan medføre alt fra litt for høyt anodeforbruk til at drev ramler av og båter synker. Det er mye uforstand og det syndes mye mot regelverk, derfor er dette et økende problem. For denne problematikken finnes det heldigvis ett hjelpemiddel skilletrafo på egen båt. Skilletrafo er tungt og dyrt, derfor vegrer mange seg, men man kan segregere kurser slik at man bare har skille på de mest utsatte enhetene, som f.eks varmtvannstank. Det er heller ikke forbud mot å trekke en skjøteledning ombord med en liten skilletrafo og lader stor nok til å drive kjøleskapet. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.April.2017 Del på Facebook Svart 24.April.2017 Jeg er en av de som har panikk mot å la båten ligge med konstant landstrøm. Jeg har en skillediode på 30 amp som varsler om jordfeil og det gjør det ved de aller fleste brygger. Jeg har også muligheten til å bare slå på kjøleskapet og la det gå med direkte 230 volt, men gjør det ikke da brygga jeg ligger ved(fast) har jordfeil. Nå er bryggene med vann og strøm under oppgradering hos oss, men jeg kommer ikke til å ta sjansen om anlegget mitt varsler om jordfeil. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bonus Svart 24.April.2017 Del på Facebook Svart 24.April.2017 (redigert) Vi ligger på landstrøm hele tiden når båten er i hjemmehavna. Har skilletrafo samt egne 220V forsyninger til kjøleskapene (3 stk). Veldig behagelig å ikke behøve å tenke på landstrømsproblemer som jordfeil på brygga, jordfeil i båten ved siden av, +++. Har gjort det slik de siste 10 årene. Normal anodeslitasje, aldri problemer Redigert 24.April.2017 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 24.April.2017 Del på Facebook Svart 24.April.2017 Her kommer du til å få en stor mengde sprikende teorier og anbefalinger..... Om du ikke har behov så ville jeg ikke benyttet landstrøm. Noen årsaker er allerede nevnt i tillegg til potensiale for tørrkoking av batterier, bortfall av landstrøm og nedtapping av batteribank osv. osv. Jeg har skilletrafo og ligger en del på landstrøm ila. sesongen. Det har hittil ikke ført til noen problemer gjennom årene. Hverken tæringer eller øvrige dårlige erfaringer. Men pass på batteribanken din. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.April.2017 Del på Facebook Svart 24.April.2017 (redigert) Siste gangen jeg gikk fra båten med landstrøm og fullt kjøleskap kom jeg tilbake etter en uke til båten uten landstrøm, med masse "snadder" i kjøleskapet og to nesten flate batterier som aldri kom seg helt igjen . . . . . Redigert 24.April.2017 av NilsPils staveleif (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Erik Svart 24.April.2017 Del på Facebook Svart 24.April.2017 Ett alternativ til landstrøm som tar vekk ihvertfall noen av bekymringene, er solcelle paneler. 100w bør holde greit til å holde kjøleskapet kaldt og batteriene ladet. Forutsatt at det er vinklet mot sør og uten for mange skygger ihvertfall. Solceller er i tillegg kjekke å ha når man ligger ute på skjæra. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Philonica III Svart 24.April.2017 Del på Facebook Svart 24.April.2017 (redigert) I min tidligere saga 27 hadde jeg landstrømmen/ladingen på hele tiden sommer som vinter. Hadde da 3x105A batterier til forbruk og og 1x105A til start og de batteriene holdt i 9 år. Ser ingen grunn til og ikke ha det på dersom anlegget i båten og på land er i orden. Kjøleskapet som gikk på 12V sto også på o tar jeg ikke helt feil surrer og går den enda. Reidar Redigert 24.April.2017 av Philonica III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 24.April.2017 Del på Facebook Svart 24.April.2017 Med et voltsensitivt relé mellom kjøleskap og batterier vil man vel slippe å risikere å kjøre batteriene ned. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 24.April.2017 Del på Facebook Svart 24.April.2017 Maika skrev 6 minutes ago: Med et voltsensitivt relé mellom kjøleskap og batterier vil man vel slippe å risikere å kjøre batteriene ned. Bevarer dette maten ved bortfall av strøm? Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 24.April.2017 Del på Facebook Svart 24.April.2017 Chiefengineer skrev 5 minutes ago: Bevarer dette maten ved bortfall av strøm? ja Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 24.April.2017 Del på Facebook Svart 24.April.2017 Som Erik sier, et godt solcellepanel holder orden på batteriene og et kjøleskap så sant det ikke regner og er grått veldig lenge. Jeg har også vinklet det mot sørvest. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Roger jo Svart 24.April.2017 Del på Facebook Svart 24.April.2017 Erik skrev 58 minutes ago: 100w bør holde greit til å holde kjøleskapet kaldt og batteriene ladet. Forutsatt at det er vinklet mot sør og uten for mange skygger ihvertfall. Solceller er i tillegg kjekke å ha når man ligger ute på skjæra. Enig 100W holder Kjøleskapet i gang fra April til ut September og litt til hos meg.. Landstrøm er ok for å toppe opp batteriene når en har for kort vei hjem etter å ha ligget i uthavn. Husk og hold deg på rette siden av 50% så har du batterier lenge.(bly/syre). Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nordan family 27 Svart 24.April.2017 Del på Facebook Svart 24.April.2017 Skilletrafoen min veier vel 10 kg og kostet 5' og er på størrelse med en skoeske. Lagt opp slik at strømmen kan kobles direkte i båten (hvis støvsuger og alt mulig skal gå samtidig), eller via skilletrafoen 99.99 prosent av tiden. Da trenger den ikke være stor eller tung (eller dyr). Men skal du først bruke penger ville jeg også vurdert som foreslått: å sette opp solceller. Kanskje ikke så lett å teppelegge hele båten med det, men det er mulig å organisere seg meg noe som ikke tar hele solplassen når den skal brukes til solbading. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.April.2017 Del på Facebook Svart 24.April.2017 VannTro skrev for 1 time siden: Jeg er en av de som har panikk mot å la båten ligge med konstant landstrøm. Vi er to. Har solceller så ladinga er ok men har ikke kjøleskapet på nei... har aldri tenkt at det er noe jeg trenger. Har med meg ferskvarene hjem etter tur hvor de blir spist og handler før jeg skal på neste tur... Men innimellom, høst og vår, lar jeg avfukteren stå på noen dager i strekk. --- Trenger ikke å lese så mange tråder om landstrøm og tæring på drev og propeller før en blir vaksinert :-) Og legger en til faren for unger osv som kan finne på å bade fra båten så fremstår landstrøm som noe jeg kun bruker når jeg må. Og legger til rette for å bruke minst mulig. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.April.2017 Del på Facebook Svart 24.April.2017 Faren med landstrøm og bading kommer når folk med jordfeil ikke vil ha tæring og kobler vekk jordledningen. Nå har det vel ikke vært noen eksempler her til lands tror jeg, men det har vært folk som har mistet livet ved bading i nærheten av u-jordet båt. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
alidal Svart 24.April.2017 Del på Facebook Svart 24.April.2017 VannTro skrev 26 minutes ago: men det har vært folk som har mistet livet ved bading i nærheten av u-jordet båt. Og da helst i ferskvann... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.