Jump to content

Voltmeter på D6-310 "pendler"

RITS

Recommended Posts

Under kjøring på 3000 o/min så "pendler" viseren på voltmeteret fra ca 13,7 og til den tangerer det røde feltet på max.

Dette skjer mer eller mindre kontinuerlig, nåla går opp til rødmerket og ned igjen, hviler et par sekund før den tar et nytt hopp.

Er dette et tegn på at laderegulatoren er gåen? Sitter den på dynamoen eller er det ekstern regulator?

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Opplever det samme på D6-370 fra 2005. Men viseren går ikke så høyt som til rødmerket, pendler mellom 13,5 og litt over 14 volt. 

Du bør kontrollmåle måle med multimeter på batteripolene for å avdekke om det virkelig er spenningen som varierer eller om det bare er meteret som viser feil. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hehe, skal vi starte egen klubb for dette? 

Har samme casen med en D6 310 fra 2007. Oppsto plutselig for 4-5 år siden. Det blir mest svingning med turtall på 3000 og oppover. Men det går kun opp til 14,1 og faller ned til 13. Skjer hele tiden på høyt turtall og svinger hvert 3-4 sekund. I marsjfartturtall, 2300-2700 er det temmelig stabilt, utslag på pluss minus 0,2 Har byttet batterier en gang uten endring. 

Samtidig begynte instrumentet for oljetrykk å svinge. Husker ikke verdiene nå. Ba i sin tid verkstedet finne ut av det, den gang innen for 5-år. Primært ang oljetrykk, men det var i orden mener jeg å huske. Men det rant ut i sanden. Motoren har gått 500 timer siden dette begynte, altså ikke fått konsekvenser, bare irriterende og en kilde til paranoia! ? 

Vet om et medlem til som har samme greia. Tror jeg åpnet en tråd om dette for flere år siden, uten å komme videre. 

Hvordan ser jordingslissa deres ut? Mellom starter og bunnpanne. 

Jeg misstenker den... iom at den har en utrolig utsatt plass rett under det sedvanlige lekkende dekselet på kjøleren... 

dobbaen, voltmeteret i dasjen viser kun startbatteriet ditt. Du kan jo teste med å bytte plass med et av forbruksbatteriene dine. 

Samtidig som volvo-instrumentet svinger, har jeg avlest stabil volt på forbruksbanken, avlest via Wallas-varmeren sitt panel. 

Redigert av Eureka (see edit history)

Usikker på om jeg har vært borti akkurat det samme?

Har 2 stk D4-300, og babord voltmeter oppfører seg vel noenlunde greit. Derimot opplever jeg at styrbord motor som driver med oppvarming av vann, hydraulisk styring, og mye lading, så opplever jeg at voltmeteret er på ca. 13.5 V dersom vi har brukt en del av batteribanken. Etterhvert, under gange, viser voltmeteret over 14 V etter en god stund. Men dette er kanskje litt på siden? Det jeg beskriver er kanskje normalt - mye lading er lik lav spenning?

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Eureka skrev On 24.4.2017 at 21.55:

Hehe, skal vi starte egen klubb for dette? 

Har samme casen med en D6 310 fra 2007. Oppsto plutselig for 4-5 år siden. Det blir mest svingning med turtall på 3000 og oppover. Men det går kun opp til 14,1 og faller ned til 13. Skjer hele tiden på høyt turtall og svinger hvert 3-4 sekund. I marsjfartturtall, 2300-2700 er det temmelig stabilt, utslag på pluss minus 0,2 Har byttet batterier en gang uten endring. 

Samtidig begynte instrumentet for oljetrykk å svinge. Husker ikke verdiene nå. Ba i sin tid verkstedet finne ut av det, den gang innen for 5-år. Primært ang oljetrykk, men det var i orden mener jeg å huske. Men det rant ut i sanden. Motoren har gått 500 timer siden dette begynte, altså ikke fått konsekvenser, bare irriterende og en kilde til paranoia! ? 

Vet om et medlem til som har samme greia. Tror jeg åpnet en tråd om dette for flere år siden, uten å komme videre. 

Hvordan ser jordingslissa deres ut? Mellom starter og bunnpanne. 

Jeg misstenker den... iom at den har en utrolig utsatt plass rett under det sedvanlige lekkende dekselet på kjøleren... 

dobbaen, voltmeteret i dasjen viser kun startbatteriet ditt. Du kan jo teste med å bytte plass med et av forbruksbatteriene dine. 

Samtidig som volvo-instrumentet svinger, har jeg avlest stabil volt på forbruksbanken, avlest via Wallas-varmeren sitt panel. 

Jeg skal prøve å få testet dette før båttur til helgen. Hvor finner jeg jordings platen til motoren fant den ikke i dag. Var bare en rask tur nede for å tømme av vann til avfukteren. 

Du har drev?

Mente du jordingslissa, som jeg nevnte i mitt innlegg? 

jordingslissen er en flat "ledning" 2-3 cm bred med flettet kobbertåd, opprinnelig grønnmalt. Går fra starteren og er festet på en bolt nede på bunnpanna. 

Lokaliser starteren, den er på venstre side av motoren helt nede, litt bakenfor midten. 

Rett linje over starteren er det en varmeveksler, øverst bakerst på venstre side. Det fremmed endelokket på denne har en lei tendens til å lekke saltvann. Har du lekkasje vil du se hvitt salt nedover fra denne. Dette saltet treffer gjerne starteren og jordingslissa. ? Ta med lommelykt. 

Redigert av Eureka (see edit history)

Nå leverer VP i utgangspunktet et to-polet system, men grunnet frykt for feil på instrumenter og sensorer har de koblet denne jordingslissa mellom minus på starteren og blokka med dertil påfølgende tæringsskader på eksosbendet. Ved å bygge om på denne måten har de konstruert et en-polet system. Når det er sagt vil jeg tro at denne jordingslissa har en misjon og den er blandt annet å sørge for god jording til instrumentene. Om denne lissa ikke har god kontakt kan det kanskje blir feil, ikke vet jeg.

Her er en link til tema om jording av D-serie og tæring

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

VannTro skrev 4 minutes ago:

Nå leverer VP i utgangspunktet et to-polet system, men grunnet frykt for feil på instrumenter og sensorer har de koblet denne jordingslissa mellom minus på starteren og blokka med dertil påfølgende tæringsskader på eksosbendet. Ved å bygge om på denne måten har de konstruert et en-polet system. Når det er sagt vil jeg tro at denne jordingslissa har en misjon og den er blandt annet å sørge for god jording til instrumentene. Om denne lissa ikke har god kontakt kan det kanskje blir feil, ikke vet jeg.

Her er en link til tema om jording av D-serie og tæring

Det var en tanke fra meg og det skader ikke og sikre at jordingen er god og det vil jo vises med en gang om det hjelper og da kan man jo eliminere et problem uten alt for mye mekking, men el problemer er ikke alltid like enkelt.

Nå kommer sommeren?

Eureka skrev for 9 timer siden:

Du har drev?

Mente du jordingslissa, som jeg nevnte i mitt innlegg? 

jordingslissen er en flat "ledning" 2-3 cm bred med flettet kobbertåd, opprinnelig grønnmalt. Går fra starteren og er festet på en bolt nede på bunnpanna. 

Lokaliser starteren, den er på venstre side av motoren helt nede, litt bakenfor midten. 

Rett linje over starteren er det en varmeveksler, øverst bakerst på venstre side. Det fremmed endelokket på denne har en lei tendens til å lekke saltvann. Har du lekkasje vil du se hvitt salt nedover fra denne. Dette saltet treffer gjerne starteren og jordingslissa. ? Ta med lommelykt. 

Jeg har aksling. Ja det er den jordingslissa jeg tenker på.

Uten at eg har erfaring med dette konkrete problemet på D6, så vil eg lansera eit synspunkt:

Om det er slik at "svingingane" forplantar seg / er tilsvarande, på andre instrument som oljetrykk og temperatur, så er det ganske sannsynleg at dette er relatert til spenninga inn på instrumenta. På dei Volvo-typane eg har erfaring med, er alle instrumenta forsynt frå same tilførsel, det er også denne som voltmeteret måler over.

Her er kontaktpunkt på vegen mellom motor og instrument vesentleg, men også minusforbindelsar rundt motor og generator som nevnt I fleire innlegg over.

Det kan også vera spenningsvariasjonar generert av laderegulering som påverkar instrumenta.

Eg ville sjekka kontaktpunkt først, vidare kopla til eit måleinstrument oppe ved instrumenta, for deretter å provosera fram tilstanden under kontinuerlig måling.

Hvordan fungerer instrumentene på moderne motorer som f.eks. D6?

Er ikke instrumentene en del av motorens datasystem (canbus)? Om det er slik vil det vel ikke være noe å måle etter bak på instrumentene, disse viser bare det de får digitalt beskjed om fra motorens "datahjerne". Eller er funksjonen på disse instrumentene mer lik det vi kjenner fra tidligere motorgenerasjoner som 41/42/43/44/300-motorene?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hei,

Kan sikkert være mange forklaringer, men at dette intreffer på høyere turtall og at spenningen varierer, er det tydelig at reguleringen sliter. Hvordan fungerer reguleringen. Enkelt sagt, en senseledning på batteriet prøver å gi tilbakemelding om at det skal være 14,2 volt, på disse. Avhengig av om spenningen er høyere eller lavere økes eller minskes magnetiseringsstrømmen inn til generatorens roterende "anker". Dette skjer via regulator, kullbørster og kommutator på ankeret. De bevegelige delene her er kullbørster og kommutator, som har blitt 10 år I et korrosivt miljø. Her kan det være irr som gir dårlig kontakt, slitte børster eller slappe børstefjærer. Jeg ville ha prøvd å bytte børstebroen

Etterpå ville jeg letet etter dårlige elektriske forbindelser

... men jordingslissa ser fortsatt ikke frisk ut. Problemet et at den er festa til motor på en av boltene som holder bunnpanna. Det er umulig å skru ut den uten å løfte opp motoren. 

Så da er vel alternativet å feste helt ny jordingslisse fra starter og en annen plass på motor? -det letteste ville vært på bolten til motorlabben... 

I går ble det oppstart av motor. Sprayet jo opp kontakten for senseledning på dynamo/startbatteri før på dagen. Ladinga lå stabilt fint på 14,1v på Volvo-displayet men siden max turtall med gear frikoblet er en plass rundt 16-1800 omdr, fikk jeg ikke testet ladingene adferd i aktuelt område når ting normalt svinger. 

Etter at motoren var stengt av koblet jeg landstrømmen om slik at den gikk vis Noratel skilletrafo. Har ikke hatt den innkoblet på 2 sesonger da det ble noe kluss med ledningene. 

Når ladingen ble slått på, begynte volt spenningen å oppføre seg på en helt annen måte enn før. 

Laderen jobbet helt annerledes enn tidligere. 

Den koblet inn og spenning på Volvoinstrumentet svingte opp til 14,4/14,5 v. Så koblet laderen ut, etter 10 sekunder, var ute i 5-10 sekunder, og spenning falt noe, før den koblet inn igjen. Og slik holdt den på. Inn og ut.. 

tok så multimeteret og målte direkte på batteriene. Der var spenningen helt opp på 15,1 på max. 

Hmmm om det multimeteret er rett så var det er avvik på 0,4-0,6 volt målt direkte på batteri vs Volvo display. 

.... slo av ladingen og lukket motorrommet.... og gikk hjem for å tenke... 

skal måle med et annet multimeter i morgen for å utelukke feil på multimeteret som ble brukt. 

Jeg må ta en ny runde på alle konlingspunkt samt fixe ny jordingslisse. 

Spørsmålet er: 

er det ett fett hvor jeg kobler innpå ny jordingslisse fra starter så fremt det er god kontakt med motor? 

Som nevnt tidligere, det hadde vært enklest å koble den på bolten på fremre motorlabb. Det er jo ikke flust av ledige bolter eller gjengene, ledige hull. 

-det må jo bety at det er spenningen "fremme ved instrumentet" den viser og ikke et digitalt signal som viser spenning på et nærmere punkt? 

Hva tror du om alternativ plassering av jordingslisse? 

Har litt for stor respekt for strøm til  at jeg "bare gjør noe" uten å forhøre meg. -det er jo bedre å ha dårlig kontakt enn feil kontakt :) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...